Kantar: corona en online mediagedrag

Kantar: corona en online mediagedrag
  • Media
  • 1 apr 2020 @ 09:42
  • 13714 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Het online mediagebruik in Nederland verandert snel, aldus het NOBO (Nederlands Online Bereik Onderzoek), uitgevoerd door Kantar. Vooral de aanzienlijke toename van het aantal bezoeken aan nationale nieuwssites valt op.

In de eerste twee maanden van dit jaar bezochten 6 tot 6,5 miljoen bezoekers per dag de top 13 lokale Nederlandse nieuwssites, zo blijkt uit het NOBO onderzoek.

Toen op 15 maart in Nederland de ‘lockdown’ werd aangekondigd, steeg het aantal dagelijkse bezoekers van de nieuwswebsites naar meer dan 9 miljoen bezoekers per dag.

Dat consumenten zich in deze tijden van de coronacrisis verlaten op oude vertrouwde nieuwsbronnen, blijkt ook uit Kantars COVID-19 barometer. Uit dit onderzoek dat Kantar in 30 landen wereldwijd houdt, blijkt dat Nederlanders die op zoek zijn naar informatie over de pandemie nationale mediakanalen de meest betrouwbare informatiebron noemen.

In Nederland wordt deze grote toename van het gebruik van algemene nationale nieuwssites nog duidelijker als we een vergelijking trekken met een global social media merk als Facebook, waarvan het dagelijkse bereik licht daalt van gemiddeld 7,5 miljoen in januari en februari naar 6,8 miljoen begin maart.

Sinds de overheidsbeperkingen van kracht zijn, hebben nationale nieuwssites - op een gemiddelde dag -consequent meer mensen bereikt dan Facebook, iets wat sinds de start van het NOBO-project niet eerder is voorgekomen.

Niet alleen is het bereik van de Nederlandse nieuwssites fors en significant gestegen, ook interessant is dat deze toename is toe te schrijven aan meer bezoek van jongeren. Jongeren maken van oudsher minder gebruik van deze nieuwsmedia. En ook in de lagere sociaaleconomische groepen zien we een sterke stijging in het bezoek van nationale nieuwssites.

De richtlijn ‘blijf thuis waar mogelijk’ heeft ook een zeer duidelijke impact op het bezoek aan en gebruik van sites en apps als Google Maps. In de meest recente periode na de aankondiging van de lockdown daalde het bereik van Google Maps van 3,5 miljoen gebruikers per dag naar minder dan 2 miljoen gebruikers per dag.

Karin Schut, Directeur van VINEX (Vereniging van Internet Exploitanten): 'In deze snel veranderende realiteit is het meer dan ooit van grote waarde dat de Nederlandse online media-industrie gemakkelijk en snel toegang heeft tot een accurate dagelijkse rapportage van het Nederlandse online gedrag. Zo kan de branche haar online-aanbod ook in deze moeilijke tijd op de markt afstemmen.'

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken