Retailnamen Ekoplaza en Marqt gaan samen

Retailnamen Ekoplaza en Marqt gaan samen
  • Food-en-retail
  • 17 mei 2022 @ 15:18
  • 18700 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieMarketing

In oktober 2019 nam Udea, bekend van Ekoplaza - de grootste biologische super van Nederland - de Randstedelijke keten Marqt over. Nu is het tijd voor een nieuwe gemeenschappelijke naam: Ekoplaza Foodmarqt.

Aan de achterkant is tijdens de afgelopen twee jaar druk gesleuteld aan de integratie. Aan de voorkant bleef alles bij het oude tot vandaag. In februari 2020 zei Udea-baas en mede-oprichter Erik Does al: 'Van Marqt willen we echt weer een merk maken, ook buiten de winkels.' Daarvoor is toch een naamsverandering nodig. Retailstrateeg Rupert Parker Brady signaleerde vandaag deze abri achter het Centraal Station Amsterdam. 'Hoe zou de briefing zijn gegaan? Geef ons meer emotie, meer verleiding, meer foodiness, meer genieten, meer lekker. We zijn één bedrijf. Zoiets. De abri zegt genoeg.’

Reactie marktonderzoeker en merkveteraan Goos Eilander op de nieuwe naam: ‘Hmm, ik vind Foodmarqt wel een duidelijke verbetering, het haalt het wat basale Marqt naar een duidelijker niveau, met een snellere associatie.’

Reactie retailstrateeg en oud reclameman Jan Peter van Doorn: ‘Een vertrouwd merk gaat naar de achtergrond, een duur merk komt op de voorgrond. En dat met een onbegrijpelijke abri. Een mooi merk, Ekoplaza, wordt vervangen door een merk ("van Marqt willen we weer een merk gaan maken") dat nooit een echt merk is geweest.’

Het persbericht over de naamsverandering wordt naar verwachting woensdag 18 mei '22 uitgestuurd. De herdoopte winkel opent aanstaande zaterdag. 'Dan moet je toch even langskomen en zal je zien en kunnen proeven, ervaren dat het samen kan', reageert Erik Does op de opmerkingen.
(PvWK, bronnen: Linkedin en MT, foto: RPB)


Abri achter het Centraal Station Amsterdam

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken