Smart TV verovert Nederlandse huishoudens
- Media
- 30 jan 2018 @ 00:08
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MobileTelevisieOnderzoekVideoSmartphone
- 30 jan 2018 @ 00:08
- Redactie Media
De Smart TV is geen luxeproduct meer, maar verovert razendsnel de markt. Van alle huishoudens heeft 42% er eentje. De helft van deze groep gebruikt wekelijks de bijbehorende apps. Van alle mobiele devices wordt het meest tv gekeken via de laptop (30%), gevolgd door tablet en smartphone.
De mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt blijkt een belangrijke motivator te zijn voor het gebruik van Video On Demand-platforms. Dit en meer komt naar voren uit het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK, waarvan Screenforce de video-resultaten heeft gepubliceerd.
Van alle Nederlanders beschikt 70% over een tablet. Dit percentage is in 2017 licht gestegen. YouTube is de meest geïnstalleerde media-app. NOS is de broadcaster waarvan de meest apps zijn gedownload. Opvallend is dat de tablet vooral op de bank gebruikt wordt: 81%. Dit geldt ook voor de smartphone. 76% gebruikt dit toestel op de bank gevolgd en 56% buitenshuis. De tablet wordt iets meer gebruikt voor het kijken van televisie, 27% van de Nederlanders doet dit. Bij de smartphone ligt dit percentage op 21%. Via de laptop wordt het meeste tv gekeken, namelijk gemiddeld 38 minuten per week.
Global players blijven dominant
Videodiensten spelen een grote rol in de app-stores van zowel de tablet als de smartphone. Het zijn de global players die in de top van de meest gedownloade apps staan. Local player Sanoma vestigt zich hiertussen met NU.nl. De apps van RTL en NOS volgen op de voet. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 24 apps op hun tablet en 28 op hun smartphone.
Bron: GfK Trends In Digitale Media 2017
Hoe langer de content hoe groter het scherm. Het is een adagium dat al bestaat zolang we online video kennen. Uit de 2017 editie van Trends In Digitale Media blijkt dat de veelal korte video’s op platforms als YouTube, Facebook en NU.nl meer bekeken worden worden op smartphones dan op andere devices. Hier tegenover staat dat de veelal langere video’s op platforms als RTL XL, NPO Start, Netflix en Videoland meer bekeken worden op de Smart TV.
Netflix & Chill
De belangrijkste redenen voor Nederlanders om gebruik te maken van betaalde videodiensten zijn ontspanning, de mogelijk om te kijken waar en wanneer je wilt, toegang tot een groot aanbod en de mogelijkheid om te kijken als er niets op tv is. Ontspanning is een belangrijke reden om gebruikt te maken van RTL XL, YouTube en Fox Sports. Binge watching is belangrijk voor Netflix en Videoland. Opvallend is dat Nederlanders de mogelijkheid om vooruit te kijken niet heel belangrijk vinden voor Kijk, RTL XL en Videoland.
Van alle Nederlanders bezit inmiddels 42% een Smart TV. Ruim driekwart van de Smart TV-bezitters maakt daadwerkelijk gebruik van de extra functies van dit apparaat, door middel van de verschillende apps op het apparaat. Hiervan doet 51% dit één of meerdere keren per week.
Michel van der Voort, directeur Screenforce: 'De groei van het bezit van online devices vlakt af. Het gebruik daarentegen groeit stevig door. Zeker het gebruik van videodiensten zoals Ziggo Go, KPN iTV en sinds kort NLZiet. Deze apps toveren je smartphone of tablet om in een tv-toestel. Dat is goed nieuws voor de broadcasters. Tegelijkertijd zien we dat online video-content steeds meer de huiskamer binnen komt via de Smart TV. Dit leidt tot een breder aanbod voor de consument en een mogelijkheid tot personalised advertising voor de adverteerder.'
Screenforce is de Nederlandse tv-marketingorganisatie. Het doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. De instantie verzorgt informatie over televisie en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce-participanten op het gebied van public affairs. Dit zijn Ster, RTL, Talpa Media Solutions, Branddeli, ORN en Disney Channels Benelux.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Ziggo
- Smart TV
- smartphone
- on demand
- laptop
- YouTube
- Screenforce
- onderzoek
- televisie
- mobiel
- Netflix
- tablet
- video
- tv
- huishoudens
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing