Carrefour gooit PepsiCo eruit: 'te duur'

- Food-en-retail
- 8 jan 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingRetail
- 8 jan 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
De Franse retailketen Carrefour verkoopt geen producten van PepsiCo meer. Dat betekent dat bijvoorbeeld Doritos en 7Up van het schap gaan, wegens 'onacceptabele prijsverhogingen'.
Ook in Nederland zijn retailschappen wel eens leeg wegens de rituele onderhandelingen met a-merken. Zo waren Nestlé-zoetwaren tijdelijk verbannen bij Dirk en vertelde een bordje waarom de klant mispakte: 'wegens een onacceptabele houding van de leverancier'.
Cécile Janssen, eindredacteur en mede-eigenaar Foodlog, signaleert nu eenzelfde situatie in Frankrijk bij de grote speler Carrefour. Vaak zorgt zo'n radicale opstelling voor bijdraaiende aanbieders, omdat de 'out of stock'-situatie de nachtmerrie is van elke marketeer. Dan heb je iets niet goed gedaan. Afgelopen week kwam in Nederland ook een dilemma naar boven bij Jumbo: door toenemende winkeldiefstal ter waarde van circa 100 miljoen euro het afgelopen jaar, zou deze retailer de prijzen eigenlijk moeten verhogen. Maar men wil juist verlagen. Duurdere a-merken dragen niet bij aan een oplossing.
Frankrijk: dure booschappen aan banden
De beslissing van Carrefour om de populaire a-merken van PepsiCo de deur uit te doen, volgt op complexe onderhandelingen volgens het vakmedium. Carrefour wilde prijsverlagingen, maar kreeg in antwoord van PepsiCo het voorstel om de prijzen juist te verhogen, schrijft Foodlog. 'De rituele winter-onderhandelingen tussen supermarkten en producenten over de inkoopprijzen en andere leveringscondities worden in Frankrijk dit jaar vroeger afgerond dan gebruikelijk. Dat komt doordat de overheid druk zet op de supermarkten de gedaalde prijzen van grondstoffen versneld aan de consument door te geven. In Frankrijk zijn dure boodschappen en de roep om overheidsingrijpen al twee jaar onderwerp van gesprek in de media. Ministers doen hun best om de winkelprijzen omlaag te krijgen.' Lees hier verder. In september '23 zette Carrefour fabrikanten te kijk die aan 'krimpflatie' doen.
(bronnen: Foodlog, RTL en MT | beeld: Guilhem Vellut Annecy op Flickr)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Carrefour
- inflatie
- Nestle
- prijs
- inkoopo
- Foodlog
- Dirk
- retailketen
- nacceptabel prijsverhoging
- Jumbo
- handel
- Frankrijk
- PepsiCo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management