Het gevecht tegen de supermarkttrucs

Het gevecht tegen de supermarkttrucs
  • Food-en-retail
  • 24 apr 2014 @ 09:20
  • 19402 x gelezen
  • Link
  • Caroline van Teeffelen
    Caroline van Teeffelen

    Marktonderzoeker
    Ruigrok NetPanel
  • Winkelen

Vorige week ging ik, recht vanuit mijn werk, een supermarkt binnen. Rond dat tijdstip is boodschappen doen altijd een beetje een riskante bezigheid. Mijn discipline werd flink op de proef gesteld toen er vrijwel meteen een heerlijke gesmolten-chocolade-geur mijn kant op kwam. Hoe groot mijn trek ook werd, ik had me dit keer voorgenomen om alert te zijn. Ik vroeg het meisje achter de broodafdeling wat er in de oven zat. “Stokbroden,” zei ze en dat was precies wat ik al vermoedde. De chocoladegeur was nep. Enigszins voldaan door de bevestiging van mijn eigen kunnen, stond ik later alsnog met een overvolle mand vol onnodige producten bij de kassa. Met mijn gedachte nog bij de chocoladegeur, had ik niet gelet op de tientallen andere supermarkttrucs die ik had moeten doorzien om een verleiding tot aankoop te weerstaan.

Een supermarkt zit vol met dit soort gevaren. Het onlangs verschenen boek ‘De Supermarktleugen’ van Zipprick en Jansen onthult de geheimen van de grote trukendoos die “supermarkt” heet. Natuurlijk, ik trap er zelf net zo hard in, maar toch geniet ik van de eindeloze slimmigheidjes die in staat zijn om het winkelende brein te manipuleren. Mensen die langzaam door een supermarkt lopen worden, logischerwijze, sneller verleid tot aankopen dan de snelwandelaars. Kalmerende muziekjes, koffieautomaten voor een pauze en speciaal uitgestippelde looproutes door de winkel, alles wordt ingezet om de supermarktbezoeker af te remmen. En dan heb ik het nog niet eens over de veel te grote winkelmandjes en karren die de winkelaar heel lang laat denken dat de hoeveelheid ingeladen boodschappen best wel mee valt. Net te kleine schappen voorkomen dat producten makkelijk kunnen worden teruggezet en de ‘meest vergeten’ boodschappen staan uiteraard aan het einde van de winkel zodat ook de snelle kopers toch nog even de hele supermarkt door moeten. Voor sommige consumenten zullen deze onthullingen best shockerend zijn.

Vol laden
Maar de winkelaar gaat terug slaan! Als we de trends moeten geloven zijn er namelijk heel wat technologieën in de maak die ons kunnen ondersteunen in deze strijd tegen de supermarkttrucs. Ook tijdens de recente retail-bijeenkomst ‘Trends, Insights & Winkels van morgen’ georganiseerd door 4Growth retailadvies en Qi-iQ research werden veel toekomstige winkeltechnologieën besproken. Oorspronkelijk stuk voor stuk ontwikkelt om het leed van het boodschappen doen wat te verzachten, maar in mijn ogen tevens zeer geschikte middelen om de supermarkten te slim af te zijn. De koelkast (en wie weet, zelfs keukenkastjes) van de toekomst bijvoorbeeld, die zal voorkomen dat wij ons mandje in de supermarkt vol laden met producten waarvan wij denken dat ze thuis op zijn. Deze speciale koelkast heeft namelijk een computer die aan ons doorgeeft wat wij nog in huis hebben en welke producten over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Wil je helemaal niet meer blootgesteld worden aan de verleidingen in de supermarkt? Dan kun je de koelkast zelfs vragen een recept voor je te bedenken en de boodschappen hiervoor te bestellen en thuis te laten bezorgen. Geen producten meer en geen producten minder, probleem opgelost lijkt me. Maar ook in de supermarkt zelf heeft de winkelaar van de toekomst meer kansen.

Scherm op winkelwagen
Een beeldscherm op je kar zal je blindelings de weg wijzen naar het ingevoerde product. Klein detail hierbij is natuurlijk wel dat je enkel de instructies van je persoonlijke supermarkt Tom-Tom opvolgt en verder niet om je heen kijkt. Bij de kassa scant het apparaat automatisch de inhoud van je kar, betalen en voilà, geen enkel ongewild product in je tas. Tenslotte is er nog een ander spectaculair concept, inmiddels al een grote hit in Zuid-Korea, die het mogelijk maakt om je boodschappen echt overal te doen. Alleen afbeeldingen van schappen en een paar QR codes (en natuurlijk een smartphone) zijn nodig om je broodnodige boodschappen te scannen, bestellen en thuis te laten bezorgen.

Eindelijk zelf controle
Stuk voor stuk briljante concepten, die ik dan ook volledig toejuich. Wel met een kleine sceptische blik naar vooral de logistieke uitdagingen van deze technologieën natuurlijk. Het spontaan thuis laten bezorgen van je boodschappen klinkt namelijk heerlijk, maar als ik deze pas na enkele dagen krijg, thuis moet blijven vanwege de ruime bezorgtijden en een minimale besteding heb van ongeveer mijn weekbudget, wordt het ‘even’ boodschappen doen tijdens het wachten op de trein toch wel een stuk minder aantrekkelijk. Maar ik ben optimistisch. Als deze technieken eenmaal gemeengoed zijn geworden dan houdt niks ons meer tegen om eindelijk zelf controle te krijgen over de inhoud van onze winkelmandjes en een eerlijke kans om het te winnen van de supermarkten. Tot die tijd accepteer ik maar gewoon dat ik zo nu en dan met een tas vol eten thuis kom in plaats van alleen eieren. Zo koop ik per ongeluk misschien nog eens een nieuw of verrassend product, en laat dat nou precies een van mijn hobby’s zijn…


Caroline van Teeffelen
Projectmedewerker  Ruigrok | NetPanel

Caroline van Teeffelen

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken