Programma-onderbrekende reclame minder effectief
- Media
- 30 okt 2013 @ 11:20
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - EffectTelevisieOnderzoek
- 30 okt 2013 @ 11:20
- Redactie Media
Reclame tussen programma’s is effectiever dan programmaonderbrekende reclame. Dit blijkt uit onderzoek van Neurensics in opdracht van Ster. Opmerkelijk genoeg zou het aantal reclameminuten géén invloed hebben op de effectiviteit van een tv-reclame in ons brein.
Ons gedrag wordt gestuurd door onderbewuste emoties, blijkt uit steeds meer gedragswetenschappelijk onderzoek. Wie wil weten wat mensen echt vinden, moet kijken naar zowel bewuste als onderbewuste gedachten, diep in het brein. In opdracht van Ster heeft onderzoeksbureau Neurensics daarom onderzocht wat de onderbewuste werking van tv-reclame is.
Het onderzoek biedt inzicht in de invloed van omgevingsfactoren op de effectiviteit van tv-reclame. Respondenten bekeken in een MRI-scanner programma’s en tv-commercials in verschillende blokken tijdens of na die programma’s. Door de emoties te meten die de verschillende commercials in het brein wisten te activeren, hebben we nu inzicht in de invloed van omgevingsfactoren op het effect van een tv-campagne.
Programma-onderbrekende reclame minder effectief
Uit een benchmark van Neurensics blijkt dat effectieve commercials specifieke emoties oproepen in het brein. Commercials die de emoties verlangen, lust, verwachte beloning, vertrouwen en waarde (of directe beloning) oproepen en juist laag scoren op angst, boosheid, walging en gevaar zijn het meest effectief.
Eindelijk hebben we nu antwoord op de vraag of er verschil is in de effectiviteit tussen commercials in blokken die een programma onderbreken en reclameblokken voor en na programma’s (‘schouderblokken’). Dat verschil blijkt er wel degelijk te zijn. ‘Schouderblokken’ hebben een beter effect op de werking van commercials dan programmaonderbrekende blokken. Als commercials een tv-programma onderbreken, worden positieve emoties in het brein minder geactiveerd dan bij commercials die tussen programma’s worden getoond. Programmaonderbrekende reclame wordt evenwel niet als irritanter ervaren, maar roepen minder positieve emoties op.
Programmering beïnvloedt reclame-effect
Een andere opmerkelijke bevinding is de impact van de tv-zender op de reclamewerking. ‘Ons brein koppelt een positieve emotie aan het zien van de logo’s van de publieke zenders Nederland 1, 2, en 3’, meldt researchdirector Marieke van Echtelt van Ster op basis van het onderzoek. ‘De jarenlange kwaliteitsprogrammering van de publieke omroep lijkt af te stralen op de commercials vertoond op deze zenders. Een gevoel dat nog eens sterker wordt naarmate men langer naar de zender kijkt. Een tv-commercial op de publieke zenders heeft dus meteen al een voorsprong!’
Naast de zender is ook het programma belangrijk. Met AdMeasure toonde Ster al eerder aan dat een tv-commercial rond of tijdens een programma dat hooggewaardeerd wordt effectiever is. Uit het Neurensics-onderzoek blijkt ook dat een kwalitatief programma onderbewust de positieve emoties over een tv-reclame doet toenemen. Dit effect is zelfs zo sterk dat het negatieve effect van een programmaonderbrekend reclameblok wordt gecompenseerd door het positieve effect van het televisieprogramma. Van Echtelt: ‘Het hoogste rendement valt dus te halen uit kwalitatieve programmering en tv-commercials die een programma niet onderbreken.’
Het complete Neurensics-onderzoek is hier beschikbaar.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- commercials
- breinonderzoek
- tv-reclame
- Publieke Omroep
- programmaonderbrekende reclame
- STER
- Marieke van Echtelt
- reclame
- MRI-scanner
- schouderblokken
- televisie
- reclameblokken
- NPO
- Neurensics
- onderzoek
- emoties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers