Oprichter Pieter Pot: 'Ik vertrek'
- Food-en-retail
- 20 feb 2023 @ 08:37
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Packaging designFood
- 20 feb 2023 @ 08:37
- Peter van Woensel Kooy
Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot staat aan de rand van een faillissement. Nieuwe eigenaren moeten het merk voor een val behoeden. Intussen deelt de oprichter Martijn Bijmolt dit afscheidsbericht.
Ik vertrek!
Viereneenhalf jaar geleden stond er een groot artikel in de krant over de neergang van verpakkingsvrije winkels. De conclusie: er was te weinig animo voor want het was te moeilijk. Jouri (Schoemaker, co founder, red.) en ik waren benieuwd of het wel zou lukken als we het aantrekkelijk en gemakkelijk zouden maken, want we zagen de duurzaamheidswaarde wel degelijk. Begin 2019 stapten we op de bakfiets om dit te proberen en sindsdien is deze ‘hobby’ wat uit de hand gelopen.
Inmiddels hebben we met 50.000 klanten in Nederland en België meer dan 4 miljoen aan verpakkingen bespaard. We hebben een systeemverandering in gang gezet, waarbij grote en kleine leveranciers hun keten hebben aangepast en we hebben aangetoond dat klanten wel degelijk voor verpakkingsvrij willen kiezen als het maar gemakkelijk en aantrekkelijk is.
Na vier jaar moeten we - met pijn in ons hart - het stokje overdragen. Zoals we altijd hebben gezegd: onze missie gaat boven ons bestaansrecht, onze missie gaat boven onze eigen positie. Nu moest de daad bij het woord gevoegd worden: want om onze missie voort te zetten en ons circulaire model rendabel te krijgen was het noodzakelijk dat we een partij vonden die de processen binnen de circulaire keten verder kon integreren. Die partij hebben we gevonden in de Delicatessenfabriek, een productiebedrijf en wasser waarmee we al samenwerkten voor het wassen van onze potten. Ik heb er vertrouwen in dat zij onze missie met vol enthousiasme zullen doorzetten.
Het was een groot avontuur met vele ups en downs. Dankzij een fantastisch team, toegewijde klanten en leveranciers en investeerders die in onze missie geloofden konden we zover komen. Ik ben enorm dankbaar voor jullie vertrouwen en enthousiasme de afgelopen jaren!
Ik vertrek, maar blijf voor altijd ambassadeur. Voor nu eerst naar Lissabon om een stukje te wandelen naar Santiago de Compostela, om uit te zoomen en te reflecteren. Daarna sta ik open voor nieuwe ideeën, uitdagingen en rollen.
Pieter Pot was mij een potje voor het leven.. :)
Met onverpakte groet,
Martijn
Meer info bij onze zustertitel Twinkle
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes