[branded content] De toekomst van reclame is datagedreven

[branded content] De toekomst van reclame is datagedreven
  • Online
  • 23 nov 2021 @ 08:35
  • 5800 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 23 nov 2021 @ 08:35
  • 5800 x gelezen
  • Sales

Tegenwoordig verwacht 72% van de klanten dat bedrijven begrijpen wat ze nodig hebben. Dat kan alleen als je je klanten goed kent en doorziet. Als marketeer een innovatieve, realtime interactie met je klant onderhouden en tegelijkertijd de privacywetgeving naleven, vraagt om de juiste interpretatie en inzet van waardevolle data. Om je deze kunst eigen te maken kun je handvatten gebruiken uit deze praktische gids voor datagedreven reclame.

De verwachtingen van de consument zullen alleen maar toenemen. Om langdurige en diepgaande klantrelaties te creëren en de concurrentie voor te blijven, is het voor iedere marketingprofessional noodzaak rigoureus anders te gaan denken. Waar je als marketeer vroeger goed moest zijn in het verzinnen van leuke slogans, ben je nu van grote waarde als je data leert doorgronden en op de juiste manier inzetten.

De juiste content op het juiste moment

De toekomst van reclame ligt in het bieden van de juiste content op het juiste moment aan de juiste klant via diens voorkeurskanaal. Hiervoor moet je niet alleen weten hoe je data verzamelt, maar vooral snappen hoe je de juiste data zo kan structureren en interpreteren dat je daadwerkelijk een vertrouwensvolle, empathische klantrelatie opbouwt. Het feit dat mensen in dezelfde stad wonen, in dezelfde branche werken of dezelfde leeftijd hebben, betekent niet dat ze dezelfde dingen lezen, kopen of willen. Ieder mens is uniek en jouw uitdaging als marketeer is te zorgen dat je de individualiteit van elke persoon weerspiegelt. Klantgerichte strategieën die je ontwikkelt met datagedreven reclame.

Ken je klanten, stuk voor stuk

De toonaangevende marketeers en e-commerce professionals van nu zorgen voor krachtige contextuele een-op-een interacties, waarbij campagnes worden gepersonaliseerd met onderwerpen die klanten interesseren. Advertenties die niet van toepassing zijn op bepaalde klanten worden weggelaten. Dit is allemaal mogelijk als je een centraal overzicht hebt van voorgaande klantinteracties met jouw bedrijf of merk. Dus zul je moeten investeren in een uitgebreid relatiebeheersysteem dat je als één centrale informatiebron gebruikt binnen je organisatie voor het verzamelen van zoveel mogelijk klantdata, inclusief de verschillende identiteiten die een klant (online) aanneemt.

Realtime je boodschap afstemmen

Met een compleet, 360-graden beeld van je klant weet je wat je waar je klant in is geïnteresseerd, en hoe je hem het beste benadert. Zo kun je realtime laten zien dat je je klant begrijpt en hem of haar een optimale customer experience bieden. Met metingen via meerdere kanalen krijg je meer inzicht in voorkeuren van klanten en kun je ervoor zorgen dat elk bericht relevant, authentiek en gepersonaliseerd is. Eén klant ontvangt misschien graag informatie over een nieuw abonnement via social media om zich daarna online aan te melden, terwijl een ander liever per e-mail wordt ingelicht over nieuwe producten alvorens deze in de winkel te kopen.

Customer Lifetime Value

Bijna de helft van de marketeers meet naast klanttevredenheid nu ook de Customer Lifetime Value; de gemiddelde omzet van de klant tijdens de gehele relatie met het bedrijf. Ook dat doe je het beste door al je data te koppelen in een geïntegreerd platform. Dan kun je de koopintentie van je klant interpreteren en hem of haar subtiel overhalen je product te kopen. Bijkomend voordeel: marketing, sales en de serviceafdeling hebben een volledig beeld van de klant en kunnen hen beter van dienst zijn.

Kunstmatige intelligentie

Gelukkig zijn er veel handige tools om je al dit werk uit handen te nemen. Steeds meer bedrijven zetten bijvoorbeeld AI in voor het personaliseren van hun communicatie met de klant. Algoritmes leren automatisch te reageren op veranderingen in koopgedrag van individuen. Met kunstmatige intelligentie en automatisering wordt in realtime de content voor verschillende doelgroepen geoptimaliseerd op basis van acties van klanten om hen de best passende content te bieden. Kunstmatige intelligentie wordt omgekeerd ook gebruikt om metingen te stroomlijnen en realtime inzichten te krijgen van de behoeftes en wensen van de klant. 

Dus wil je de concurrentie een stap voor blijven? Dan is dit je opdracht: zorg dat je unieke, persoonlijke data van je klanten verzamelt én kunt toepassen. Leer in deze praktische gids meer over waarom datagedreven reclame de toekomst is.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Salesforce

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken