[column] Pakjes

[column] Pakjes
  • Online
  • 23 mrt 2021 @ 08:00
  • 6901 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Als ik van iedereen die ik in het afgelopen jaar heb gesproken die jeremieerde over hoe graag hij of zij weer eens live zou willen shoppen - dus zeg maar een stenen winkel in zou willen stappen - 1 euro had gekregen, dan was ik nu een schatrijk man.

Online bestellen is natuurlijk hartstikke makkelijk in een absolute lockdown, maar oh god, mensen wat is het saai! En slecht voor het milieu! Om nog maar te zwijgen - maar dat doe ik lekker niet - van dat immense en immer uitdijende leger van pakjesbezorgers. Soms lijkt het wel een slechte aflevering van The Walking Dead. Ze blijven maar komen! Die altijd gehaaste, hysterische en doorgesnoven zombies met hun foutgeparkeerde gebutste busjes op de stoep, die bij drie adressen tegelijk aanbellen om de waarschijnlijkheidscurve dat in elk geval één iemand opendoet op te rekken. Die -bijna - nooit aardig doen en nonchalant en tactloos een doos bij je naar binnen flikkeren. ‘Ja, ik heb een briefje in de brievenbus bij nummer 34 gedaan!’

Spullen online bestellen is ontdaan van elke emotie. Koud, afstandelijk, zakelijk. Persoonlijk vind ik het prima om een wastafelsifon, 300 spijkers, 2 blikken olijfgroene verf en 12 witte T-shirts XL aan te klikken op een computerscherm. Maar nieuwe schoenen, een cashmere trui of een spijkerbroek moet ik voelen, ruiken, aantrekken. Corona heeft ons bestolen van een belangrijke levensbehoefte: spullen koesteren, aaien, ons eigen maken. In een kansloze kartonnen doos komt de marketingbelofte nu tot ons. Als die doos al aankomt, want met de huidige tsunami aan bestellingen wordt service allang niet meer geschreven met een hoofdletter S. E-commerce bedrijven maken er een potje van, de goede niet te na gesproken natuurlijk. Maar als merken denken dat ze met lollig bedoelde teksten de verwachtingen van de consument kunnen managen, dan hebben ze het mis. Praat maar eens met Steven van Belleghem die er een dik boek over schreef. De toekomst is aan de merken die zich echt verdiepen in het leven van hun klant en hoe ze dat leven daadwerkelijk kunnen verrijken. Dus mensen van de e-commerce: ga nu eindelijk eens de pakjesbezorgers fatsoenlijk betalen, maak van online bestellen een onvergetelijk feestje, maak van saaie dozen feestpakjes, wees extreem lief voor je klant - heeft altijd gelijk - en stort vandaag nog 1000 euro op de rekening van Greenpeace.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 06, 2021.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken