Retailnamen Ekoplaza en Marqt gaan samen
- Food-en-retail
- 17 mei 2022 @ 15:18
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieMarketing
- 17 mei 2022 @ 15:18
- Peter van Woensel Kooy
In oktober 2019 nam Udea, bekend van Ekoplaza - de grootste biologische super van Nederland - de Randstedelijke keten Marqt over. Nu is het tijd voor een nieuwe gemeenschappelijke naam: Ekoplaza Foodmarqt.
Aan de achterkant is tijdens de afgelopen twee jaar druk gesleuteld aan de integratie. Aan de voorkant bleef alles bij het oude tot vandaag. In februari 2020 zei Udea-baas en mede-oprichter Erik Does al: 'Van Marqt willen we echt weer een merk maken, ook buiten de winkels.' Daarvoor is toch een naamsverandering nodig. Retailstrateeg Rupert Parker Brady signaleerde vandaag deze abri achter het Centraal Station Amsterdam. 'Hoe zou de briefing zijn gegaan? Geef ons meer emotie, meer verleiding, meer foodiness, meer genieten, meer lekker. We zijn één bedrijf. Zoiets. De abri zegt genoeg.’
Reactie marktonderzoeker en merkveteraan Goos Eilander op de nieuwe naam: ‘Hmm, ik vind Foodmarqt wel een duidelijke verbetering, het haalt het wat basale Marqt naar een duidelijker niveau, met een snellere associatie.’
Reactie retailstrateeg en oud reclameman Jan Peter van Doorn: ‘Een vertrouwd merk gaat naar de achtergrond, een duur merk komt op de voorgrond. En dat met een onbegrijpelijke abri. Een mooi merk, Ekoplaza, wordt vervangen door een merk ("van Marqt willen we weer een merk gaan maken") dat nooit een echt merk is geweest.’
Het persbericht over de naamsverandering wordt naar verwachting woensdag 18 mei '22 uitgestuurd. De herdoopte winkel opent aanstaande zaterdag. 'Dan moet je toch even langskomen en zal je zien en kunnen proeven, ervaren dat het samen kan', reageert Erik Does op de opmerkingen.
(PvWK, bronnen: Linkedin en MT, foto: RPB)
Abri achter het Centraal Station Amsterdam
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- biologisch
- naam
- Ekoplaza
- Marqt
- super
- Ekoplaza Foodmarqt
- Nederland
- Foodmarqt
- nieuw
- Udea
- gemeenschappelijk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Waarom chocolade met Pasen meer is dan een zoete verleiding
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren... 25-04-2025
- Albert Heijn introduceert vernieuwd... 25-04-2025
- [marketeer 223] Sophia Tienstra -... 25-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management