Hoofdrol lokale kidneyboon in HAK-campagne

Hoofdrol lokale kidneyboon in HAK-campagne
  • Food-en-retail
  • 13 mrt 2023 @ 14:49
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

HAK lanceert haar nieuwe campagne die consumenten bewuster moet maken van de duurzame voordelen van lokaal geteelde peulvruchten. In de nieuwe campagne met actrice Elise Schaap speelt de kidneyboon uit Zeeland de hoofdrol.

HAK haalt al haar grote kidneybonen, die normaal in Noord-Amerika groeien, voortaan uit Nederland en daardoor hoeven ze geen lange reis meer af te leggen. Dat scheelt CO2-uitstoot en past binnen de Nationale Eiwitstrategie (NES).

De nieuwe campagne, ontwikkeld door reclamebureau DDB Unlimited, maakt mensen bewust van de herkomst van peulvruchten en van de voordelen van lokale teelt. De Zeeuwse kidneyboon staat daarbij centraal, omdat het een voorbeeld is van een peulvrucht die eerder vooral in Noord-Amerika groeide, maar die HAK nu uit Nederland haalt.

Nicole Freid, marketing- en innovatiedirecteur van HAK: ‘We hebben deze campagne gelanceerd om de consument bewust te maken van de herkomst van peulvruchten.

Doordat voedsel wereldwijd beschikbaar is, weet de consument niet meer altijd waar ons eten eigenlijk vandaan komt.

Elise Schaap laat in de nieuwe campagne zien dat onze kidneybonen geen lange reis meer hoeven af te leggen uit Noord-Amerika en voortaan lokaal geteeld worden. Hierdoor zitten ze ‘beter in hun vel’ en is het ook beter voor de planeet.’ Maarten Remmers, creative director van DDB: ‘De campagne creëert bewustzijn bij de consument op de typische HAK-manier: laagdrempelig, met een vleugje humor en een knipoog.’ 

Lokale teelt scheelt duizenden kilometers

HAK teelt minimaal 85% van al haar groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen en dat geldt nu dus ook voor de kidneybonen. De kidneybonen worden geteeld in Zeeland en Zuid-Holland. Lokale teelt van deze ‘exotische’ peulvrucht bespaart transportkilometers en daarmee CO2-uitstoot. Een kidneyboon uit Noord-Amerika legt gemiddeld 8.000 kilometer meer af, waarvan het grootste gedeelte per containership, dan een in Nederland geteelde boon en dit zorgt bij een gelijke teeltmethode voor een hogere CO2 voetafdruk.

HAK zet met deze campagne naar eigen zeggen 'een volgende stap in haar bijdrage aan de Nationale Eiwitstrategie om het aanbod van plantaardige, duurzamere en nieuwe eiwitten in Nederland te vergroten.' De organisatie tekende vorig jaar mee aan de ‘Bean Deal’, een Green Deal die werd gesloten tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en 56 samenwerkingspartners. Deze Green Deal moet zorgen voor meer teelt van eiwitrijke gewassen in Nederland om meer zelfvoorzienend te worden in nieuwe en plantaardige eiwitten.

Credits

HAK: Nicole Freid, Yolanda van Grootel

Reclamebureau: DDB Unlimited

Productiehuis: Holy Fools



Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken