Sea Shepherd: 'Zeeafval zal vangst van de dag zijn in 2050'
- Food-en-retail
- 11 apr 2022 @ 15:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Packaging designMarketingFood
- 11 apr 2022 @ 15:02
- Peter van Woensel Kooy
Om het bewustzijn over zeevervuiling te vergroten en onmiddellijke actie om de oceaan te redden te promoten, werkt Sea Shepherd samen met Ogilvy Social Lab en lanceert de campagne 'Catch Of The Day 2050'.
Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten en onmiddellijke actie om de oceaan te redden te promoten, werkte Sea Shepherd samen met Ogilvy Social Lab om de unieke campagne Catch Of The Day 2050 te lanceren – het tonen van vissen en schaaldieren gemaakt van in de Noordzee gevonden visnetten.
Catch Of The Day 2050
Als aftrap van de campagne was er in het centrum van Amsterdam op het Spui een klassieke Hollandse haringkar opgezet. Maar in plaats van echte vis, vonden de passerende lokale bevolking en toeristen er haring, makreel en garnalen, die volledig zijn gemaakt van afgedankte visnetten. De kunstwerken, gemaakt door kunstenaars van designopleidingen in Nederland, dienen als een tastbare en alarmerende visuele metafoor voor de toekomst. Via een QR-code kunnen voorbijgangers meer informatie krijgen over het project en de dreiging die overbevissing vormt voor onze oceanen.
'Wereldwijde overbevissing en plasticvervuiling vormen een serieuze bedreiging voor onze oceaan en daarmee de planeet. Er wordt veel gesproken, er worden veel congressen georganiseerd en rapporten geschreven over milieukwesties, maar met welk resultaat? De feiten en statistieken zijn helder maar toch blijven we ze rationeel negeren. Daarom bedachten we een andere aanpak, direct en in your face, een visuele wake-up call. Kunst en creativiteit ten dienste van onze oceaan', reageert Geert Vons, Artistic Director Sea Shepherd Global en Director Sea Shepherd Nederland.
Creatieve aanpak: samen voor een belangrijk doel
Om de Catch Of The Day 2050 tot leven te brengen, ging het creatieve team van Ogilvy Social Lab Amsterdam naar eigen zeggen voor een directe aanpak wat betreft overbevissing en het aanpakken van verwaarloosd vissersmateriaal. Kunstenaars van Dutch Design Academy Eindhoven en ArtEZ University of the Arts kregen de instructie om vis die typisch is voor de Nederlandse wateren na te bootsen met behulp van zee afval.
Ogilvy werkte samen met voedselfotografie-expert bureau Chuck Studios die de vissen op dezelfde manier fotografeerde als echt eten. Productiehuis Tebber Nekkel zal een korte film produceren over de reis van de ‘Catch Of The Day in 2050’. Deze korte film zal na het live-launch event in Amsterdam worden uitgebracht.
Executive Creative Director, Tolga Büyükdoganay: 'De meesten van ons zullen de realiteit van de impact van zee afval op het oceaanleven in 2050 ervaren. Het was daarom belangrijk voor ons om dit gegeven zo visueel aantrekkelijk mogelijk te maken en onmiddellijke actie te stimuleren om onze oceanen te redden.'
Raak betrokken
'Jij kunt ook helpen om overbevissing te stoppen en onze oceanen te redden door de strijd van Sea Shepherd voor de oceanen te steunen. Doneer vandaag nog', maakt Geert Vons van Sea Shepherd van deze gelegenheid op MarketingTribune gebruik, 'Of bestel Sea Shepherd merchandise hier.'
(PvWK)
Foto's: Handgemaakte vissen die de ‘Catch Of The Day in 2050’ symboliseren, gemaakt door Nederlandse designstudenten van uit de Noordzee gehaalde visnetten
(creatie: Ogilvy Social Lab Amsterdam)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Geert Vons
- Sea Shepherd
- Tolga Büyükdoganay
- vis
- Amsterdam
- Paul Watson
- Sea Shepherd Nederland
- overbevissing
- Spui
- creatie
- Dutch Design Academy Eindhoven
- visnet
- pr stunrt
- Catch Of The Day 2050
- ArtEZ University of the Arts
- Ogilvy Social Lab
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing