[onderzoek] Kieskeurig.nl: 1 op de 3 Nederlanders kiest na slechte bezorgervaring andere webshop

  • Online
  • 6 sep 2019 @ 09:21
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerceCustomer JourneyWebwinkel

Uit onderzoek van Kieskeurig.nl blijkt dat een derde van de Nederlanders na een slechte bezorgervaring voor een andere webshop kiest.

En er gaat nogal eens iets mis: 15% van de ruim 12.500 ondervraagde websitebezoekers van de vergelijkingssite Kieskeurig.nl heeft weleens te maken gehad met een beschadigde levering van een nieuw besteld product. In twee derde van alle gevallen was het bestelde product beschadigd of werkte het niet (65%) en het komt ook regelmatig voor dat de verpakking al geopend de consument bereikt (21%).

 

Vertrouwen in webshop

Uit hetzelfde onderzoek blijkt verder dat een beschadigde levering van invloed is op het vertrouwen van de klant. Een derde van de ondervraagden zou na een dergelijke slechte ervaring een andere winkel of webshop kiezen.

Frank van Kesteren van Kieskeurig.nl: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten een grote behoefte hebben aan zekerheid. Het loont dus om vooraf onderzoek te doen naar welke leveranciers en shops als betrouwbaar worden betiteld. Onze onafhankelijke vergelijkingssite kan daarbij helpen dankzij de vele consumentenreviews over bijvoorbeeld webshops. Het mag duidelijk zijn dat de impact van negatieve reviews groot is, dus het loont voor webshops om meer aandacht te besteden aan de fulfilment van een bestelling.’

 

Nul op het rekest van webshop

Van de ondervraagde consumenten nemen vier van de vijf contact op met de leverancier om tot een oplossing te komen bij een beschadigde levering. 12% van de klagers krijgt echter nul op het rekest, omdat er geen duidelijkheid kan worden verschaft over wáár de bestelling beschadigd is geraakt.

Over de schuldvraag hoe het beschadigde product dan uiteindelijk op de plaats van bestemming is aangekomen, zijn de meningen van de klanten verdeeld. Bijna de helft (44%) van de respondenten wijst naar de vervoerder, terwijl 56% denkt dat de leverancier de producten beschadigd op de post heeft gedaan.

Eén op de vijf klanten neemt niet de moeite om na een beschadigde levering contact op te nemen met de leverancier. Een derde van deze groep vindt dat dit te veel tijd en moeite kost, terwijl een groot deel (22%) verwacht dat de leverancier geen rol van betekenis kan spelen bij een oplossing.

 

Klantenservice webshop vaak ver te zoeken

Van Kesteren: ‘Na een negatieve ervaring blijken klanten vooral de klantenservice als slecht te beoordelen. Het percentage respondenten dat de klantenservice als slecht beoordeelt is in een jaar tijd met 5 procentpunten gestegen, van 38 naar 43%. Ook hier ligt voor winkels duidelijk een verbeterpunt dat de waardering in het voordeel van de aanbieder kan beïnvloeden.’

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken