Carrefour gooit PepsiCo eruit: 'te duur'

- Food-en-retail
- 8 jan 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingRetail
- 8 jan 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
De Franse retailketen Carrefour verkoopt geen producten van PepsiCo meer. Dat betekent dat bijvoorbeeld Doritos en 7Up van het schap gaan, wegens 'onacceptabele prijsverhogingen'.
Ook in Nederland zijn retailschappen wel eens leeg wegens de rituele onderhandelingen met a-merken. Zo waren Nestlé-zoetwaren tijdelijk verbannen bij Dirk en vertelde een bordje waarom de klant mispakte: 'wegens een onacceptabele houding van de leverancier'.
Cécile Janssen, eindredacteur en mede-eigenaar Foodlog, signaleert nu eenzelfde situatie in Frankrijk bij de grote speler Carrefour. Vaak zorgt zo'n radicale opstelling voor bijdraaiende aanbieders, omdat de 'out of stock'-situatie de nachtmerrie is van elke marketeer. Dan heb je iets niet goed gedaan. Afgelopen week kwam in Nederland ook een dilemma naar boven bij Jumbo: door toenemende winkeldiefstal ter waarde van circa 100 miljoen euro het afgelopen jaar, zou deze retailer de prijzen eigenlijk moeten verhogen. Maar men wil juist verlagen. Duurdere a-merken dragen niet bij aan een oplossing.
Frankrijk: dure booschappen aan banden
De beslissing van Carrefour om de populaire a-merken van PepsiCo de deur uit te doen, volgt op complexe onderhandelingen volgens het vakmedium. Carrefour wilde prijsverlagingen, maar kreeg in antwoord van PepsiCo het voorstel om de prijzen juist te verhogen, schrijft Foodlog. 'De rituele winter-onderhandelingen tussen supermarkten en producenten over de inkoopprijzen en andere leveringscondities worden in Frankrijk dit jaar vroeger afgerond dan gebruikelijk. Dat komt doordat de overheid druk zet op de supermarkten de gedaalde prijzen van grondstoffen versneld aan de consument door te geven. In Frankrijk zijn dure boodschappen en de roep om overheidsingrijpen al twee jaar onderwerp van gesprek in de media. Ministers doen hun best om de winkelprijzen omlaag te krijgen.' Lees hier verder. In september '23 zette Carrefour fabrikanten te kijk die aan 'krimpflatie' doen.
(bronnen: Foodlog, RTL en MT | beeld: Guilhem Vellut Annecy op Flickr)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Foodlog
- Dirk
- nacceptabel prijsverhoging
- inkoopo
- Frankrijk
- inflatie
- handel
- PepsiCo
- retailketen
- Jumbo
- Carrefour
- prijs
- Nestle
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- EasyToys en Kesbeke lanceren augurkvormige vibrator
- Unilever verkoopt The Vegetarian Butcher aan Vivera
- Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall:...
- Kruidvat stoot bol van troon als sterkste retailmerk
- Doritos lanceert mixed reality portal met 'A Minecraft Movie'
- Ikea Nederland verwelkomt op Wereldslaapdag 360 klanten
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafe presenteert opmerkelijke mix... 27-03-2025
- Circana Merken Top 100: 'Positie... 26-03-2025
- Claire van Beek (Moodiesundies):... 26-03-2025
- Hans im Glück opent eerste... 25-03-2025
- Thuiswinkel Markt Monitor: China... 25-03-2025
- Gazelle introduceert nieuwe campagne24-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center