Hoe coöperatief is de Rabobank?

Hoe coöperatief is de Rabobank?
  • Food-en-retail
  • 30 okt 2013 @ 13:14
  • Link
  • Martijn Horvath
    Martijn Horvath

    eigenaar
    De Slogan Compagnie
  • MarketingMerken

We mogen de kredietcrisis dankbaar zijn. Nooit eerder is zo duidelijk bloot komen te liggen hoe kwetsbaar en dun het imago van de banken is. Ze hebben zich heel lang niet druk gemaakt over hun identiteit. Als de cijfers goed waren, was iedereen dik tevreden. De reclame was cosmetisch en ging niet veel dieper dan het rentepercentage. Hoe harder een bank viel, hoe meer butsen de reputatie opliep. ABN Amro, ING en SNS weten er alles van. Eén naam bleef lang boven verdenking verheven: de Rabo. De enige grootbank die niet om staatssteun vroeg. Hoe heilig is echter de financiële boerenpartij?

Door het Libor-schandaal is de samenleving ruw ontwaakt en de bank hard op de aarde geland. Maar waarom staat de pers nu pas op haar achterste benen? Er was al veel langer reden om sceptisch naar de Rabo te kijken. Door het ontbreken van een beursnotering kon er lang een rookgordijn worden opgetrokken. De gesel van de aandeelshouderswaarde ging aan de bank voorbij. Dat is te danken aan haar coöperatieve structuur en niet de verdienste van het bestuur. Sterker nog: als de top de vrijheid had gekregen om de statuten te wijzigen en de AEX op te zoeken, was daar allang gebruik van gemaakt. Dat is een publiek geheim.

Ook voor karaktermoord deinsde de leiding niet terug. Lang werden de oer-Nederlandse wortels gekoesterd. Maar toen ABN Amro noodgedwongen haar internationale ambities liet varen, wist de Rabo niet hoe snel ze haar reclamekoers moest verleggen. Jochem de Bruin exit, here come the bankers from Hong Kong en New York. Uit onderzoek zal wel zijn gebleken dat het niet erg geloofwaardig was, want tegenwoordig zien we onze ‘eigen’ Humberto Tan aan de hand van een (Postbank?) dame door het beeld wandelen. Uiteraard niet in de Noordoostpolder, maar in Brazilië. Per slot van rekening zijn we een wereldbank. De enige met een triple A.

Te pas en te onpas galloppeerde het paradepaardje in reclame en communicatie. Onder het motto: kijk ons eens superieur zijn. Aanzienlijk minder aandacht is besteed aan het besluit van Standard & Poor’s om een A-tje af te snoepen van de gekoesterde kredietwaardigheid. De bank kent sinds 2011 een stabiele AA-status. Maar hoe stabiel is dat, als diezelfde S&P de Verenigde Staten AA+- waardig keurt? Een land met een schuld van rond de 17 biljoen dollar. We kunnen beter spreken van een criple A.

Misschien was dat ook de reden waarom Robeco in de uitverkoop moest. De bank had behoefte aan pecunia. Wellicht omdat men de megaboete in verband met de megafraude aan de horizon zag dagen. Dat roept de vraag op hoe solvabel de Rabo eigenlijk is. Beschikt deze bank niet over de grootste hypotheekportfeuille van ons land? We weten allemaal wat er met de huizenprijzen gebeurd is en hoeveel geld er in rook is opgegaan. Je vraagt je af wat er over blijft om op te bogen.

U heeft gelijk: het is het coöperatieve karakter dat het verschil moet maken. Daar laat de Rabo zich in haar communicatie nog al te graag op voor staan. Maar is deze merite niet geheel ontleend aan een theoretische kracht? Wat betekent ‘Samen sterker’ voor u, als lid of als klant, nou in de praktijk? Het wordt tijd dat wij, ondernemers en particulieren, een eigen bank starten. We hoeven het niet eens zo ver van huis te zoeken als we beginnen op basis van boerenverstand. 



Martijn Horvath

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken