Unilever verkoopt The Vegetarian Butcher aan Vivera

- Food-en-retail
- 20 mrt 2025 @ 14:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 20 mrt 2025 @ 14:00
- Peter van Woensel Kooy
Unilever maakt bekend dat het een bindend bod heeft ontvangen van Vivera voor de overname van The Vegetarian Butcher alias de Vegetarische Slager (DVS). Het merk werd in 2018 door Unilever overgenomen van oprichter Jaap Korteweg en heeft sindsdien een sterke gemiddelde groei met dubbele cijfers gerealiseerd.
Saillant is dat MarketingTribune eerder als eerste de overname door Unilever van de Vegetarische Slager correct voorspelde. Nu reist het innovatieve plantbased merk weer verder.
In de Unilevertijd is de aanwezigheid van het merk uitgebreid naar meer dan 55 markten wereldwijd, zowel in de retail als in de foodservice. Dat stond op de verlanglijst van de DVS-oprichters: partneren met Unilever betekent meer schaal, dus meer vleesvervangers maken. Insights: de DVS-producten moeten minstens even lekker als vlees zijn (smaak) en liefst iets goedkoper (prijs), dan wordt een marketingkantelpunt bereikt. De originele ambachtelijke verpakking gecombineerd met zeer goede, humoristische woordvondsten (copywriting, zie afbeelding) waarin de CK vaak voorkomt, zorgde en zorgt voor extra merkwaarde.
'Zoals we tijdens ons Investeerdersevenement in 2024 hebben aangegeven, wil Unilever zijn portfolio aanscherpen voor langdurige groei en schaalbaarheid, met de focus op minder, maar grotere merken', verklaart Unilever de verkoop vandaag, 'De gekoelde en diepvriesproducten van The Vegetarian Butcher vereisen een specifieke toeleveringsketen en inkoopmodel, waardoor ze minder schaalbaar zijn binnen het bredere Unilever Foods-portfolio. Bovendien verschillen de unieke technologische en R&D-capaciteiten die de innovatieve kracht van The Vegetarian Butcher aansturen aanzienlijk van de behoeften binnen de rest van Unilevers portfolio. Door deze verschillen is een verkoop van het merk de beste optie voor zowel Unilever als The Vegetarian Butcher', meent de fmcg-maker.
Heiko Schipper, president Unilever Foods, reageert: 'Sinds de overname heeft The Vegetarian Butcher aanzienlijke groei doorgemaakt en een indrukwekkend aantal innovatieve producten gelanceerd. De creatieve en impactvolle communicatiecampagnes hebben gezorgd voor een sterke band met consumenten. Deze inspanningen hebben niet alleen bijgedragen aan het succes van het merk, maar ook Unilevers toewijding aan plantaardige voeding en baanbrekende innovaties versterkt. Ik geloof dat The Vegetarian Butcher klaar is voor nog groter succes in de volgende fase van zijn ontwikkeling onder een nieuwe eigenaar die volledig is toegewijd aan plantaardige vleesvervangers. Deze gerichte expertise zal het merk ondersteunen bij zijn ambitieuze doel om de "Grootste Slager ter Wereld" te worden.'
Rutger Rozendaal, ceo van The Vegetarian Butcher vult aan: 'Wij zijn heel blij dat The Vegetarian Butcher de krachten bundelt met Vivera. Dit biedt ons de kans om onze sterke punten te combineren en nog meer waarde te leveren aan onze partners en consumenten.'
Willem van Weede, ceo van Vivera: 'De indrukwekkende en niet-aflatende toewijding van de mensen bij The Vegetarian Butcher heeft de visie van Jaap Korteweg op ongekende schaal tot leven gebracht, zonder concessies te doen. Vivera is trots om de handen ineen te slaan met gelijkgestemde experts en believers in plantaardige voeding, met dezelfde grote ambitie om de voedselketen duurzamer en veel meer plantaardig te maken. We kijken ernaar uit om samen deze belangrijke transitie te versnellen en de complementaire krachten van beide bedrijven te benutten.'
Het bindende bod is volgens Unilever nog onderhevig aan de gebruikelijke afrondingsvoorwaarden, wettelijke goedkeuringen en consultatieprocessen. De afronding van de transactie wordt verwacht in Q3/2025. Meer over Vivera, een Nederlands plantbased merk, is hier te vinden.
(PvWK | foto: DVS)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Unilever
- juist voorspeld
- Jaap Korteweg
- retailmedia
- Vivera
- plantbased
- The Vegetarian Butcher
- Willem van Weede
- DVS
- Unilever Foods
- Grootste Slager ter Wereld
- marketingkantelpunt
- Heiko Schipper
- Rutger Rozendaal
- De Vegetarische Slager
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management