[onderzoek] Kieskeurig.nl: 1 op de 3 Nederlanders kiest na slechte bezorgervaring andere webshop
- Online
- 6 sep 2019 @ 09:21
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - E-commerceCustomer JourneyWebwinkel
- 6 sep 2019 @ 09:21
- Nanny Kuilboer
Uit onderzoek van Kieskeurig.nl blijkt dat een derde van de Nederlanders na een slechte bezorgervaring voor een andere webshop kiest.
En er gaat nogal eens iets mis: 15% van de ruim 12.500 ondervraagde websitebezoekers van de vergelijkingssite Kieskeurig.nl heeft weleens te maken gehad met een beschadigde levering van een nieuw besteld product. In twee derde van alle gevallen was het bestelde product beschadigd of werkte het niet (65%) en het komt ook regelmatig voor dat de verpakking al geopend de consument bereikt (21%).
Vertrouwen in webshop
Uit hetzelfde onderzoek blijkt verder dat een beschadigde levering van invloed is op het vertrouwen van de klant. Een derde van de ondervraagden zou na een dergelijke slechte ervaring een andere winkel of webshop kiezen.
Frank van Kesteren van Kieskeurig.nl: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten een grote behoefte hebben aan zekerheid. Het loont dus om vooraf onderzoek te doen naar welke leveranciers en shops als betrouwbaar worden betiteld. Onze onafhankelijke vergelijkingssite kan daarbij helpen dankzij de vele consumentenreviews over bijvoorbeeld webshops. Het mag duidelijk zijn dat de impact van negatieve reviews groot is, dus het loont voor webshops om meer aandacht te besteden aan de fulfilment van een bestelling.’
Nul op het rekest van webshop
Van de ondervraagde consumenten nemen vier van de vijf contact op met de leverancier om tot een oplossing te komen bij een beschadigde levering. 12% van de klagers krijgt echter nul op het rekest, omdat er geen duidelijkheid kan worden verschaft over wáár de bestelling beschadigd is geraakt.
Over de schuldvraag hoe het beschadigde product dan uiteindelijk op de plaats van bestemming is aangekomen, zijn de meningen van de klanten verdeeld. Bijna de helft (44%) van de respondenten wijst naar de vervoerder, terwijl 56% denkt dat de leverancier de producten beschadigd op de post heeft gedaan.
Eén op de vijf klanten neemt niet de moeite om na een beschadigde levering contact op te nemen met de leverancier. Een derde van deze groep vindt dat dit te veel tijd en moeite kost, terwijl een groot deel (22%) verwacht dat de leverancier geen rol van betekenis kan spelen bij een oplossing.
Klantenservice webshop vaak ver te zoeken
Van Kesteren: ‘Na een negatieve ervaring blijken klanten vooral de klantenservice als slecht te beoordelen. Het percentage respondenten dat de klantenservice als slecht beoordeelt is in een jaar tijd met 5 procentpunten gestegen, van 38 naar 43%. Ook hier ligt voor winkels duidelijk een verbeterpunt dat de waardering in het voordeel van de aanbieder kan beïnvloeden.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing