Lidl redt restjes in samenwerking met Too Good To Go

Lidl redt restjes in samenwerking met Too Good To Go
  • Food-en-retail
  • 30 aug 2022 @ 08:53
  • 15904 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFood

Lidl en Too Good To Go kondigen een volgende stap aan in hun gedeelde strijd tegen voedselverspilling. Met de landelijke Verspillingsvrije Week in zicht, willen ze consumenten helpen thuis bewuster met restjes om te gaan.

In aanloop naar de Verspillingsvrije week (start 12 september 2022. red.) kondigen Lidl en Too Good To Go een volgende stap aan in hun gedeelde strijd tegen voedselverspilling. Sinds het begin van de samenwerking in 2020 werden in totaal 1,3 miljoen Too Good To Go-boxen met groente en fruit bij Lidl-filialen gered. Vandaag start een speciale Lidl spaaractie voor vershoudbakjes in samenwerking met Too Good To Go. De actie helpt de consument bewuster met eten(sresten) om te gaan. Door eten thuis gevacumeerd te bewaren blijft het langer houdbaar dan in standaard bakjes en belanden minder restjes in de prullenbak. Het uiteindelijke doel is om per huishouden jaarlijks 73 kilo* voedsel – wat omgerekend neerkomt op honderden euro’s – te redden.

Thuis minder voedsel verspillen
De Too Good To Go-app verbindt naar eigen zeggen wereldwijd winkels en restaurants met overgebleven producten aan consumenten. 'In 2021 waren dat maar liefst 52 miljoen geredde maaltijden. Opvallend is het succes in Nederland. Met 5 miljoen geredde maaltijden in één jaar behoort ons land tot de Europese voorhoede op het gebied van voedselbesparing', aldus Geertje Zeegers, countrymanager Too Good To Go, 'Met onze app doen we er, in samenwerking met onze ruim 8.500 partners, alles aan om voedselverspilling tegen te gaan. In aanloop naar de vierde editie van de landelijke Verspillingsvrije week geeft Lidl een belangrijk signaal af en helpen ze hun klanten om restjes eten makkelijk te bewaren. Juist thuis, waar maar liefst 32% van de voedselverspilling plaatsvindt, valt nog veel winst te behalen. Door - zowel in de winkel als thuis - structureel minder eten te verspillen, leveren we een impactvolle bijdrage in het terugdringen van CO2-uitstoot in de voedselketen.'

De spaaractie van Lidl stimuleert Nederlandse huishoudens om eten te vacumeren en de houdbaarheid daarmee te verlengen. In tijden van inflatie en dreigende voedseltekorten is deze spaaractie niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee: huishoudens besparen met het beter bewaren van voedsel in potentie niet alleen gemiddeld 73 kilo voedsel per jaar, maar ook ongeveer 250 euro.*

Over de Lidl spaaractie
'Bij aankoop van 10 euro aan boodschappen bij Lidl, ontvang je een zegel waarmee je spaart voor vershoudbakjes en een vacuümpomp. Bij inlevering van een volle spaarkaart (8 zegels) en een kleine bijbetaling, ontvang je een bakje of pomp naar keuze. Ook handig: de bakjes hebben een datumschijf waarmee je de bewaardatum makkelijk kan instellen. Voor meer informatie: lidl.nl/vershoudbakjes', tipt Zeggers nog.

(PvWK, beeld: Too Good To Go)

*Per gemiddeld huishouden, Voedingscentrum, Milieucentraal en CBS

 

Over Too Good To Go
'Niemand vindt het leuk om te zien dat goed eten in de prullenbak belandt. Too Good To Go kan het ook niet langer aanzien dat meer dan 1/3 van het geproduceerde eten wordt weggegooid en is vastberaden dat er iets moet gebeuren. Altijd op een leuke en laagdrempelige manier. Via de app verbindt Too Good To Go winkels met overgebleven producten aan consumenten. Op die manier zijn in Nederland al 13 miljoen maaltijden gered van de verspilling. In Nederland heeft de app meer dan 3 miljoen geregistreerde gebruikers. Als Certified B Corporation zet Too Good To Go zich naast de app ook op verschillende plekken in de maatschappij in om impact te maken. Of het nu gaat om huishoudens, scholen, bedrijven of de politiek. Too Good To Go wil heel Nederland inspireren en motiveren om in actie te komen tegen voedselverspilling. De app is gratis te downloaden in de App Store en Google Play Store.'

(bron: TGTG)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken