Hoofdrol lokale kidneyboon in HAK-campagne
- Food-en-retail
- 13 mrt 2023 @ 14:49
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 mrt 2023 @ 14:49
- Sjaak Hoogkamer
HAK lanceert haar nieuwe campagne die consumenten bewuster moet maken van de duurzame voordelen van lokaal geteelde peulvruchten. In de nieuwe campagne met actrice Elise Schaap speelt de kidneyboon uit Zeeland de hoofdrol.
HAK haalt al haar grote kidneybonen, die normaal in Noord-Amerika groeien, voortaan uit Nederland en daardoor hoeven ze geen lange reis meer af te leggen. Dat scheelt CO2-uitstoot en past binnen de Nationale Eiwitstrategie (NES).
De nieuwe campagne, ontwikkeld door reclamebureau DDB Unlimited, maakt mensen bewust van de herkomst van peulvruchten en van de voordelen van lokale teelt. De Zeeuwse kidneyboon staat daarbij centraal, omdat het een voorbeeld is van een peulvrucht die eerder vooral in Noord-Amerika groeide, maar die HAK nu uit Nederland haalt.
Nicole Freid, marketing- en innovatiedirecteur van HAK: ‘We hebben deze campagne gelanceerd om de consument bewust te maken van de herkomst van peulvruchten.
Doordat voedsel wereldwijd beschikbaar is, weet de consument niet meer altijd waar ons eten eigenlijk vandaan komt.
Elise Schaap laat in de nieuwe campagne zien dat onze kidneybonen geen lange reis meer hoeven af te leggen uit Noord-Amerika en voortaan lokaal geteeld worden. Hierdoor zitten ze ‘beter in hun vel’ en is het ook beter voor de planeet.’ Maarten Remmers, creative director van DDB: ‘De campagne creëert bewustzijn bij de consument op de typische HAK-manier: laagdrempelig, met een vleugje humor en een knipoog.’
Lokale teelt scheelt duizenden kilometers
HAK teelt minimaal 85% van al haar groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen en dat geldt nu dus ook voor de kidneybonen. De kidneybonen worden geteeld in Zeeland en Zuid-Holland. Lokale teelt van deze ‘exotische’ peulvrucht bespaart transportkilometers en daarmee CO2-uitstoot. Een kidneyboon uit Noord-Amerika legt gemiddeld 8.000 kilometer meer af, waarvan het grootste gedeelte per containership, dan een in Nederland geteelde boon en dit zorgt bij een gelijke teeltmethode voor een hogere CO2 voetafdruk.
HAK zet met deze campagne naar eigen zeggen 'een volgende stap in haar bijdrage aan de Nationale Eiwitstrategie om het aanbod van plantaardige, duurzamere en nieuwe eiwitten in Nederland te vergroten.' De organisatie tekende vorig jaar mee aan de ‘Bean Deal’, een Green Deal die werd gesloten tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en 56 samenwerkingspartners. Deze Green Deal moet zorgen voor meer teelt van eiwitrijke gewassen in Nederland om meer zelfvoorzienend te worden in nieuwe en plantaardige eiwitten.
Credits
HAK: Nicole Freid, Yolanda van Grootel
Reclamebureau: DDB Unlimited
Productiehuis: Holy Fools
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management