Uitvinder crompouce sleept volgelingen voor de rechter

Uitvinder crompouce sleept volgelingen voor de rechter
  • Food-en-retail
  • 15 nov 2023 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

Waar een hype is, zit geld: dat weet iedere marketeer. Niet verbazend dus dat de snel immens populair geworden crompouce nu leidt tot juridisch geschil. Een Utrechtse bakker gaat navolgers voor de rechter slepen.

Ulrika Menig, bakker bij 'Bammetje Bakery', claimt de crompouce in 2020 tijdens de coronalockdown te hebben bedacht. Een crompouce is een mix tussen een gewone croissaint, belegd met gele vulling die we o.a.kennen van de Hema en bedekt met een laagje Barbie-roze glazuur. Inmiddels hebben zich tientallen andere crompouce-makers gemeld, het is in een paar weken uitgegroeid tot een hype. Bovendien smaakt de zoete combi heerlijk. Hema haakte in met de mededeling dat zij juist niks doen: 'waarom crom maken wat recht is?' Deze week opende in de Amsterdamse Jordaan zelfs de pop up store 'The House of Crompouce', die tot februari 2024 niks anders verkoopt.

Merkregistratie
Toen klanten in haar Utrechtse bakkerij naar de nieuwe creatie bleven vragen, besloot ze de merknaam en het product te laten registreren. In 2021 kwam ze met een oranje versie op Koningsdag. Zij stelt op haar Instagram-account (@bammetjebakery): 'Ik voelde me door de massale positieve reacties via allerlei media gesterkt en wist dat dit product dat ik ontwikkeld had, een blijvertje was', zo ontdekte de Telegraaf. De Utrechtse bakker die deze kruising tussen een tompouce en een croissant als eerste op de markt bracht, gaat navolgers voor de rechter slepen, aldus de krant. Crompouce, verzin een list, zouden we de navolgers adviseren. Lees hier verder.

In komende editie van MarketingTribune met als thema 'food' leest je o.m. alles over de belangrijkste crompouce-varianten en worden overige trends op het vlak van foodmarketing belicht. Het is immers eten of gegeten worden... Reserveer hier je eigen exemplaar (MT19-2023 print).
(PvWK, bron: TG | beeld: AH)

Nieuw: The House of Crompouce, hoek Prinsengracht/Westerstraat in Amsterdam

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken