Nieuwe remarketingstrategieën met Universal Analytics

Nieuwe remarketingstrategieën met Universal Analytics
  • Online
  • 9 mei 2014 @ 09:49
  • 12414 x gelezen
  • Link
  • Nino de Jager
    Nino de Jager

    online marketeer
    Quisma
  • MarketingStrategieCampagnes

Het populaire gratis webanalyse-programma van Google heeft onlangs een nieuwe versie gelanceerd: Universal Analytics. Universal Analytics biedt tal van nieuwe inzichten op het gebied van de offline en online customer journey, display-functionaliteit en geavanceerde remarketingmogelijkheden. Remarketing is de activiteit waarmee je mensen die je website eerder bezochten opnieuw bereikt. Hierbij vijf nuttige mogelijkheden om deze nieuwe remarketingfunctionaliteit te gebruiken. Met deze inzichten zet je je remarketingcampagne gerichter in. Hierdoor kun je de impact en het resultaat van deze campagnes bij verschillende segmenten van de doelgroep beter meten en je budget efficiënter inzetten.

1. Segmentatie en specificatie
Bij de huidige remarketinglijsten vindt nog weinig segmentatie plaats. Meest voorkomende vorm was remarketing het principe dat het product dat bezoekers eerder bekeken op de website opnieuw wordt getoond in een online advertentie. In de nieuwe situatie kunnen lijsten aangemaakt worden op basis van bijna iedere beschikbare variabele in Google Analytics (demografie, technologie, gedrag, bron), die daarna geïmporteerd worden in Google Adwords. Op deze manier toon je verschillende remarketingboodschappen die relevant zijn voor de verschillende segmenten binnen je doelgroep. Segmentatie kan bijvoorbeeld worden toegepast aan de hand van leeftijd, geslacht, taal, locatie en interesse (demografische factoren), maar bijvoorbeeld ook op basis van het gebruik van specifieke apparaten en technologiën van groepen mensen.

2. Gebruikers bereiken op basis van gedrag en sitebezoek
In plaats van alle bezoekers op een pagina opnieuw een advertentie te tonen is het met de nieuwe functionaliteit mogelijk om alleen bezoekers die eerder interesse toonden in de eerste advertentie te bereiken. Zo toont bijvoorbeeld de bezoeksduur of de bounce-rate aan hoe betrokken een bezoeker is bij de pagina. Met een regel kan worden ingesteld dat bezoekers met een hoge bounce-rate niet op de remarketinglijst komen, waardoor bezoekers die de website eerder direct verlieten of weinig interesse toonden niet opnieuw de advertentie te zien krijgen. Dus blijft er meer over om te investeren in relevantere groepen bezoekers.

3. Alleen gebruikers bereiken die mijn campagne in Adwords hebben gezien
Dit doe je door bezoekers te filteren op traffic-bron. Op de hompage van een website komen vele soorten bezoekers binnen met verschillende intenties. Wanneer bezoekers alleen op de remarketinglijst mogen komen wanneer ze een bepaalde uiting hebben gezien, biedt de filter op basis van campagne, medium, bron of zoekwoord een uitkomst. Daarnaast is ook te segmenteren op datum, wanneer de betreffende sessie plaats heeft gevonden.

4. Efficiënter bieden aan de hand van segmentatie per tijdsperiode
Interessant om te onderzoeken is op welk moment een bezoeker meestal het beoogde doel bereikt. Is dit al direct op de eerste dag, na meerdere dagen of duurt het langer dan een week? Aan de hand van deze gegevens is te bepalen op welk moment de kans het grootst is dat de bezoeker de actie doet die jij tot doel hebt gesteld, bijvoorbeeld het doen van een aankoop. Stel: de meeste bezoekers handelen naar jouw doel na één dag. Dan is het belangrijk om meer in te zetten op deze groep, in plaats van op een groep die 7 dagen geleden voor het laatst op de site is geweest. Splits remarketinglijsten in verschillende tijdsperiodes op om verschillend te bieden en het budget effiënter te besteden.

5. Budget-efficiëntie door uitsluitingslijsten
Uitsluitingslijsten zijn net zo belangrijk als remarketinglijsten. Bezoekers de uiting opnieuw tonen terwijl het beoogde doel al is bereikt is zonde van het budget. Voeg deze bezoekers toe aan een nieuwe lijst waarin bijvoorbeeld een gerelateerd product of dienst wordt aangeboden. Onderzoek daarnaast wat een goede frequentie is per bezoeker per dag. Niets is zo vervelend voor een bezoeker als continu dezelfde uiting tegenkomen.

Hoewel deze mogelijkheden een grote aanwinst zijn voor de meeste adverteerders is het voor kleinere adverteerders vaak het volume te laag om de doelgroep te kunnen segmenteren. Een te kleine doelgroep levert weinig tot geen resultaat op en weegt niet op tegen de daarvoor geïnvesteerde marketingactiviteiten. Gelukkig kunnen veel lijsten worden opgebouwd aan de hand van verschillende regels en voorwaarden, waardoor je met een geautomatiseerd proces veel efficiënter remarketing toepast.
 

Nino de Jager

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken