DPG Media presenteert jaarcijfers 2020
- Media
- 18 mrt 2021 @ 11:34
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Uitgevers
- 18 mrt 2021 @ 11:34
- Lucas Boon
In 2020 boekte DPG Media een omzet van 1.766 miljard euro. Dat is 8% meer dan het jaar ervoor. Het verlies op de advertentiemarkt is beperkt. Dit en meer blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarcijfers van het mediabedrijf.
De 16 landelijke en regionale nieuwsmediamerken van DPG Media lieten in 2020 allen een groei zien in betaalde oplage, in het bijzonder dankzij een toename van het aantal digitale abonnementen. Deze trend, die de afgelopen jaren is ingezet, hield ook in 2020 aan. DPG Media groeide in 2020 met zijn nieuwsmedia en -magazines naar 3,6 miljoen abonnees (+2%). De omzet uit de lezersmarkt sloot af op 820 miljoen euro. Het digitaal bereik van de nieuwsmedia groeide het afgelopen jaar als gevolg van de 'nieuwshonger' rondom de coronacrisis en de Amerikaanse verkiezingen. In Nederland groeide het dagelijkse bereik, aangevoerd door Nu.nl en AD.nl, naar ruim 10 miljoen bezoekers (+25%).
Kerncijfers DPG Media.
Omzet
In 2020 maakte DPG Media een omzet van 1,766 miljard euro (+8%). Deze omzetgroei vertaalde zich in een EBITDA-groei van 31% naar 339 miljoen euro. De bedrijfswinst klokte af op 254 miljoen euro. Na een belastinglast van 61 miljoen euro kwam de netto-groepswinst uit op 178 miljoen euro (+39%).
Advertentiemarkt
De inkomsten uit advertenties liepen in 2020 terug als gevolg van de coronacrisis. De verschillende lockdowns hadden elke keer een behoorlijke negatieve impact op de advertentie-inkomsten. DPG Media verloor 13% op de advertentiemarkt (like-for-like), dat door de inbreng van Sanoma Media Netherlands en digitale advertentie-inkomsten werd beperkt tot 5%. Het jaar werd afgesloten op 471 miljoen euro omzet uit advertentie-inkomsten.
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, licht toe: 'In vele opzichten was 2020 een historisch jaar voor DPG Media. Door de coronacrisis werkte een groot deel van onze 5.400 medewerkers vanuit huis. De drive, commitment en creativiteit waarmee zij dat deden en doen vervult mij met trots. De crisis heeft een substantiële impact gehad op de advertentie-inkomsten tijdens de eerste jaarhelft. De uitstekende resultaten op de lezersmarkten en bij onze online services compenseerden dat echter ruimschoots. De lezers, luisteraars en kijkers wisten onze media in 2020 meer dan ooit te vinden. De behoefte aan kwalitatieve informatie, inspiratie en broodnodige ontspanning was groot. Ik ben blij dat we daar een bijdrage aan hebben kunnen leveren.'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

