Volkskrant haalt regio-tool offline na kritiek

Volkskrant haalt regio-tool offline na kritiek
  • Media
  • 25 feb 2015 @ 13:25
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Big dataMediaJournalistiekOnline

'Hoe actief is de journalistiek in uw regio?' Onder die titel stond van zaterdag tot en met maandag een online zoekfunctie op de website van de Volkskrant. Deze tool probeerde de aandacht van lokale dagbladen voor elke gemeente in kaart te brengen. Na veel kritiek, vooral van regionale journalisten, haalde het dagblad de tool weer offline. 'Hij had nooit online mogen staan.'

'Middels datajournalistiek poog je zo goed mogelijk in de buurt te komen van de werkelijkheid, maar het blijft altijd een bewerking ervan', licht datajournalist Sybren Kooistra toe op de redactieblog van de Volkskrant. 'In dit geval stond de poging te ver af van de werkelijkheid om publicatie te kunnen verdedigen. Mea culpa en mijn excuses met name aan lokale journalisten die zich hierdoor - terecht - beledigd voelen.'

Wat ging er mis? Kooistra: 'Het onderzoek was gebaseerd op een analyse van geschreven artikelen in LexisNexis. In die database met krantenartikelen is gezocht op (soms verschillende versies van de) naam van de gemeente. Artikelen die over de gemeente gaan maar waar de naam van de gemeente niet wordt genoemd zijn daardoor niet meegeteld.'

De resultaten uit de database waren vaak opzienbarend: hoe kan het dat de Twentse krant Tubantia bovenaan staat in gemeente Doesburg? Hoe kan het dat er over sommige grotere gemeenten zo weinig artikelen geschreven zijn? Het liet volgens Kooistra zien dat LexisNexis niet volledig is. 'Om dat te ondervangen is het aangevuld met een analyse van digitale artikelen in dezelfde periode. Zo hoopte ik ervoor te zorgen dat titels die niet goed in LexisNexis worden bijgehouden alsnog naar voren zouden komen.'

Ter aanvulling zijn de eerste tien hits op Google News geanalyseerd. 'Meer was niet mogelijk door een gebrek aan tijd', aldus Kooistra. 'Deze aanvulling kwam echter nog steeds niet genoeg in de buurt van de werkelijkheid. De beperkingen van de data hadden helder moeten zijn bij het gebruik van de zoektool. Er had in ieder geval een verantwoording bij moeten staan om de gebruikers daar op te wijzen. Dit had veel kritiek kunnen voorkomen. Nog beter was het geweest als de tool helemaal niet online had gestaan. Uiteindelijk zijn er teveel gemeenten en titels waar de cijfers niet voor kloppen. De data was gewoon te slecht.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken