DPG Media presenteert jaarcijfers 2020
- Media
- 18 mrt 2021 @ 11:34
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Uitgevers
- 18 mrt 2021 @ 11:34
- Lucas Boon
In 2020 boekte DPG Media een omzet van 1.766 miljard euro. Dat is 8% meer dan het jaar ervoor. Het verlies op de advertentiemarkt is beperkt. Dit en meer blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarcijfers van het mediabedrijf.
De 16 landelijke en regionale nieuwsmediamerken van DPG Media lieten in 2020 allen een groei zien in betaalde oplage, in het bijzonder dankzij een toename van het aantal digitale abonnementen. Deze trend, die de afgelopen jaren is ingezet, hield ook in 2020 aan. DPG Media groeide in 2020 met zijn nieuwsmedia en -magazines naar 3,6 miljoen abonnees (+2%). De omzet uit de lezersmarkt sloot af op 820 miljoen euro. Het digitaal bereik van de nieuwsmedia groeide het afgelopen jaar als gevolg van de 'nieuwshonger' rondom de coronacrisis en de Amerikaanse verkiezingen. In Nederland groeide het dagelijkse bereik, aangevoerd door Nu.nl en AD.nl, naar ruim 10 miljoen bezoekers (+25%).
Kerncijfers DPG Media.
Omzet
In 2020 maakte DPG Media een omzet van 1,766 miljard euro (+8%). Deze omzetgroei vertaalde zich in een EBITDA-groei van 31% naar 339 miljoen euro. De bedrijfswinst klokte af op 254 miljoen euro. Na een belastinglast van 61 miljoen euro kwam de netto-groepswinst uit op 178 miljoen euro (+39%).
Advertentiemarkt
De inkomsten uit advertenties liepen in 2020 terug als gevolg van de coronacrisis. De verschillende lockdowns hadden elke keer een behoorlijke negatieve impact op de advertentie-inkomsten. DPG Media verloor 13% op de advertentiemarkt (like-for-like), dat door de inbreng van Sanoma Media Netherlands en digitale advertentie-inkomsten werd beperkt tot 5%. Het jaar werd afgesloten op 471 miljoen euro omzet uit advertentie-inkomsten.
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, licht toe: 'In vele opzichten was 2020 een historisch jaar voor DPG Media. Door de coronacrisis werkte een groot deel van onze 5.400 medewerkers vanuit huis. De drive, commitment en creativiteit waarmee zij dat deden en doen vervult mij met trots. De crisis heeft een substantiële impact gehad op de advertentie-inkomsten tijdens de eerste jaarhelft. De uitstekende resultaten op de lezersmarkten en bij onze online services compenseerden dat echter ruimschoots. De lezers, luisteraars en kijkers wisten onze media in 2020 meer dan ooit te vinden. De behoefte aan kwalitatieve informatie, inspiratie en broodnodige ontspanning was groot. Ik ben blij dat we daar een bijdrage aan hebben kunnen leveren.'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
- Terug in de tijd met Google Earth24-06-2025
- Advertentiemarkt Nederland groeit... 23-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation