Iris de Graaf is Harper's Bazaar Woman of the Year 2022

Iris de Graaf is Harper's Bazaar Woman of the Year 2022
  • Media
  • 15 nov 2022 @ 16:45
  • 15429 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MediaAward

Tijdens een exclusieve gala-avond in de Posthoornkerk in Amsterdam maakte tijdschrift Harper's Bazaar de winnares bekend van de Women of the Year-verkiezing. Rusland-correspondent Iris de Graaf gaat ervandoor met de hoofdprijs.

De Graaf werd uitgeroepen tot Woman of the Year 2022. De andere prijzen gingen naar Gloria Wekker, Nazmiye Oral, Naomi van der Linden en Katrin Ley. Het thema: wie maakte dit jaar impact? Uitslag:

1 Woman of the Year: Iris de Graaf, Rusland-correspondent voor de NOS

2 Internationaal: Nazmiye Oral, actrice, schrijver, spreker, NFT-artist

3 Business: Katrin Ley, mode-ondernemer Fashion for Good

4 Rising Star: Naomi van der Linden, actrice en regisseur

5 Oeuvre: Prof. dr. Gloria Wekker, hoogleraar en auteur van o.a. Witte Onschuld

6 Publieksprijs: Fleur en Charlotte Melkert, techondernemers Equalture (en tweelingzussen)

 

MEER OVER DE WINNARESSEN

Woman of the Year - Iris de Graaf
De Graaf: 'Het clichébeeld van een oorlogscorrespondent is een oudere, ervaren man. In dat beeld pas ik niet, maar dat interesseert me niet. Hokjes bestaan om doorbroken te worden. Er moeten meer vrouwen op serieuze posten komen, meer mensen van kleur. Op dat vlak is nog een hele wereld te winnen. We twijfelen te vaak of we het kunnen, maar laat je daar niet door weerhouden. Ik had ook nooit verwacht dat ik dit zou volhouden. We kunnen meer dan we denken.'

Motivatie van de jury: 'Met veel moed en gevaar voor eigen leven doet dit jonge journalistieke talent verslag vanuit Rusland over de oorlog die dit jaar losbrak. Zowel vanuit Rusland als vanuit Nederland wordt er grote druk op haar uitgeoefend, en dat maakt haar werk er niet makkelijker op. Kwalitatieve journalistiek is haar grootste drijfveer, en daarom besloot Iris de Graaf zich tóch weer in het gevarengebied te begeven, in plaats van verslag te doen vanuit de studio. Daarmee heeft ze veel impact, juist in het jaar 2022 waarin nepnieuws en gekleurd en eenzijdig nieuws de boventoon voeren. Ze moet zich een weg banen door het Russische propagandacircus en de strenge wetgeving voor journalisten, en ze moet praten met Russen die niet durven praten. Tegelijkertijd merkt ze dat er bij het Nederlandse publiek 'weinig mentale ruimte' is om te luisteren naar wat er in Rusland gaande is. Toch geeft deze journalist de moed niet op, en kiest ze met alle risico's van dien voor haar allergrootste passie: onafhankelijke journalistiek bedrijven', zegt jurylid Miluska van 't Lam

Oeuvre - Gloria Wekker
Wekker: 'Deze prijs zegt mij dat wij, afstammelingen van gekoloniseerden en onze bondgenoten die altijd al tégen de wind in over ongelijkheid spraken, nu eindelijk in bredere kring gehoord worden.'

Motivatie van de jury: 'Professor Gloria Wekker is een stille kracht, niet bang voor confrontatie en een feministe pur sang. Zij is sinds de jaren tachtig actief in de vrouwenbeweging en heeft een grote rol gespeeld in de opkomst van intersectioneel feminisme in Nederland. Feminisme vanuit het uitgangspunt dat iedereen te maken heeft met verschillen op grond van huidskleur, leeftijd en klasse, en dat de samenhang van deze verschillen zorgt voor structurele voordelen of nadelen. Joris Luyendijk die voortborduurt op het thema intersectionaliteit met zijn bestseller Zeven vinkjes geeft ook aan door haar geïnspireerd te zijn, want Gloria was al een tijdje met dit onderwerp bezig. De eerste zwarte vrouwelijke hoogleraar aan de Universiteit Utrecht deed in 2016 met haar boek Witte onschuld een onderzoek naar waarom 'ras' in Nederland zoveel reactie oproept. Het boek leidde tot vele discussies in de media en werd in 2020 (na de moord op George Floyd) weer zeer actueel. Gloria loopt altijd ver op de troepen vooruit', zegt jurylid Marian Spier.

Internationaal - Nazmiye Oral
Oral: 'We verhouden ons tot elkaar voornamelijk via sociale media, maar ik zie ons met z'n allen nog steeds zitten om een vuurtje in een grot, net als onze voorouders duizenden jaren geleden. Toen was het: waar zijn de kuddes, welke bessen moet je niet eten? Nu is het: hoe doe je dat, mens zijn, leven, tot bloei komen? Wat ik wil in het leven is zoveel mogelijk grotten met kampvuurtjes bereiken om zoveel mogelijk van mijn ervaring te delen. Want ik wil maar één ding: dat onnodig lijden stopt.' 

Motivatie van de jury: 'Al jaren is deze vrouw aan het werk in meerdere werelden. Enerzijds is er haar werk als schrijver, spreker en actrice in voorstellingen en films die ze altijd diepte en gelaagdheid meegeeft. Anderzijds is er haar werk met de vrouwen die we niet vaak zien. De vrouwen die buurthuizen runnen, en opkomen voor onderdrukte vrouwen. Het gesprek met haar moeder waarin ze meedogenloos alles aangaat werd een bekroonde voorstelling en film. Dit jaar kwam er nog een wereld bij. Wij moeten Nazmiye's talent gaan delen met de rest van de wereld. Haar stem, haar subtiele stem, en haar geaardheid kwamen naar voren in haar rol in Undercover en dat sloeg in als een bom. Ze blijft in alle werelden werken, en heeft altijd haar bullshit-radar aan. Deze vrouw is klaar om haar talent en kennis met ons te delen op een hoger niveau en niet alleen wij in Nederland zitten daar klaar voor', aldus jurylid Anna Drijver.

Rising Star - Naomi van der Linden
Van Der Linden: 'De bekroning van Harper's Bazaar komt op een bijzonder moment: ik bevind me voor mijn gevoel op een schakelpunt in mijn leven. Er is erkend dat ik iets kan, maar er wordt ook nog veel potentie gezien. Dat triggert mij om nog groter te dromen dan ik al deed. Ik sta op de schouders van sterke vrouwen, ik droom ervan om zelf een rolmodel te kunnen zijn voor mijn dochter Ella en andere vrouwen na mij.'

Motivatie van de jury: 'Als zingende actrice en als vernieuwende regisseur bestormt ze alle podia die er zijn. Ze werd genomineerd voor een musical award voor haar hoofdrol in The Color Purple, maar ze kiest niet de makkelijke weg. Als die al bestaat. Deze vrouw kiest telkens voor nieuwe uitdagingen. 300 kinderen regisseren op het podium van de Nationale Opera? Een solo-voorstelling? Locatietheater met een oer-Twents verhaal in Hanna van Hendrik? Ook daarin schittert ze. Als vrouw van kleur tussen de koeien en tukkers. En ja, dat benoemen we, want zoals Naomi verkondigt: we zijn niet kleurenblind. Sommige deuren lijken toch gesloten voor vrouwen van kleur. Die deuren duwt ze open, lachend. Haar kracht is dat ze echt altijd positief is en in alles een vrolijke les ziet. We gaan nog jaren naar haar kijken en luisteren en haar voorstellingen bewonderen. Deze vrouw geeft licht, en ze is pas net begonnen.', aldus urylid Anna Drijver

Business - Katrin Ley
Ley: 'Ik ben ontzettend trots en dankbaar dat ik deze award mag ontvangen net nu wij als Fashion for Good vijf jaar bestaan: het is een kroon op ons werk! De overstap naar een duurzame mode-industrie kunnen wij absoluut niet alleen maken, we hebben elkaar nodig. Onze missie is nu belangrijker dan ooit, gelet op de klimaatverandering en de druk op mens en natuur die we zien en voelen. Ik hoop dat wij, Fashion for Good, met deze award nog meer mensen kunnen bereiken, zodat we samen nog harder kunnen werken aan oplossingen en zodat we bewuster leren omgaan met onze kledingkast en koesteren wat we hebben.'

Motivatie van de jury: 'Katrin Ley haalde in de afgelopen vijf jaar 600 miljoen op om de mode-industrie te verduurzamen via Fashion for Good, waarvan zij managing director is. Fashion for Good heeft samenwerkingen met 22 leading corporates, heeft 155 innovators ondersteund en meer dan 145 pilots in gang gezet. Over impact gesproken! We houden allemaal van mode, maar steeds meer knaagt het ook: heb ik dit item echt nodig? Is het duurzaam geproduceerd? Waarna we - verliefd geworden op dat ene ding - alsnog overstag gaan. Katrin gaat niet alleen ons maar de wereld helpen om met een gerust hart mode te kunnen kopen', vertelt urylid Heleen Dura van Oord

Publieksprijs: Fleur en Charlotte Melkert, techondernemers Equalture (en tweelingzussen)
'Als je het verhaal van Charlotte en Fleur Melkert voor het eerst hoort, krijg je gegarandeerd dezelfde positieve vibe als die heel veel anderen blijken te hebben zodra ze het idee achter Equalture ontdekken. Je vóelt gewoon dat ze iets wezenlijks beet hebben. Er zit een weeffout in de manier waarop nog heel veel bedrijven kijken naar sollicitanten, en zich bewust of onbewust laten leiden door iemands achtergrond. Iedereen kan voelen dat die schoen wringt. In ieder mens zitten kansen, als je ze maar wil zien. Fleur en Charlotte snappen dat en zijn enorme doorzetters, of liever doorduwers. Twee intelligente, jonge vrouwen die het bedrijfsleven blijven wakker schudden. Prachtig toch?', vertelt jurylid Hajir Hajji aan MarketingTribune.

Hoe de prijs tot stand komt
Het tijdschrift Harper's Bazaar, onderdeel van multimediabedrijf Hearst Netherlands, maakt zich sterk voor ambitieuze vrouwen die streven naar de beste versie van zichzelf en die groot durven dromen. Elke week nomineert Harper's Bazaar een Woman of the Week: een vrouw die in die betreffende week een rolmodel is voor anderen en het verdient om in de spotlights te worden gezet. Aan het einde van het jaar wordt uit een selectie van deze genomineerden the Woman of the Year gekozen. Eerder al ging deze felbegeerde award naar grote namen als Eva Jinek, Sifan Hassan en Halina Reijn. Dit jaar keek de redactie, bijgestaan door de adviesraad De Tafel van Twaalf, wie impact maakte en anderen inspireerde om dat ook te doen. Welke vrouwen leverden een positieve bijdrage om de wereld inclusiever, duurzamer, respectvoller en mooier te maken? 

Zes awards
Traditiegetrouw stelde de Tafel van Twaalf deze zomer een shortlist van 15 genomineerden op. Er zijn vijf categorieën: Rising Star, Oeuvre, Internationaal, Business en Woman of the Year. De vijf uiteindelijke winnaars werden gekozen door de redactie, in overleg met de Tafel van Twaalf. De winnaar van de zesde prijs, de Publieksprijs, werd bepaald door het publiek dat zijn stem kon uitbrengen. In het bijzijn van 150 genodigden, beslissers op het gebied van cultuur, media, sport, kunst, mode en andere pijlers van Harper's Bazaar, werden de zes award-winnaars op maandagavond 14 november letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers gezet. Elke winnaar kreeg een award plus een digitale cover en een interview in het magazine; de Woman of the Year 2022 krijgt de printcover en een extra uitgebreid artikel. 

Adviesraad: De Tafel van Twaalf
De Tafel van Twaalf adviseert bij de totstandkoming van de shortlist van 15 genomineerden. Alle twaalf leden van deze raad zijn uitblinkers op hun vakgebied. De naam van deze raad, Tafel van Twaalf, verwijst naar de twaalf uren in een uurwerk, evenzovele uren om verdienstelijke vrouwen in de schijnwerpers te zetten. We verwelkomen dit jaar een aantal nieuwkomers. Naast de adviseurs van het eerste uur, zoals cultureel en sociaal entrepreneur en auteur Marian Spier, directeur Museum Allard Pierson Els van der Plas, uitgever Das Mag Marscha Holman, sociaal entrepreneur Naz Kawan, meervoudig Paralympisch kampioen topsporter Marlou van Rhijn, zangeres en programmamaker Giovanca, actrice, producent en auteur Anna Drijver, ondernemer en investeerder Heleen Dura-Van Oord, ceo bij Action Hajir Hajji, schuiven dit jaar ook twee vrouwen voor het eerst aan. Het zijn hoogleraar leiderschap en organisatieverandering van Rijksuniversiteit Groningen Janka Stoker en internist en zorgondernemer Sabine Pinedo.
(PvWK)

Harper's Bazaar: voor wie durft te dromen
'Harper's Bazaar is het magazine voor de stijlvolle, ambitieuze vrouw. De iconische titel kent sinds zeven jaar een Nederlandse editie, uitgegeven door Hearst Netherlands. Het tijdschrift, onder leiding van hoofdredacteur Miluska van 't Lam, groeit en breidt haar activiteiten uit: online, events, een podcast en sinds ruim een jaar de Harper's Bazaar Business Club waar like-minded vrouwen uit verschillende branches met elkaar connecten en hun netwerk vergroten. O.a. door middel van nieuw ontwikkelde e-courses, inspirerende talks en een maandelijkse nieuwsbrief met speciaal gecreëerde content halen de leden het beste uit zichzelf en hun carrière. Meer info op: Harpersbazaar.nl'

(bron: HB)

Over Hearst Netherlands
'Hearst Netherlands telt 170 gepassioneerde medewerkers die samen met een extern netwerk van contentmakers, influencers, fotografen en digitale specialisten elke dag werken aan en voor topmerken als Elle, Harper's Bazaar, Cosmopolitan, Women's Health, Quote, National Geographic, Quest, Men's Health en Runner's World. Voor deze merken wordt toonaangevende en hoogwaardige, betekenisvolle (branded) content gecreëerd die inspireert en mensen in beweging brengt. We innoveren, informeren en inspireren en geloven in lef, plezier, optimisme en behoefte aan positieve verandering. Hearst Netherlands behoort tot het wereldwijde concern Hearst Corporation, met meer dan 360 bedrijven en 20.000 medewerkers actief in 150 landen. Hearst Corporation is één van de twee grootste uitgevers ter wereld met o.a. bekende magazine titels als Cosmopolitan, Esquire, Good Housekeeping, Harper's Bazaar, Men's Health en Popular Mechanics en Runner's World. Er vindt een intensieve samenwerking plaats op het gebied van onder meer kennis, data en internationale partnerships.'

(bron: Hearst)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken