De mobiele klant wacht

  • Online
  • 7 mrt 2014 @ 10:00
  • Link
  • Majken Jensen
    Majken Jensen

    marketing accountmanager
    M-wise
  • Mobile

Business Insider schat dat 6 procent van de wereldbevolking een tablet bezit, 20 procent een pc en 22 procent een smartphone. Voor bedrijven betekent dit dat ze buiten de begaande paden moeten treden. De marketing moet 360 graden zijn, websites moeten aangepast en in-store marketing zoals Magic Mirror-apps, virtual dressing rooms en shoppable storefront windows zullen veel meer worden gebruikt.

Op deze manier kan informatie ook visueel worden doorgegeven. Dit is belangrijk, omdat de interesse in video’s en foto’s zo sterk is gestegen dat YouTube en Instagram de grootste sociale media zijn. Ze overtreffen zowel Facebook als Twitter in miljoenen gebruikers. Een video op een landing page vergroot de impact ervan met 86 procent. Hopelijk zal dit binnenkort bestaande social media uitdagen, en zullen nieuwe social media ontstaan zoals Vine, Instagram-video en SnapChat met SnapChat Stories.



Mobiele marketing is tegenwoordig ook makkelijker geworden, want Apple en PayPal hebben in september 2013 ondersteuning voor Bluetooth Low Energy beakons aangekondigd: in-store sensor technologie ontworpen om de communicatie tussen de winkel en de klant te vergemakkelijken.

De next big thing is mobiel betalen. Dat is al een feit in landen zoals Kenia en Denemarken. Of de wet daarvoor gewijzigd moet worden is de vraag, aangezien een groot deel van de mobiele betalingen in Kenia wordt gedreven door mobiele providers, die veel meer bereid zijn dan banken om risicovolle leningen te geven.

Het heeft daarom geen zin meer om te praten over de vraag of klanten verbonden en mobiel zullen zijn, dat punt is al gepasseerd. Al in 2012 schreef Marketing Monday over de ‘3.0 mens’ en SoLoMo (De klant als Social, Local en Mobile). Ze stelden dat, omdat klanten 24/7 online zijn ze dit ook verwachten van bedrijven. Als de consument op Twitter een bedrijf aanspreekt, verwacht hij binnen het uur antwoord.

De consument van vandaag omarmt de technologie en eist niets minder dan ‘on the spot’ communicatie en aanbiedingen. Hij wil overal en altijd een volledig overzicht van de producten en prijzen hebben, hij maakt gebruik van een app om een parkeerplaats en het park te vinden, hij wil persoonlijke berichten ontvangen van bedrijven (denk facedeal) en de gekochte producten aan zijn deur geleverd hebben. De levering moet plaatsvinden als het de klant uitkomt en niet de winkel, mobiele kappers en zondagleveringen van Amazone zijn een goed begin, maar het afdrukken van producten direct na aankoop met de 3D-printer is sneller.

Kortom, het heeft geen zin om te praten over de opkomst van de mobiele klant. Hij is al hier en eist onze professionele aandacht.



Majken Jensen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken