Kantar: corona en online mediagedrag
- Media
- 1 apr 2020 @ 09:42
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 1 apr 2020 @ 09:42
- Sjaak Hoogkamer
Het online mediagebruik in Nederland verandert snel, aldus het NOBO (Nederlands Online Bereik Onderzoek), uitgevoerd door Kantar. Vooral de aanzienlijke toename van het aantal bezoeken aan nationale nieuwssites valt op.
In de eerste twee maanden van dit jaar bezochten 6 tot 6,5 miljoen bezoekers per dag de top 13 lokale Nederlandse nieuwssites, zo blijkt uit het NOBO onderzoek.
Toen op 15 maart in Nederland de ‘lockdown’ werd aangekondigd, steeg het aantal dagelijkse bezoekers van de nieuwswebsites naar meer dan 9 miljoen bezoekers per dag.
Dat consumenten zich in deze tijden van de coronacrisis verlaten op oude vertrouwde nieuwsbronnen, blijkt ook uit Kantars COVID-19 barometer. Uit dit onderzoek dat Kantar in 30 landen wereldwijd houdt, blijkt dat Nederlanders die op zoek zijn naar informatie over de pandemie nationale mediakanalen de meest betrouwbare informatiebron noemen.
In Nederland wordt deze grote toename van het gebruik van algemene nationale nieuwssites nog duidelijker als we een vergelijking trekken met een global social media merk als Facebook, waarvan het dagelijkse bereik licht daalt van gemiddeld 7,5 miljoen in januari en februari naar 6,8 miljoen begin maart.
Sinds de overheidsbeperkingen van kracht zijn, hebben nationale nieuwssites - op een gemiddelde dag -consequent meer mensen bereikt dan Facebook, iets wat sinds de start van het NOBO-project niet eerder is voorgekomen.
Niet alleen is het bereik van de Nederlandse nieuwssites fors en significant gestegen, ook interessant is dat deze toename is toe te schrijven aan meer bezoek van jongeren. Jongeren maken van oudsher minder gebruik van deze nieuwsmedia. En ook in de lagere sociaaleconomische groepen zien we een sterke stijging in het bezoek van nationale nieuwssites.
De richtlijn ‘blijf thuis waar mogelijk’ heeft ook een zeer duidelijke impact op het bezoek aan en gebruik van sites en apps als Google Maps. In de meest recente periode na de aankondiging van de lockdown daalde het bereik van Google Maps van 3,5 miljoen gebruikers per dag naar minder dan 2 miljoen gebruikers per dag.
Karin Schut, Directeur van VINEX (Vereniging van Internet Exploitanten): 'In deze snel veranderende realiteit is het meer dan ooit van grote waarde dat de Nederlandse online media-industrie gemakkelijk en snel toegang heeft tot een accurate dagelijkse rapportage van het Nederlandse online gedrag. Zo kan de branche haar online-aanbod ook in deze moeilijke tijd op de markt afstemmen.'
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers