Een retailwereld in verandering

  • Online
  • 12 jun 2014 @ 09:40
  • Link
  • Majken Jensen
    Majken Jensen

    marketing accountmanager
    M-wise
  • Mobile

Wat gebeurt er als online technologie zoals iBeacons en geautomatiseerde luchthavens en supermarkten, de eisen van de consumenten veranderen? Wat gebeurt er als consumenten convenience verlangen, en ze niet zo ver willen reizen om hun boodschappen te doen? Kortom, hoe kunnen de retailers vechten tegen de veranderingen die technologie en convenience bieden?

Retailers hebben misschien te lang op hun lauweren gerust. Tegenwoordig is het landschap van de consument veranderd, en de alternatieven en belangen zijn drastisch gewijzigd. De iBeacon-trend heeft veel onvoorziene en onontdekte mogelijkheden te bieden, zoals 3D-printers, shoppable storefront windows en gespecialiseerde winkels. Wat moet een retailer doen?

De toekomt van de retailer, en de trends die we al zien, moet dan zijn om de facilitator te worden. Facilitator tussen de nieuwe technologische vooruitgang en de consument, facilitator tussen consumenten en de nieuwe producten of technologie, facilitator van convenience en facilitator van entertainment.

En hoe doe je dat? Verander de manier waarop je naar retail kijkt. Als mensen graag alles willen doen op hun mobiel, maak het dan mogelijk, maak bijvoorbeeld gebruik van de mobiele bank-oplossingen en push notificaties. Als mensen graag vermaakt willen worden tijden het shoppen, gebruik dan de technologie dat we al hebben zoals Google Glass en facescan-technologie. Gebruik gamification, maak theater in de winkel met productdemonstraties, en probeer zo veel mogelijk de consument te verbinden met de winkel door hem een unieke ervaring te bieden.

Als alle aspecten van de bedrijven samen werken, dan geef je de consument een incentive om terug te komen. Bijvoorbeeld in Ikea kun je zelf je producten scannen bij de kassa, dit kan ook bij hypermarkts zoals Kroger (RFID-technologie).

Op het vliegveld van Kopenhagen kan de consument nu zelf zijn ticket scannen, en hopelijk kunnen we ook in een niet zo verre toekomst onze producten zelf scannen. Amazon heeft Dash, een handheld tool waarmee je producten kunt toevoegen aan je basket. Op deze manier krijgt de consument een extra entertainmentfactor. En als laatste voorbeeld, is het nu mogelijk voor consumenten om het hele Budweiser-proces van producent tot consument te traceren met ‘Track your Bud’.

Technologie is niet iets om voor te vrezen, het is alleen een nieuwe en spannende tijd voor retail.
 

Majken Jensen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken