Nieuwe eisen Google shopping service

Nieuwe eisen Google shopping service
  • Online
  • 21 feb 2020 @ 09:20
  • 15753 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Google heeft sinds 2020 nieuwe eisen gesteld aan de wereldwijd aangeboden Comparison Shopping Service. De eisen zijn aangescherpt om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de aangesloten partners hoog blijft.

In 2017 kreeg Google een flinke boete voor het voortrekken van eigen productvergelijkers. Volgens recente berichtgeving van de NOS loopt de rechtszaak tegen Google nog steeds. De oplossing die ze hiervoor hebben bedacht is de Comparison Shopping Service. Deze werd in 2018 gelanceerd en er kwamen veel Partners en verkopers op af. In 2019 zijn de eisen om CSS Partner te worden aangescherpt om de kwaliteit van de Partners te waarborgen. Hiermee is het aantal Partners en verkopers met meer dan de helft gedaald. Mogelijk zorgen de nieuwe eisen voor een verdere verdunning van het aantal CSS Partners.

Nieuwe update

De meest recente update van Google CSS heeft meerdere nieuwe eisen gesteld aan de Comparison Shopping Service. Zo is het vereiste aantal aangesloten verkopers hetzelfde gebleven, maar moeten dit nu wel actieve verkopers zijn. In tegenstelling tot de oude eisen moet een verkoper nu minimaal één vertoning in Google Shopping hebben gehad in de afgelopen 28 dagen. Daarnaast is de eis om minimaal één medewerker te hebben met een Adwords Fundamental Certificate vervallen. Ook registratie als Google Partner is niet langer nodig, maar je moet wel lid zijn van de CSS Education Hub.

De oude eisen

In 2018 werden de eisen voor deelname aan het CSS Partnership ook al aangescherpt. Het minimaal vereiste aantal verkopers werd van 20 naar 100 verhoogd, bij het Premium CSS Partnership van 100 naar 500. Daarnaast diende de CSS partner minimaal 50 verkopers te hebben per land waar producten werden weergegeven. Ook moest je als CSS Partner minimaal één medewerker hebben die ‘shopping certified’ was en één medewerker die het Adwords Fundamental Certificate had behaald. Ten slotte was het vereist dat de CSS Partner filteropties aanbood op haar website. Er moet bij een zoekopdracht minimaal gefilterd kunnen worden op prijs en één ander voor de gebruiker relevant criterium.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken