Uitvinder crompouce sleept volgelingen voor de rechter
- Food-en-retail
- 15 nov 2023 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodInnovatie
- 15 nov 2023 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Waar een hype is, zit geld: dat weet iedere marketeer. Niet verbazend dus dat de snel immens populair geworden crompouce nu leidt tot juridisch geschil. Een Utrechtse bakker gaat navolgers voor de rechter slepen.
Ulrika Menig, bakker bij 'Bammetje Bakery', claimt de crompouce in 2020 tijdens de coronalockdown te hebben bedacht. Een crompouce is een mix tussen een gewone croissaint, belegd met gele vulling die we o.a.kennen van de Hema en bedekt met een laagje Barbie-roze glazuur. Inmiddels hebben zich tientallen andere crompouce-makers gemeld, het is in een paar weken uitgegroeid tot een hype. Bovendien smaakt de zoete combi heerlijk. Hema haakte in met de mededeling dat zij juist niks doen: 'waarom crom maken wat recht is?' Deze week opende in de Amsterdamse Jordaan zelfs de pop up store 'The House of Crompouce', die tot februari 2024 niks anders verkoopt.
Merkregistratie
Toen klanten in haar Utrechtse bakkerij naar de nieuwe creatie bleven vragen, besloot ze de merknaam en het product te laten registreren. In 2021 kwam ze met een oranje versie op Koningsdag. Zij stelt op haar Instagram-account (@bammetjebakery): 'Ik voelde me door de massale positieve reacties via allerlei media gesterkt en wist dat dit product dat ik ontwikkeld had, een blijvertje was', zo ontdekte de Telegraaf. De Utrechtse bakker die deze kruising tussen een tompouce en een croissant als eerste op de markt bracht, gaat navolgers voor de rechter slepen, aldus de krant. Crompouce, verzin een list, zouden we de navolgers adviseren. Lees hier verder.
In komende editie van MarketingTribune met als thema 'food' leest je o.m. alles over de belangrijkste crompouce-varianten en worden overige trends op het vlak van foodmarketing belicht. Het is immers eten of gegeten worden... Reserveer hier je eigen exemplaar (MT19-2023 print).
(PvWK, bron: TG | beeld: AH)
Nieuw: The House of Crompouce, hoek Prinsengracht/Westerstraat in Amsterdam
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Jumbo legt na crisisjaar solide basis voor hernieuwde groei
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
- Hornbach laat spijtoptanten aan het woord
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als organisatie hebben we...
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 'Beperkt aantal... 24-01-2025
- Bols viert 450 jarig bestaan met... 23-01-2025
- Pringles lanceert nieuwe campagne in... 23-01-2025
- Nikki Adamo (ceo Nestlé NL) deelt 5... 23-01-2025
- Starbucks en Old Amsterdam smelten... 22-01-2025
- Marit van Egmond (AH): 'Sterk jaar... 22-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day