Braams op WFA-congres: 'Web3 draait om vertrouwen, niet om crypto'
- Food-en-retail
- 7 apr 2022 @ 11:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieOnline
- 7 apr 2022 @ 11:15
- Peter van Woensel Kooy
Op de WFA Global Marketer Week 2022 in Athene roept Unilevers CD&CO en WFA Deputy President, Conny Braams, vandaag op tot collectieve actie. Merkenbouwers moeten helpen zorgen dat 'de mens' straks op de eerste plaats komt op internetversie 'Web3'.
Braams' keynote, getiteld 'The internet of people', verkende de mogelijkheden die binnen Web3 bestaan voor marketeers om op voorheen ondenkbare manieren met consumenten in contact te komen. Zij benadrukte de noodzaak om onbedoelde gevolgen hiervan te begrijpen en erge uitwassen te voorkomen. Braams, die voor het eerst sprak in haar nieuwe rol als Chief Digital & Commercial Officer bij Unilever, zei: 'Dit is niet de eerste keer dat de internationale adverteerdersbranche samenkomt om kansen en gevolgen te bespreken die worden veroorzaakt door de evolutie van internet. Dit is niet onze eerste "rodeo". Nu we beginnen met het creëren van en investeren in de volgende omgeving waar mensen hun tijd en geld besteden, namelijk in Web3, moeten we duidelijk zijn over wat we aan het bouwen zijn en wat we moeten voorkomen - los van alle hypes - om ervoor te zorgen dat mensen niet een digitale cx ondergaan die vol zit met oplichting en fraude.'
Grenzen aan targeting
De uitdagingen en zorgen van consumenten van vandaag zullen alleen maar toenemen in een omgeving waar persoonlijke gegevens nog persoonlijker worden, voorspelt de topvrouw tijdens het WFA Congres. 'Regelgeving alleen is niet voldoende. Zelfregulering alleen is niet genoeg.'
Voorkomen in plaats van genezen
Er is volgens Braams een mentaliteitsverandering nodig, zodat adverteerders gaan van het oplossen van problemen naar het voorkomen er van. 'We moeten handelen, zodat we niet hoeven te reageren. Een volgende,echte technologische evolutie moet gepaard gaan met de ontwikkeling van substantiële, nieuwe, ethische infrastructuren en beleid. Omdat niemand een onbetrouwbaar internet wil.'
Zij riep op tot collectieve actie door regelgevers, overheden, adverteerders, technologiebedrijven om voor mensen, voor de aanstaande Web3-gebruikers dus, een echt gedecentraliseerde, veilige en vertrouwde online omgeving te creëren. Ze stelde dat 'de valuta in Web3 geen crypto is, de voornaamste currency is vertrouwen.' Web3 mag volgens Braams geen foute omgeving worden waar de volgende generatie voor betaalt. 'Om deze bewering in een context te plaatsen: de oprichters van de toekomstige bedrijven voor Web3 zijn vandaag meisjes van vijf jaar oud.'
Marketing & sales
Braams hamerde in haar speech vervolgens op de menselijke factor, dus niet primair op technologie, die Web3 al dan niet tot een succes zal maken. Elke marketeers zal de effecten van Web3 gaan merken en daarmee te maken krijgen, voorspelt zij. 'Versnelde digitalisering verandert nu al de manier waarop consumenten leven, spelen en winkelen, waarbij de convergentie van media, entertainment en commercie de scheidslijnen tussen marketing en verkoop doet vervagen. Dit leidt tot nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe manieren om merken op te bouwen en om te zetten in verkoop, waardoor groei op korte en lange termijn wordt gestimuleerd.'
Uitgebreide rol
Haar eigen baan bij Unilever is uitgebreid met zowel verkoop als marketing wereldwijd, om de groeimogelijkheden van de multinational te maximaliseren en de end-to-end digitale transformatie van in goede banen te leiden, vertelt ze de WFA-congresgenoten. 'Mijn rol is veranderd van Chief Digital & Marketing Officer in Chief Digital & Commercial Officer. En nee, voordat jullie het vragen: Unilever marketing niet vallen. We voegen verkoop aan mijn functie toe.' De rol van Conny is ingegaan op 1 april 2022 (geen grap). Meer info over het WFA-congres staat hier.
(PvWK, fotocredit: Unilever)
Lees ook: [longread] Op bezoek bij Unilevers nieuwe 'Hive' Food Innovation Center
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Global Marketer Week
- Unilevers
- Deputy President
- adverteerder
- adfraud
- vertrouwen
- WFA
- CD&CO
- Athene
- WFA
- betrouwbaar
- Conny Braams
- internet
- BvA
- merken
- integer
- 2022
- Web3
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management