Meerderheid vrouwen vindt reclame financiële producten lastig
- Food-en-retail
- 8 sep 2021 @ 10:31
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 sep 2021 @ 10:31
- Sjaak Hoogkamer
Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit onderzoek van ontwikkelaar van financiële concepten, Dazure, onder 1.063 Nederlandse vrouwen van dertig jaar en ouder.
Ook geeft 35 procent van de vrouwen aan dat aanbieders te weinig rekening houden met hun kennis van financiën.
Vooral praktisch geschoolden (44 procent) vinden dat reclames van financiële producten niet aansluiten op hun kennisniveau. Voor middelbaar geschoolden (34 procent) en hoogopgeleiden (26 procent) liggen die niveaus beter op een lijn. ‘Financiële zaken hebben over het algemeen een redelijk stoffig imago,’ zegt Indra Frishert, eigenaar en medeoprichter van productontwikkelaar Dazure. ‘Het helpt ook niet als mensen tijdens hun zoektocht naar de juiste hypotheek of verzekering overladen worden met allerlei moeilijke termen en ellenlange verplichte adviesrapporten. We zien dat veel mensen afhaken omdat ze geen zin en tijd hebben om zich er doorheen te worstelen. Aanbieders zouden er goed aan doen om hier rekening mee te houden. Als het onderwerp toegankelijker wordt, gaan meer mensen zich er in verdiepen.’
Versimpelen financiële informatie
Uit het onderzoek blijkt dat er op dit vlak nog een wereld te winnen is. Zo vindt twee derde van de vrouwen dat aanbieders van financiële producten hun informatie moeten versimpelen. Voor veertig procent van de ondervraagden is financiële informatie zo complex, dat het hen duizelt wanneer zij erover lezen. Frishert: ‘Het doel van reclame is het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep. Het toevoegen van plaatjes of uitleg middels een stappenplan kan al helpen om complexe zaken begrijpelijker te maken.’
Kennisgebrek
35% van de ondervraagden vindt dat er tijdens hun jeugd te weinig aandacht is besteed aan persoonlijke financiën
Als gevolg hiervan denkt een op de vijf dat het vrouwelijke kennisniveau over geldzaken over het algemeen lager is dan van mannen. Frishert: ‘Van oudsher worden geldzaken toch vooral als een mannending beschouwd, terwijl het belangrijk is dat iedere volwassene zijn eigen geldzaken kan regelen. Ook hier geldt ‘jong geleerd is oud gedaan’. Door meer oog te hebben voor financiële kennis tijdens de opvoeding, wordt de kans kleiner dat mensen later in hun leven voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.’
ᐧ
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers