[onderzoek] Uitslag poll RetailRadar: 2019 pittig retailjaar

[onderzoek] Uitslag poll RetailRadar: 2019 pittig retailjaar
  • Food-en-retail
  • 28 jan 2019 @ 16:05
  • Link
  • Ernst-Jan Smids
    Ernst-Jan Smids

    Oprichter en directeur
    JUMP!RETAIL
  • WinkelenOnderzoek

RetailRadar stelde vijf vragen -in stellingvorm- aan de 250 aangesloten in retail werkzame- of geinteresseerde professionals. De antwoorden maken duidelijk dat 2019 een pittig jaar gaat worden voor de Nederlandse retail met ingrepen, injecties en toenemende stress.

RetailRadar is een Whatsapp groep van 250 in retail werkzame- of geinteresseerde personen. Hier de stellingen, de antwoord-percentages en bij elk een korte duiding.


1.   Grote ketens zullen in 2019 versneld winkels sluiten in slecht renderende steden. 

68% > Ja

Commentaar: 'Het leegstandspercentage is al jaren onderwerp van gesprek. Steden als Assen, Vlissingen, Enschede, Lelystad en Veenendaal scoren hoger dan 10% leegstaande winkelvloeroppervlakte. Vertrek van ketens als Kruidvat, Blokker en Hema uit de winkelstraten zal de situatie verslechteren.' 

2.   Om de shopexperience te verbeteren, zal er door retailers substantieel meer geïnvesteerd worden in de P van Personeel. 

80.5% > Ja

Commentaar: 'Medewerkers op de winkelvloer kunnen een zeer positieve invloed hebben op de customer experience van klanten. Enthousiasme, vriendelijkheid en onverwachte attentheid op de winkelvloer doen hun werk. In de US spreekt het personeel in de winkel letterlijk uit dat ze het als hun verantwoordelijkheid zien om een bijzondere experience te realiseren omdat klanten anders alleen nog maar online gaan kopen. Ook in Nederland is een ontwikkeling gaande waarbij de "fit",  kwaliteit en toegevoegde waarde van personeel in prioriteit stijgt.'

3.   2019 is het laatste jaar voor de landelijk verspreide huis-aan-huisfolder. 

85.4% > Nee

Commentaar: 'Hoge score voor een middel waar 'iedereen' het liefst van af lijkt te willen. Gemeenten  nemen "Ja-Ja"- sticker besluiten, de Retailers passen verspreidplannen aan en experimenteren met digitale varianten en footfall programma's. Vooralsnog in 2019 dus nog geen afscheid van dit nog steeds effectivieve middel om traffic te realiseren.'

4.   Het aantal faillissementen in 2019 zal hoger zijn dan de 3144 in 2018 en een stijgende trend laten zien. 

51% > Ja

Commentaar: '2018 was het jaar met het laagste aantal faillisementen sinds 2001. De tweede helft van 2018 liet maand op maand echter al een stijging zien.' 

5.   Amazon en Alibaba gaan in 2019 zorgen voor sterk toenemende stress bij Retail-Nederland. 

63.5% > Ja

Commentaar: 'De allesvretende e-commerce monsters met hap-slik-weg gevolgen voor de gevestigde retail komen dichterbij. McDonalds CEO Stephen Easterbrook duidde het Amazongevaar als volgt: "It just demonstrates how disruptive the business world is and how quickly it moves." CEO Kevin Johnson van Starbucks sprak van ook al van een 'massive disruption'. De essentie: "[It’s] clear that the winners coming out of this are going to be those companies who find elegant ways to bring an in-store experience together with a digital experience." Retailers moeten zich mijns inziens veel feller als moneydriven ondernemers opstellen met een volledige focus om businessresulaten te versnellen. En meer geld verdienen moet je ook verdienen, anders verdwijnen de klanten in de Amazon en Ali-fuik.'

Ernst-Jan Smids
RetailRadar

Foto boven: Franz Roos /Unsplash



Ernst-Jan Smids


'RetailRadar is een Whatsapp groep van 250 in retail werkzame- of geinteresseerde personen. In deze groep worden opmerkelijke waarnemingen uit retailland (binnen- & buitenland) gedeeld: foto's, video's en must-read artikelen. Ook bezoekt RetailRadar zelf nieuwe winkels en plaatst met regelmaat video-impressies. In de groep geen copy-paste uit de bekende nieuwsbrieven/bronnen. En geen posts van artikelen die al breed uitgemeten zijn. Geen chatgroep en geen reacties op posts. Ook lid worden? Stuur een berichtje naar Ernst-Jan op <ernst.jan.smids@jumpretail.nl>. RetailRadar bestaat anderhalf jaar en is een initiatief van Jump Retail, co powered by MarketingTribune.'

Ernst-Jan Smids

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken