D66 wil online STER-reclame inperken

D66 wil online STER-reclame inperken
  • Media
  • 25 nov 2013 @ 09:41
  • 17312 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlinePolitiek

STER-reclame op internet moet aan banden worden gelegd, zodat commerciële nieuwsaanbieders meer reclamegeld binnen kunnen halen. Dat stelt D66 vandaag voor tijdens de behandeling van de mediabegroting. Ook de VVD is deze mening toegedaan.

Tijdens de onderhandelingen over het herfstakkoord was D66 een van de partijen die zich hard maakte voor een halvering van de geplande extra bezuiniging op de Publieke Omroep. 'Maar het kan niet zo zijn dat de NPO met dat geld op internet de markt nog verder verstoort', zegt D66-Kamerlid Kees Verhoeven vandaag tegen De Telegraaf.

Reclame op internet is nu niet gereguleerd, terwijl nauwkeurig in de wet is bepaald hoeveel vrijheid de STER op radio en televisie krijgt. D66 wil zulke regulering beter gaan regelen voor internet. Daarbij valt volgens Verhoeven te denken aan een verbod op programmaonderbrekende spotjes en sluikreclame, maar ook aan een maximale lengte van online commercials.

Hilversum moet van staatssecretaris Martijn Dekker (Media) meer eigen inkomsten verwerven. Dat betekent volgens D66'er Verhoeven echter niet dat ze 'de randen moeten opzoeken van wat kan'. Zo vindt hij het een slecht idee dat de NOS nieuwsfilmpjes gratis aanbiedt aan andere partijen, maar wel op voorwaarde dat er een STER-reclame bij zit. 'Dat frustreert andere makers van internetvideonieuws.'

De VVD vindt ook dat de omroepen zich tot hun kerntaken moeten beperken op internet. 'De NOS hoeft niet te concurreren met nieuwssites, daar zijn genoeg alternatieven voor.'

De PvdA gaat met andere speerpunten de discussie over de mediabegroting in. PvdA-Kamerlid Martijn van Dam maakt zich er zorgen over dat de afgelopen twee jaar zo'n 3.000 journalistieke banen zijn verdwenen, met name in de regio. Hij wil opnieuw vragen welke mogelijkheden er zijn om de werkgeverslasten voor journalistieke arbeid te verlagen. Ook voelt hij er voor om opnieuw subsidie te geven voor het inhuren van beginnende verslaggevers, de zogeheten Plasterk-plekken. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken