Welke slogan wordt opvolger van ‘Mijn ballen wegen 130 gram’?
![Welke slogan wordt opvolger van ‘Mijn ballen wegen 130 gram’?](/media/nieuws/2022/12/welke-slogan-wordt-opvolger-van-mijn-ballen-wegen-130-gram/Slogan.jpg)
- Media
- 1 dec 2022 @ 12:21
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 dec 2022 @ 12:21
- Michiel van Zaane
Voor het elfde jaar op rij houdt het landelijke platform SlechteSlogans.nl de Verkiezing van de Slechtste Slogan. Wie wordt de opvolger van ‘Mijn ballen wegen 130 gram!!’ van Benny’s Vleesservice?
Uit alle inzendingen dit jaar heeft de tienkoppige jury tien ‘slechte’ slogans genomineerd. Het publiek kan nu via sloganverkiezing.nl bepalen welke slogan de titel ‘Slechtste Slogan van 2022’ verdient. Stemmen kan van donderdagochtend 1 december tot donderdagochtend 8 december 2022. Op vrijdagochtend 9 december wordt de winnaar bekendgemaakt.
De tien genomineerde slechtste slogans van 2022 zijn (in willekeurige volgorde):
1. Ziet air fry uit, hè?! (Beyerlander, airfryer frites, Dordrecht)
2. Met het hakken op de steen, gaan de dagen vrolijk heen! (Bruinstroop Natuursteen, gedenkmonumenten, Rotterdam)
3. Word E-lecterrific (Cortina, fietsen, landelijk)
4. Hopsaté naar De Beren (De Beren, restaurant, landelijk)
5. Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt. (Het Kruispunt, zorgcentrum voor bekkenproblematiek, Heemskerk e.o.)
6. Kanjer ons maar weer lekker mee op pad! (Kanjers, stroopwafels, Broek op Langedijk)
7. Voetschimmel? Steek je middelteen op! (Mycosan, zelfzorgproducten tegen kalknagels en voetschimmels, Amsterdam)
8. Wie Te Pas kent zoekt niet. Wie zoekt kent Te Pas niet. (Café Te Pas, Amersfoort)
9. Er vis er een jarig hoera hoera! (Van Vis, visspeciaalzaak, Nuenen)
10. Vendrig werkt verfrissig (Vendrig, werkkleding, IJsselstein)
Slogantrucs
De genomineerde slogans laten de rijke variëteit zien aan kenmerken van ‘slechte slogans’, stellen initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht die met SlechteSlogans.nl inmiddels een indrukwekkende verzameling slogans hebben opgebouwd. 'Woordspelingen zijn bijvoorbeeld een veelbeproefde slogantruc', vertelt Van Dijk. 'We zien Nederlandstalige, zoals ‘Er vis er een jarig hoera hoera!’ van een visspeciaalzaak en ‘Hopsaté naar De Beren’ van restaurant De Beren, maar er wordt ook gespeeld met het Engels in ‘Ziet air fry uit, hè?!’ van een bedrijf voor airfryer-frites.'
Nieuwe woorden
Regelmatig ontstaan er in reclames nieuwe woorden, die soms zelfs ingeburgerd raken. Denk aan ‘goeiemoggel’ en ‘Zwitserlevengevoel’. De genomineerden van de sloganverkiezing verzonnen de nieuwe woorden ‘verfrissig’ (Vendrig), ‘e-lecterrific’ (Cortina) en ‘kanjer’ als werkwoord (Kanjers). 'De slogan ‘Kanjer ons maar weer lekker mee op pad’ is bovendien een tongbreker', signaleert Liebrecht. 'Dat geldt ook voor ‘Wie Te Pas kent zoekt niet. Wie zoekt kent Te Pas niet.’ van café Te Pas. Je moet echt moeite doen om die slogan goed te onthouden.'
Overigens is het de vraag of dat nadelig is, benadrukt Van Dijk. 'Eerder won ‘Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ van aannemer Leon Braak onze sloganverkiezing. Mensen vonden de slogan intrigerend en kwamen zelfs speciaal naar Velsen Noord om de leus met eigen ogen op het pand te zien.'
Eerdere winnaars
Eerdere winnaars van Neerlands slechtste sloganverkiezing op een rij:
· 2021: Mijn ballen wegen 130 gram!! (Benny’s Vleesservice in Nijmegen)
· 2020: Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen (dierenrechtenorganisatie Gaia in Vlaanderen)
· 2019: Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin (visbar Zilte Zeemeermin in Arnhem)
· 2018: We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier in Laren)
· 2017: Van kop tot kont, worst in de mond (worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill)
· 2016: Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht)
· 2015: Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker)
· 2014: Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak in Velsen Noord)
· 2013: It’s De Cock that makes de man (Jan de Cock mode in Tilburg)
· 2012: The worst musical ever (Hema de musical)
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Zakia Guernina en Roel Burgman nieuwe directie VPRO
- De zomerfavorieten van... Amarins de Boer (Metro)
- 3 decennia Gouden Loeki: Nieuwe categorie voor goede doelen
- Toezichthouders spreken Meta aan op informatie rond gratis...
- [onderzoek] Vrouwen ondervertegenwoordigd op streamingdiensten...
- NLziet steekt ouderwetse omroep(st)er in een modern jasje
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Vrouwen... 24-07-2024
- Toezichthouders spreken Meta aan op... 23-07-2024
- NLziet steekt ouderwetse... 23-07-2024
- 3 decennia Gouden Loeki: Nieuwe... 22-07-2024
- Zakia Guernina en Roel Burgman... 17-07-2024
- De zomerfavorieten van... Amarins de... 17-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing