Formitable haalt 280K op bij business angels

Formitable haalt 280K  op bij business angels
  • Online
  • 27 okt 2017 @ 16:23
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

Restaurant tech challenger Formitable heeft 280 duizend euro opgehaald bij zeven business angels. Adviseur alsmede investeerder Joost Nauta van IMAgency begeleidde de eerste ronde. Het wil het geld investeren in op CRM gebaseerde features.

 

In Nederland is de markt voor online reserveren in handen van TripAdvisor. Het Amerikaanse reviewplatform nam in 2015 eerst IENS over. In 2016 volgde de overname van Couverts, dat jarenlang de grote concurrent was. Door de overnames is er nu één grote speler ontstaan. De technologische vooruitgang heeft volgens medeoprichter van Formitable Raymond Wilders echter stilgestaan. Hij ziet daardoor kansen om hierop in te springen. ‘We helpen restaurants om het maximale uit hun eigen kanalen te halen. Meer reserveringen, minder no-shows en een verbeterde interactie tussen restaurants en hun gasten. Ook is vastgelegd dat restaurants zelf eigenaar zijn van de klantendata. Dat heeft veel toonaangevende restaurants over de streep getrokken. Nu gaan we verder investeren in CRM gebaseerde marketingfeatures. Restaurants zitten op een schat van data', zo stelt Wilders. 

Joost Nauta van IMA: ‘We helpen restaurant nu al met het aantrekken van gasten. De volgende stap is om die aangetrokken klant te leren kennen om op een later moment weer een persoonlijke aanbieding te doen. Dit kan door POS data te combineren met de gegevens van de reservering. Voor vegetariërs werkt een aanbieding van een vegetarisch menu goed. En als je graag duurdere wijnen drinkt, dan vind je een special event met een bekende sommelier waarschijnlijk ook interessant. Dit soort analyses en persoonlijke communicatie is nu weggelegd voor grotere webshops, terwijl het voor restaurants ook super belangrijk is om gasten over langere termijn terug te laten komen. 

Klanten
Restaurant die tickets actiematig inzetten zijn onder andere John Dory en Restaurant Johannes. Restaurants die met tickets werden om no-shows te voorkomen zijn Nacarat van Ron Blaauw, sterrenrestaurant Cucina del Mondo en in de toekomst 212, het nieuwe restaurant van tweesterrenchef Richard van Oostenbrugge.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken