Hoofdrol lokale kidneyboon in HAK-campagne
- Food-en-retail
- 13 mrt 2023 @ 14:49
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 mrt 2023 @ 14:49
- Sjaak Hoogkamer
HAK lanceert haar nieuwe campagne die consumenten bewuster moet maken van de duurzame voordelen van lokaal geteelde peulvruchten. In de nieuwe campagne met actrice Elise Schaap speelt de kidneyboon uit Zeeland de hoofdrol.
HAK haalt al haar grote kidneybonen, die normaal in Noord-Amerika groeien, voortaan uit Nederland en daardoor hoeven ze geen lange reis meer af te leggen. Dat scheelt CO2-uitstoot en past binnen de Nationale Eiwitstrategie (NES).
De nieuwe campagne, ontwikkeld door reclamebureau DDB Unlimited, maakt mensen bewust van de herkomst van peulvruchten en van de voordelen van lokale teelt. De Zeeuwse kidneyboon staat daarbij centraal, omdat het een voorbeeld is van een peulvrucht die eerder vooral in Noord-Amerika groeide, maar die HAK nu uit Nederland haalt.
Nicole Freid, marketing- en innovatiedirecteur van HAK: ‘We hebben deze campagne gelanceerd om de consument bewust te maken van de herkomst van peulvruchten.
Doordat voedsel wereldwijd beschikbaar is, weet de consument niet meer altijd waar ons eten eigenlijk vandaan komt.
Elise Schaap laat in de nieuwe campagne zien dat onze kidneybonen geen lange reis meer hoeven af te leggen uit Noord-Amerika en voortaan lokaal geteeld worden. Hierdoor zitten ze ‘beter in hun vel’ en is het ook beter voor de planeet.’ Maarten Remmers, creative director van DDB: ‘De campagne creëert bewustzijn bij de consument op de typische HAK-manier: laagdrempelig, met een vleugje humor en een knipoog.’
Lokale teelt scheelt duizenden kilometers
HAK teelt minimaal 85% van al haar groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen en dat geldt nu dus ook voor de kidneybonen. De kidneybonen worden geteeld in Zeeland en Zuid-Holland. Lokale teelt van deze ‘exotische’ peulvrucht bespaart transportkilometers en daarmee CO2-uitstoot. Een kidneyboon uit Noord-Amerika legt gemiddeld 8.000 kilometer meer af, waarvan het grootste gedeelte per containership, dan een in Nederland geteelde boon en dit zorgt bij een gelijke teeltmethode voor een hogere CO2 voetafdruk.
HAK zet met deze campagne naar eigen zeggen 'een volgende stap in haar bijdrage aan de Nationale Eiwitstrategie om het aanbod van plantaardige, duurzamere en nieuwe eiwitten in Nederland te vergroten.' De organisatie tekende vorig jaar mee aan de ‘Bean Deal’, een Green Deal die werd gesloten tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en 56 samenwerkingspartners. Deze Green Deal moet zorgen voor meer teelt van eiwitrijke gewassen in Nederland om meer zelfvoorzienend te worden in nieuwe en plantaardige eiwitten.
Credits
HAK: Nicole Freid, Yolanda van Grootel
Reclamebureau: DDB Unlimited
Productiehuis: Holy Fools
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Kerst 2024: Intratuin is er zoals altijd vroeg bij
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Oot Granola in zee met Yvette van... 08-11-2024
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro... 08-11-2024
- Taste of Horecava biedt ruimte... 08-11-2024
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en... 07-11-2024
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail... 07-11-2024
- Amal Kamar van Greetz: 'Marketing... 07-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing