[interview] Revolutionair Finsulate-folie imponeert op Hiswa

[interview] Revolutionair Finsulate-folie imponeert op Hiswa
  • Food-en-retail
  • 2 sep 2022 @ 15:00
  • 15983 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementMarketing

Zodra een schip of jacht te water gaat, beginnen mosselen, algen en andere organismen zich te hechten aan het onderwaterschip. Weghalen gaat vaak met zeer milieuonvriendelijke stoffen. De nieuwe folie van Finsulate is volledig gifvrij en heeft een levensduur tot wel tien jaar vertelt Rik Breur, uitvinder en CEO van het product.

De aangroei op scheepsrompen verhoogt de weerstand in het water, met een hoger brandstofverbruik en lagere snelheden tot gevolg. Om dit te voorkomen, gebruiken scheepseigenaren vaak giftige antifoulingverf, waarvan jaarlijks alleen al in Nederland ongeveer 600.000 liter in het milieu terecht komt. De folie van Finsulate biedt volgens het merk een revolutionair andere aanpak met hetzelfde doel.

Je staat op de Hiswa deze week, met welk doel doe je dat? 
'Finsulate is een relatief nieuw product dat zo afwijkt van de standaard dat mensen het moeten zien om het te geloven. Voor ons is de Hiswa dan ook een uitstekende gelegenheid om met ons publiek in contact te komen; we richten ons op zowel de eindgebruiker - booteigenaren dus - als op medewerkers bij jachtwerven, die feitelijk onze influencers zijn. Als zij ons product kennen en waarderen, kunnen zij hun klanten op de werf interesseren en hen adviseren.

Dus het doel van onze Hiswa-stand is om mensen te informeren en we kunnen zelfs onze folie demonstreren; er ligt hier een proefbootje wat we ter plekke beplakken. Zodat de bezoekers een beetje feeling krijgen met hoe het eruit ziet en hoe het dus werkt.'

Heb je er al eerder gestaan? 
'Ja, ook op de HISWA in de RAI. We zijn er in 2018 zelfs Product van het Jaar geworden.  We waren nog niet eerder op de HISWA te Water. Dit is natuurlijk een heerlijke locatie, in zo’n haven. Helemaal met dit weer! Het leuke is dan ook dat de sfeer totaal anders is, het hele terrein ademt watersport. Precies goed eigenlijk. Stand KO 73 is onze plek, we zijn bovendien te vinden op stands van onze relaties Vaan en ook die van Krijgsman. Daar liggen boten die met Finsulate zijn beplakt. Goed nieuws: Vaan heeft gisteren de Zeilboot Innovatie Award gewonnen omdat ze alleen duurzame materialen zoals Finsulate gebruiken.'

Heb je specifiek nieuws wat je op de Hiswa gaat brengen? 
'Finsulate is de grote innovatie, een totaal nieuw product, dat we zes jaar geleden op de eerste jachten hebben geplakt. Het vervangt daarmee de uiterst giftige verf, die over het algemeen voor antifouling wordt toegepast en elke twee jaar opnieuw moet worden aangebracht.
De eerste Finsulate-gebruikers van zes jaar geleden waren dus ook echt pioniers; het product was nog niet bewezen succesvol. We vertelden de mensen wel dat het folie gegarandeerd vijf jaar zou blijven zitten maar was dat ook zo? Wij hadden er vertrouwen in maar wisten het niet 100% zeker.'

Wel zeker genoeg om standaard die vijf jaar garantie te bieden?
'Hahaha ja we waren ervan overtuigd dat het allemaal klopte, we hadden zó veel onderzoek gedaan. En voilà; inmiddels zijn we zes vaarseizoenen verder: onze pitch klopte helemaal. Dat is heel goed nieuws voor die klanten van het eerste uur, want dat betekent dus geen gif en microplastics en wél veel minder frequent behandelen. En ook goed nieuws voor onszelf. We hebben nu echt bewijs dat het allemaal klopt.'

Hoe zou je Finsulate omschrijven?
'Finsulate is een product waar een heleboel mensen waarschijnlijk nog nooit over hebben nagedacht: een anti-aangroeilaag. Dit moet de aangroei van mosselen, zeeslakken en wieren op de onderkant van vaartuigen tegengaan. De aangroei op een romp zorgt namelijk voor meer weerstand, waardoor het schip langzamer vaart of meer brandstof nodig heeft om op snelheid te blijven varen. Finsulate voorkomt die aangroei door hele fijne stekeltjes op het schip te zetten, dat doen we met een zelfklevende folie.'

Waarom is het merk er? 
'De conventionele anti-aangroeicoating heeft een enorme impact op het milieu. Want bij het slijten van de verf komen niet alleen biociden vrij, die de planten en beestjes in het water vergiftigen, maar ook microplastics. Met een jaarlijks gebruik van 100 miljoen liter wereldwijd is anti-aangroeicoating na autobandenslijtsel en zwerfafval de op twee na grootste bron van microplastics in het milieu.

Finsulate werkt met dunne nylon haartjes die op folie zijn bevestigd. Het oppervlak is daarmee niet meer glad, maar stekelig. Die fluweelachtige folie wordt op de onderkant van de boot geplakt, zodat de aangroei daar niet kan en wil hechten. De antifouling eigenschappen zijn dus het resultaat van kleine vezeltjes, die omhoogsteken op de folie.'

Voor welke marketing-doelgroep? 
'Wij hebben in Nederland al zo’n 700 jachten en verschillende commerciële schepen voorzien van onze folie en een aantal daarvan vaart al zeven jaar of meer zonder echte aanslag. In eerste instantie hebben wij ons vooral gefocust op de pleziervaart, inmiddels weet ook de beroepsvaart ons te vinden. Recent hebben wij in opdracht van de Gemeente Amsterdam een Damen DPV 1304 Patrol Vessel voorzien van de gifvrije antifouling van Finsulate. Dankzij deze innovatieve folie is De NT11/ Watertrapper, een patrouilleschip, beschermd tegen aangroei. Het schip wordt voorzien van 80 vierkante meter folie met minuscule stekeltjes die mosselen en algen geen kans geeft. En dat zonder het milieu te belasten.'

Je werd uitgeroepen tot uitvinder van het jaar?
'Ja. Het gebruik van een wrap met stekeltjes in plaats van een giftige verf is revolutionair en dat is dan ook de reden. In 2019 werd ik door het Europees Octrooibureau verkozen tot Europees Uitvinder van het Jaar. Ongelooflijk toch?'

Hoe verzin je zoiets?
'Ik ben duiker. Het onderwaterleven heeft mij veel geleerd. Zo viel het mij op dat een zee-egel geen aangroei heeft en veel gladde vissen wel. Dat zette mij tot nadenken. Dat moest toch in een echt product zijn om te zetten….' 
(PvWK/APC | fotografie: Finsulate)


 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken