Renault Group opent ultramodern simulatiecentrum
- Online
- 10 okt 2023 @ 08:38
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BrandingInnovatie
- 10 okt 2023 @ 08:38
- Peter van Woensel Kooy
Na jaren van ontwikkeling en een investering van 26 miljoen euro heeft Renault Group onlangs een nieuw gebouw geopend in het Technocentre, het centrale knooppunt van de ontwikkelingsafdeling van het bedrijf.
Het kolossale R&D Renault Technocentre bevindt zich in Guyancourt, Frankrijk. Dit gebouw is volgens het automerk helemaal gericht op geavanceerde simulaties die het rijden nabootsen en je in een virtuele wereld meenemen. 'Hier heeft Renault de meeste van zijn simulatietools en deskundigheid samengebracht. Tijdens de opening heeft Renault Roads geintroduceerd, een geheel nieuwe simulatietool die waarschijnlijk de krachtigste in zijn soort ter wereld is.'
Gewijd aan VR
Met de opening van een splinternieuw gebouw van 2.300 vierkante meter, dat exclusief is gewijd aan digitale simulatie, voorziet Renault Group zijn ontwikkelingsafdeling van een krachtige tool om nog robuustere ontwerpen te maken en het ontwikkelingsproces van voertuigen van de verschillende merken in de groep te versnellen.
De nauwkeurigheid van de simulaties is volgens het automerk zo hoog dat het ook de ontwikkelingskosten van nieuwe modellen aanzienlijk verlaagt, vooral door de noodzaak van fysieke prototypes te verminderen. Dankzij de integratie van een digitale kopie, de digital twin, speelt simulatie niet alleen een rol tijdens de ontwikkelingsfase van een voertuig, maar gedurende de hele levensduur ervan. Daardoor is het mogelijk om updates en nieuwe functies veilig te ontwikkelen en te testen, zonder dat een fysieke auto nodig is.
Pionieren met simulatie
Renault Group, ook de maker van de zgn. 'ScaneR-simulatiesoftware', noemt zich 'al meer dan 25 jaar een van de pioniers op het gebied van digitale simulatie voor het virtueel testen van voertuigprestaties, het definiëren van Human Machine Interfaces (HMI’s) en hun ergonomie, het goedkeuren van veiligheidsfuncties en het bestuderen van het gedrag en de feedback van de bestuurder.' Dit alles gebeurt met behulp van geavanceerde technologieën, zoals virtual reality, waardoor ingenieurs in een virtueel voertuig kunnen stappen zonder daadwerkelijk in een auto te hoeven zitten.
Om bijvoorbeeld te controleren hoe goed de verlichting van onze toekomstige auto’s werkt, hoeven ingenieurs niet meer ’s nachts de weg op. Simulatoren kunnen nu de omgeving en hoe de koplampen de weg verlichten zeer realistisch nabootsen.
Renault Group heeft 'unieke expertise' opgebouwd en heeft veel realistische digitale simulatoren ontwikkeld. Deze simulatoren zijn met de vooruitgang van technologie steeds geavanceerder geworden en kunnen nu steeds meer factoren meenemen, zoals andere auto’s op de weg, de toestand van de weg, het weer, reflecties, enzovoort. Ze kunnen zelfs simuleren hoe het is om in een auto te zitten, inclusief hoe een bestuurder zich voelt (zoals vermoeidheid en stress).
'Roads'-simulatie
Renault Group neemt naar eigen zeggen opnieuw het voortouw op het gebied van simulatie, door samen met AV Simulation een uitzonderlijke simulator te ontwikkelen, Roads (voluit Renault Operational Advanced Driving Simulator, red.).
Gilles le Borgne, EVP Engineering Renault Group vertelt MarketingTribune: 'De opening van ons innovatiecentrum, dat gewijd is aan immersieve simulatie en onze gloednieuwe tool, eerdergenoemde Roads, zijn belangrijke stappen voorwaarts in de digitale transformatie van Renault Group. In een wereld waarin voertuigen steeds complexer worden, is de beheersing van immersieve simulatie een belangrijke troef om onze ingenieurs in staat te stellen nog efficiëntere voertuigen te creëren, vooral met de Software Defined Vehicle in het vooruitzicht.'
Roads is geplaatst in een aparte ruimte van bijna 1.400 vierkante meter en heeft een hoogte van 12 meter. De koepel is groot genoeg om een compleet voertuig te herbergen en biedt een meeslepende ervaring van 360 graden waarin echte en digitale elementen naadloos samenkomen.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Renault Group
- HMI
- Frankrijk
- VR
- simulator
- tool
- R&D Renault Technocentre
- Guyancourt
- test
- software
- Roads
- Renault Operational Advanced Driving Simulator
- Ai
- ScaneR
- ontwikkelen
- automerk
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne Niet...
- [column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen...
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
Laatste Nieuws
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
- Albert Heijn maakt AH App meertalig... 06-11-2025
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit... 04-11-2025
- [column] Amazon belooft poort... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

