Welke slogan wordt opvolger van ‘Mijn ballen wegen 130 gram’?

Welke slogan wordt opvolger van ‘Mijn ballen wegen 130 gram’?
  • Media
  • 1 dec 2022 @ 12:21
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Voor het elfde jaar op rij houdt het landelijke platform SlechteSlogans.nl de Verkiezing van de Slechtste Slogan. Wie wordt de opvolger van ‘Mijn ballen wegen 130 gram!!’ van Benny’s Vleesservice?

Uit alle inzendingen dit jaar heeft de tienkoppige jury tien ‘slechte’ slogans genomineerd. Het publiek kan nu via sloganverkiezing.nl bepalen welke slogan de titel ‘Slechtste Slogan van 2022’ verdient. Stemmen kan van donderdagochtend 1 december tot donderdagochtend 8 december 2022. Op vrijdagochtend 9 december wordt de winnaar bekendgemaakt.

 De tien genomineerde slechtste slogans van 2022 zijn (in willekeurige volgorde):

1.                  Ziet air fry uit, hè?! (Beyerlander, airfryer frites, Dordrecht)
2.                  Met het hakken op de steen, gaan de dagen vrolijk heen! (Bruinstroop Natuursteen, gedenkmonumenten, Rotterdam)
3.                  Word E-lecterrific (Cortina, fietsen, landelijk)
4.                  Hopsaté naar De Beren (De Beren, restaurant, landelijk)
5.                  Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt. (Het Kruispunt, zorgcentrum voor bekkenproblematiek, Heemskerk e.o.)
6.                  Kanjer ons maar weer lekker mee op pad! (Kanjers, stroopwafels, Broek op Langedijk)
7.                  Voetschimmel? Steek je middelteen op! (Mycosan, zelfzorgproducten tegen kalknagels en voetschimmels, Amsterdam)
8.                  Wie Te Pas kent zoekt niet. Wie zoekt kent Te Pas niet. (Café Te Pas, Amersfoort)
9.                  Er vis er een jarig hoera hoera! (Van Vis, visspeciaalzaak, Nuenen)
10.               Vendrig werkt verfrissig (Vendrig, werkkleding, IJsselstein)

Slogantrucs
De genomineerde slogans laten de rijke variëteit zien aan kenmerken van ‘slechte slogans’, stellen initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht die met SlechteSlogans.nl inmiddels een indrukwekkende verzameling slogans hebben opgebouwd. 'Woordspelingen zijn bijvoorbeeld een veelbeproefde slogantruc', vertelt Van Dijk. 'We zien Nederlandstalige, zoals ‘Er vis er een jarig hoera hoera!’ van een visspeciaalzaak en ‘Hopsaté naar De Beren’ van restaurant De Beren, maar er wordt ook gespeeld met het Engels in ‘Ziet air fry uit, hè?!’ van een bedrijf voor airfryer-frites.'

Nieuwe woorden
Regelmatig ontstaan er in reclames nieuwe woorden, die soms zelfs ingeburgerd raken. Denk aan ‘goeiemoggel’ en ‘Zwitserlevengevoel’. De genomineerden van de sloganverkiezing verzonnen de nieuwe woorden ‘verfrissig’ (Vendrig), ‘e-lecterrific’ (Cortina) en ‘kanjer’ als werkwoord (Kanjers). 'De slogan ‘Kanjer ons maar weer lekker mee op pad’ is bovendien een tongbreker', signaleert Liebrecht. 'Dat geldt ook voor ‘Wie Te Pas kent zoekt niet. Wie zoekt kent Te Pas niet.’ van café Te Pas. Je moet echt moeite doen om die slogan goed te onthouden.'
Overigens is het de vraag of dat nadelig is, benadrukt Van Dijk. 'Eerder won ‘Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ van aannemer Leon Braak onze sloganverkiezing. Mensen vonden de slogan intrigerend en kwamen zelfs speciaal naar Velsen Noord om de leus met eigen ogen op het pand te zien.'

Eerdere winnaars
Eerdere winnaars van Neerlands slechtste sloganverkiezing op een rij:

·              2021: Mijn ballen wegen 130 gram!! (Benny’s Vleesservice in Nijmegen)
·              2020: Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen (dierenrechtenorganisatie Gaia in Vlaanderen)
·              2019: Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin (visbar Zilte Zeemeermin in Arnhem)
·              2018: We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier in Laren)
·              2017: Van kop tot kont, worst in de mond (worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill)
·              2016: Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht)
·              2015: Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker)
·              2014: Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak in Velsen Noord)
·              2013: It’s De Cock that makes de man (Jan de Cock mode in Tilburg)
·              2012: The worst musical ever (Hema de musical)

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken