D66 wil online STER-reclame inperken

- Media
- 25 nov 2013 @ 09:41
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnlinePolitiek
- 25 nov 2013 @ 09:41
- Redactie Media
STER-reclame op internet moet aan banden worden gelegd, zodat commerciële nieuwsaanbieders meer reclamegeld binnen kunnen halen. Dat stelt D66 vandaag voor tijdens de behandeling van de mediabegroting. Ook de VVD is deze mening toegedaan.
Tijdens de onderhandelingen over het herfstakkoord was D66 een van de partijen die zich hard maakte voor een halvering van de geplande extra bezuiniging op de Publieke Omroep. 'Maar het kan niet zo zijn dat de NPO met dat geld op internet de markt nog verder verstoort', zegt D66-Kamerlid Kees Verhoeven vandaag tegen De Telegraaf.
Reclame op internet is nu niet gereguleerd, terwijl nauwkeurig in de wet is bepaald hoeveel vrijheid de STER op radio en televisie krijgt. D66 wil zulke regulering beter gaan regelen voor internet. Daarbij valt volgens Verhoeven te denken aan een verbod op programmaonderbrekende spotjes en sluikreclame, maar ook aan een maximale lengte van online commercials.
Hilversum moet van staatssecretaris Martijn Dekker (Media) meer eigen inkomsten verwerven. Dat betekent volgens D66'er Verhoeven echter niet dat ze 'de randen moeten opzoeken van wat kan'. Zo vindt hij het een slecht idee dat de NOS nieuwsfilmpjes gratis aanbiedt aan andere partijen, maar wel op voorwaarde dat er een STER-reclame bij zit. 'Dat frustreert andere makers van internetvideonieuws.'
De VVD vindt ook dat de omroepen zich tot hun kerntaken moeten beperken op internet. 'De NOS hoeft niet te concurreren met nieuwssites, daar zijn genoeg alternatieven voor.'
De PvdA gaat met andere speerpunten de discussie over de mediabegroting in. PvdA-Kamerlid Martijn van Dam maakt zich er zorgen over dat de afgelopen twee jaar zo'n 3.000 journalistieke banen zijn verdwenen, met name in de regio. Hij wil opnieuw vragen welke mogelijkheden er zijn om de werkgeverslasten voor journalistieke arbeid te verlagen. Ook voelt hij er voor om opnieuw subsidie te geven voor het inhuren van beginnende verslaggevers, de zogeheten Plasterk-plekken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: 'Retailmedia wordt beschouwd als dé oplossing voor...
- PodKastjes onthullen verhalen van eenzaamheid
- Top 5-TikTok-trends: vakantie v(a)ibes, bejaarde millennials...
- [branded content] Zo zorg je voor extra bereik: combineer de...
- Column De Middeleeuwen van social media
- Sinterklaasjournaal: de magie van luchtigheid
Laatste Nieuws
- Krantenredacties staken voor betere... 29-11-2023
- DOSSIER DM Interview Unicef29-11-2023
- Sinterklaascadeau stelt vaak teleur 28-11-2023
- Xite start Connected TV... 28-11-2023
- DOSSIER DM 4 vragen aan KLM28-11-2023
- Global Media & Entertainment voegt... 28-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala