Online aankoop vaak afgebroken door hoge verzendkosten

Online aankoop vaak afgebroken door hoge verzendkosten
  • Online
  • 25 jun 2019 @ 11:59
  • 9344 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Slechts 29 procent van de Nederlandse consumenten zet een online aankoop altijd door, blijkt uit het Consumer Propensity Rapport van SAP Customer Experience. 11 procent van de shoppers daarentegen verlaat de winkelwagen in elk geval de helft van de tijd. 27 procent doet dit soms en 33 procent maar zelden.

Waarom laten we onze online aankopen verstoffen in een digitaal winkelmandje? Voor meer dan de helft van de Nederlanders (55%) zijn onverwacht hoge verzendkosten de reden. Een andere veelgenoemde reden is dat het product niet meer leverbaar is. 38 procent verlaat de winkelmand en komt niet terug om te checken of het product op een ander moment wel geleverd kan worden. Daarnaast klikt 32 procent van de Nederlanders wel eens een product aan om dit te vergelijken met een andere website. Komt een site minder goed uit de bus, dan blijft het item in de winkelwagen achter.

Meer dan de helft van de Nederlanders schrikt van hoge verzendkosten en gaat niet door met online aankoop

De grootste twijfelaars (7%) laten producten meer dan een week in een winkelwagen liggen voordat ze besluiten of ze op kopen klikken. 65 procent van de Nederlanders beslist snel en bepaalt binnen het uur of ze de items kopen of niet. Het overgrote deel (83%) neemt de beslissing zeker binnen een dag. Wat zijn dan de redenen om de aankoopknop in te drukken? Voor de helft van de Nederlanders (47%) heeft korting invloed op een aankoop. Ook het snel beantwoorden van vragen trekt een kwart van de winkelaars over de streep (25%). Wanneer de online shop laat zien dat het goed op de hoogte is van de bestelgeschiedenis van de consument is dat voor 21 procent een reden om een aankoop door te zetten.

Shana Snellen, Marketing Manager Benelux bij SAP Customer Experience: ‘Consumenten zijn steeds minder merktrouw en dan is het natuurlijk zonde wanneer je een shopper wel naar de site weet te trekken, maar diegene geen aankoop doet. Om achtergelaten winkelmanden te voorkomen, moet er geïnvesteerd worden in de relatie met de klant. Zij willen zich begrepen voelen en niet onverwacht voor hoge kosten of een ingewikkeld retourbeleid komen te staan. Wees transparant over de voorwaarden en toon interesse in de klant. Een persoonlijke korting of het snel beantwoorden van een vraag kan dus zomaar het verschil maken tussen wel of geen aankoop.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken