[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
- Food-en-retail
- 14 mrt 2024 @ 10:57
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen® - Geen tag
- 14 mrt 2024 @ 10:57
- Leo van Sister
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
Het product en het bedrijf willen zich daarmee afzetten tegen roomboter, gemaakt van de zuivere melk van koeien. De introductiecampagne bij Albert Heijn riep veel weerstand op bij boeren en de zuivelindustrie en de super zag zich genoodzaakt de campagne halsoverkop te staken.
Ongelukkige naamkeuze?
Dat margarine met topmerken als Blue Band zich in de markt afzet tegen echte roomboter is van alle tijden. Beide producten hebben stevig afgebakende gebruikersgroepen. Maar blijkbaar groeit de margarinemarkt minder snel dan men bij Upfield wenselijk acht. Danwel denken de marketeers bij het bedrijf dat de tijd rijp is om de Nederlandse koeien met pensioen te sturen.
Roombeter is namelijk 100% plantaardig. Blue Band heeft daarbij bedacht dat de toevoeging van “Roombeter” mogelijkerwijs de brug is naar de roomboterdoelgroep.
Nog los van het feit dat Roombeter op zijn minst een nogal flauwe en povere productnaam is en mogelijk inbreuk pleegt op een of meerdere bestaande merkdepots, zou je van een topmarketing bedrijf als Upfield iets originelers mogen verwachten.
Blue Band wilde in een grijs verleden ook al graag op roomboter lijken. Bron: zuivelgeschiedenis.
Ongelukkige copy in de campagne, AH stopt ermee
In de campagne zet Blue Band zich af tegen roomboter met campagnekreten als “nog steeds liever koeienboter, typisch kuddegedrag” en “skip the cow”. Daarop kwamen meerdere protesten van consumenten en boeren die zich onnodig gekwetst voelden en niet als kuddedier neergezet wilden worden.
Voor Albert Heijn was dit genoeg aanleiding om de introductie van dit nieuwe product, althans de campagne stop te zetten. Het aantal roomboterliefhebbers is nog altijd behoorlijk groot en het is aannemelijk dat dat aantal onder de AH-klanten relatief nog meer gebruikers te vinden zijn.
Foto: Foodwatch
Blue Band 'Roombeter' wint prijs voor meest misleidende product
Blue Band Roombeter werd recent gekozen als meest misleidende voedselproduct van 2023. Actie-organisatie Foodwatch heeft de jaarlijkse prijs Het Gouden Windei in december jl. vorig jaar overhandigd aan de producent.
Consumenten vinden de naam 'Roombeter' een misleidende variant van 'roomboter'. De nieuwe ‘boter’ van Blue Band is een plantaardig alternatief, maar dit valt consumenten nauwelijks op door de naam en door de verpakking. Volgens Foodwatch vonden veel consumenten de naam een flauwe en handige marketingtruc. (bron: NOS, december 2023).
Waarom kopiëren? Wees origineel
Als steeds meer mensen plantaardig voedsel en broodsmeersels wensen is daar meer dan genoeg aanbod voor in de schappen. De Vega markt toont dat al een tijdje duidelijk aan en van oudsher barst het margarine schap uit haar voegen. Waarom dan toch een slechte kopie neerzetten en een gebruikersgroep volledig negatief wegzetten?
Wees inventief en creatief en ontwikkel een prima passende nieuwe productnaam en zet die als merk met verve en aansprekende copy en beeld in de markt. Upfield, dit kan (room)beter!
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen®
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes