[column] Shareable packaging: #ilike

[column] Shareable packaging: #ilike
  • Food-en-retail
  • 7 jan 2020 @ 11:37
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • MarketingPackaging design

Volgens experts wordt 2020 het jaar van influencer marketing. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol, als onderdeel van het perfecte plaatje. Hoe mooier de verpakking, hoe meer bereik en engagement.

Influencer marketing is niet nieuw. Al jaren worden celebrities en prominenten ingezet in commercials en advertenties. Maar met de opkomst van social media is deze marketingvorm toegankelijker (en impactvoller) dan ooit. We leven in een visuele wereld. We hebben de drang om alles vast te leggen, maar dan wel zo mooi mogelijk. Alles draait om het perfecte plaatje. Een mooie, opvallende verpakking stimuleert social sharing en fungeert als een echte like generator.

Shareable verpakkingsdesign
Uit onderzoek naar de voorkeuren voor e-commerce verpakkingen blijkt dat bijna 40 procent van de respondenten een foto deelt op social media vanwege de verpakking[1]. Een ijsmerk uit New York zag de omzet met maar liefst 50 procent stijgen, nadat het merk de verpakking had aangepast voor de ‘Instagram-generatie’[2]. Waar moet een shareable verpakkingsdesign aan voldoen?

Unieke vormen en felle kleuren
De Instagram-generatie hecht vooral veel waarde aan unieke vormen, felle kleuren, interactieve verpakkingen en holografische effecten. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van GlobalData[3]. Er is daarnaast ook veel aandacht voor verpakkingen gemaakt van natuurlijke materialen, mits het een mooi plaatje (of goed verhaal) oplevert.

(H)erkenning
Ook uitdagende, grappige en herkenbare teksten op verpakkingen stimuleren social sharing. Denk aan het lifestylemerk Rumag dat in no time een gigantische fanbase heeft opgebouwd. De teksten weerspiegelen het dagelijks leven van de fans. Dit ben ik! Die herkenning maakt de content shareable. Dit kun je natuurlijk uitstekend toepassen op de verpakking.    

Persoonlijk
Hetzelfde geldt voor gepersonaliseerde verpakkingen. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de koffiebeker van Starbucks met daarop je eigen naam. Starbucks is het meest populaire koffiemerk op social media. Bijna 50%  van de berichtgeving over koffiemerken in 2018[4] ging over het Amerikaanse koffiemerk.  

Beleving
Besteed ook aandacht aan het uitpakken zelf. Maak hiervan een bijzondere beleving, bijvoorbeeld door het toevoegen van een extra uitpakmoment of grappige verrassing. En denk goed na wat er na afloop met de verpakking gebeurt. Ook hier kun je massaal likes mee scoren. Een bekend voorbeeld is Pakketpret van Coolblue. De blauwe dozen worden omgetoverd tot de meest bijzondere creaties en veroveren massaal het web.      

Huiib Burggraaf
VerpakkingXpert

Bronnen:
[1] https://www.shorr.com/sites/default/files/whitepaper-ecommerce-packaging-preferences-survey-custom-shorr.pdf
[2] https://www.foodinspiration.com/nl/2017-05-26-verpak-voor-instagram/
[3] GlobalData Q1 global consumer survey
[4] https://www.obi4wan.com/nl/instagram-medium-voor-delen-van-koffiemoment/

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken