[onderzoek] Consumentenuitgaven stijgen ondanks wereldwijde onzekerheid

[onderzoek] Consumentenuitgaven stijgen ondanks wereldwijde onzekerheid
  • Food-en-retail
  • 29 jun 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Onderzoek

'Consumenten tonen een opmerkelijke veerkracht', benadrukt Nicole van Det, CEO en senior Managing Director Accenture Nederland naar aanleiding van de nieuwe Consumer Pulse Survey 2023. 'Het is nu aan retailers en merken om hierop in te spelen.'

Ondanks de aanhoudende onzekerheid en toenemende volatiliteit, wijst de Consumer Pulse Survey 2023 van Accenture op een onverwachte trend: consumenten verhogen hun uitgaven. Hoewel 85% van de consumenten zich bewust is van de onzekerheden in de wereldwijde economie, voert optimisme de boventoon. Bijna driekwart (73%) verwacht dat hun besteedbaar inkomen in het komende jaar stabiel zal blijven of zelfs zal stijgen.

Veerkracht
'Consumenten tonen een opmerkelijke veerkracht', benadrukt Nicole van Det, CEO en senior Managing Director Accenture Nederland. 'Het is nu aan retailers en merken om deze kracht te evenaren met flexibele en snel aanpasbare strategieën.'

Inzicht in individuele klant
Volgens Accenture is het niet langer voldoende om algemene consumententrends te volgen. 'Het verzamelen van data is niet genoeg. We moeten dieper duiken om de unieke behoeften van individuele klanten te ontdekken – waar ze zijn, wanneer ze willen kopen en hoe ze dat het liefst doen', legt Patritia Pahladsingh, CEO en Managing Director van Accenture Song Nederland, uit.

Reizen, welzijn en duurzaamheid
Ondanks de economische uitdagingen zijn consumenten van plan meer uit te geven aan reizen en welzijn. Maar liefst 71% overweegt hun huidige uitgaven aan reizen in het komende jaar op peil te houden of te verhogen en de helft (50%) maakt plannen voor twee of meer trips. Duurzaam winkelen blijft een prioriteit, zelfs in deze periode van financiële onzekerheid. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 83% van de consumenten duurzamer is gaan winkelen.


Waakzaamheid bij consumenten
In een aparte macro-economische analyse waarschuwt Accenture voor aanhoudende inflatie, hoge rentes en toenemende inkomens- en werkonzekerheid die de consumentenuitgaven kunnen ondermijnen. 'Bedrijven moeten zich proactief voorbereiden op scherpe veranderingen in het consumentengedrag', zegt Van Det.

Consumenten zijn zich bewust van de mondiale uitdagingen. Een aanzienlijk deel (56%) verwacht toekomstige strubbelingen, terwijl 68% bedachtzamer keuzes maakt. Ondanks dit, interpreteren 44% van de consumenten recente uitdagingen als kansen en zijn 61% van hen bereid nieuwe ervaringen en levensgewoonten aan te nemen voor een betere levenskwaliteit.
(PvWK, beeld:  Mathieu Stern / Unsplash)

Over het onderzoek
'Accenture’s Consumer Pulse Survey 2023 biedt inzichten in de verwachtingen, gevoelens en het gedrag van consumenten. Accenture heeft 10.100 consumenten wereldwijd ondervraagd.'

(bron: Accenture)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken