Vista onderzoekt toekomst kleine winkels in de metaverse
- Food-en-retail
- 11 mei 2022 @ 14:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnderzoek
- 11 mei 2022 @ 14:00
- Peter van Woensel Kooy
In een nieuw onderzoek van Vista, de ontwerp- en marketingpartner van kleine bedrijven over de hele wereld, is onderzocht wat het Nederlandse publiek van het metaverse vindt en of dit mogelijkheden heeft als toekomstig platform voor online shoppen. En daarmee de overlevingskansen van kleine en middelgrote fysieke winkels vergroot.
Het koopgedrag van Nederlanders is in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd om allerlei redenen, van ethische overwegingen tot het effect van de pandemie op de gewoonten van het winkelend publiek.
Uit het onderzoek van Vista blijkt dat slechts 37 procent bekend is met het metaverse en dat de verwachting is dat het zo'n 3 tot 4 jaar zal duren voordat het gangbaarder wordt. 75 procent van de ondervraagden voorspelt dat het vooral populair zal zijn onder de leeftijdsgroepen van millennials en Gen Z.
Hoewel het metaverse voor het grootste deel van de Nederlandse bevolking een ver-van-je-bedshow lijkt, toont het onderzoek aan dat de koopgewoonten veranderd zijn en dat kleine bedrijven bij moeten blijven met nieuwe technologieën. Bijna 80 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze door de pandemie meer online zijn gaan shoppen en 79 procent vindt het belangrijk dat kleine bedrijven online vertegenwoordigt zijn. Maar doordat meer dan driekwart (83 procent) van de Nederlanders nog steeds graag naar de winkelstraat gaat, biedt het metaverse nu vooral een interessante kans om een mix van virtuele content en persoonlijke winkelervaringen aan te bieden.
Nina Coopmans, Country Manager België en Nederland bij Vista voorspelt: 'Hoewel het metaverse de fysieke winkelstraat niet volledig zal vervangen, de kans groot is dat er een hybride vorm ontstaat van virtuele en niet-virtuele ervaringen. Met een goede brandingstrategie en de nodige technologie kunnen kleine bedrijven zichzelf ook in deze nieuwe markt sterk positioneren'.
Van alle diensten die in het metaverse beschikbaar kunnen worden gemaakt, denken Nederlanders het voornamelijk te gebruiken voor online shoppen (54 procent). Gevolgd door online streamingdiensten (34 procent), social media (27 procent) en gamen (26 procent). Het is duidelijk dat klanten verwachten dat de virtuele winkelstraat net zo'n gevarieerd aanbod heeft als de fysieke. Verwacht wordt dat kledingwinkels (37 procent), supermarkten (34 procent), elektronicawinkels (33 procent), meubelzaken (20 procent) en boekwinkels (15 procent) de populairste kleine bedrijven in de winkelstraat van het metaverse zullen zijn.
Met deze inzichten in gedachten is het belangrijk voor kleine ondernemers om hun marketing en ontwerp voor het metaverse aan te passen. Content moet voor het hele spectrum werken, omdat gebruikers tussen de virtuele en de echte wereld schakelen. In het metaverse kunnen kleine ondernemingen virtuele omgevingen bouwen die hun verhaal vertellen op een manier die eerder niet mogelijk was, omdat de gebruikelijke beperkingen van locatie, budget en zelfs haalbaarheid hier niet gelden.
'Hoewel deze veranderingen overweldigend kunnen zijn voor een klein bedrijf, hebben we in de afgelopen 20 jaar met eigen ogen gezien hoe goed kleine ondernemingen zich kunnen aanpassen aan grote veranderingen in het digitale landschap. Daarom blijven we bij Vista kleine bedrijven bijstaan tijdens deze nieuwe internetrevolutie en zullen we de middelen en advies bieden die bij elke stap nodig zijn. We kijken ernaar uit om te zien op welke de innovatieve manieren Nederlandse ondernemers deze nieuwe technologie zullen gebruiken', zegt Coopmans.
(PvWK, beeld: Vista)
Over Vista
'Vista helpt miljoenen kleine ondernemers over de hele wereld met hun ontwerpen en marketing. Vista is een wereldwijd bedrijf dat voornamelijk op afstand werkt en met teamleden in meer dan 25 landen heeft het bedrijf een steeds grotere voetafdruk. We worden al meer dan 20 jaar geïnspireerd door kleine bedrijven en we werken onophoudelijk aan oplossingen voor hun steeds veranderende behoeften. Samen vertegenwoordigen VistaCreate, 99designs van Vista en VistaPrint een complete oplossing voor ontwerp, digitale diensten en drukwerk die de aanwezigheid van kleine bedrijven in fysieke en digitale ruimtes verbetert en ze de middelen geeft om te slagen.'
(bron: Vista)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing