[column] Voorjaarsschoonmaak digitale marketing: 4 tips

[column] Voorjaarsschoonmaak digitale marketing: 4 tips
  • Online
  • 4 jun 2021 @ 10:22
  • 36195 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketingtechnology

Het afgelopen jaar hebben we geleerd dat digitale betrokkenheid dé manier is om in contact te blijven met consumenten. Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud, adviseert om juist nu de bezem door je digitale marketing te halen.

Uit onderzoek blijkt dat de coronapandemie de digitale transformatie wereldwijd met 7 jaar heeft versneld. Tijdens deze digitale transformatie moet eerst jouw oude digitale marketing set-up worden opgeruimd. Nu de wereld stukje bij beetje opengaat en er een nieuwe lentebries waait is het tijd voor een grote voorjaarsschoonmaak. Vandaag deel ik graag vier effectieve schoonmaaktips om jouw digitale marketing een boost te geven.

1. E-mailmarketing opruimen

E-mail is volgens 80% van de retailexperts nog steeds het belangrijkste marketingkanaal om consumenten te benaderen en behouden. Nu ze zijn gevrijwaard van third-party cookies, worden eigen e-maillijsten een stuk waardevoller. Het is tijd om schoon schip te maken en je lijsten op te frissen. Verwijder e-mailadressen uit je lijsten die e-mails weigeren en onbekenden, ook om spamtraps te voorkomen. Controleer ook met regelmaat of je ontvangers het bericht openen, doorklikken en reageren. Kortom, houd je e-mailstatistieken bij.

Een gezond en opgefrist e-mailpubliek zal uiteindelijk het algehele marketingsucces vergroten; ook omdat loyale abonnees vier keer meer geneigd zijn om de inhoud online te delen.

2. Verwijder spinnenwebben uit data-architectuur

Door data draait de (marketing)wereld. Marketeers gebruiken in het ideale scenario realtime gegevens als basis voor gepersonaliseerde marketinguiting. Met behulp van consumentendata worden zo individuele klantreizen ontworpen. Maar eerlijk is eerlijk, door de hoeveelheid en drukte van alledag is het soms lastig om data schoon te houden. Het is echter wel noodzakelijk. Wanneer jij je data niet schoonhoudt loop je het risico om de plank mis te slaan en irrelevante, opdringerige berichten te versturen. Dit is één van de vele redenen waarom het schoonhouden van die data - in het voorjaar (en het hele jaar door) - prioriteit is.

3. Mobiele website optimaliseren

Wist je dat 59% van de volwassenen het liefst winkelt via hun mobiele telefoon? In 2015 shopte slechts 14% van de Nederlanders met een smartphone. Tegenwoordig zijn smartphones de nummer één verbinding met consumenten tijdens hun persoonlijke omnichannel klantreis en verhogen ze jouw omzet. Nog niet overtuigd? Uit onderzoek blijk dat bijna alle consumenten (93%) die zich via hun smartphone oriënteren daadwerkelijk over gaan tot een aankoop. Als markeer kan je continue, zonder sluitingstijd, invloed uitoefenen op het koopgedrag van jouw doelgroep. Helaas functioneren mobiele websites regelmatig nog steeds niet probleemloos. En dat is een gemiste kans!

Test dus met regelmaat alle mobiele functies op snelheid en vlekkeloze interactie. Hieronder deel ik vijf vragen die helpen bij het optimaliseren van je mobiele marketing, om zo een hoogwaardige klantervaring te bieden:

  • Hoe snel zijn de laadtijden van de mobiele website?
  • Heeft de site last van vertraging?
  • Zijn e-mails geoptimaliseerd voor mobiele weergave?
  • Bied je gepersonaliseerde, dynamische content op het juiste moment?
  • Heb je A/B-tests uitgevoerd om te zien welke content het beste werkt op mobiele apparaten?

4. Maak de website SEO schoon

Vergeet niet je inbound marketing tijdens de voorjaarsschoonmaak. Vanaf medio 2021 gaat Google de ‘gebruikerservaring toevoegen om de ranking van een website te bepalen in de zoekmachine. Google heeft om de gebruikerservaring te meten de Core Web Vitals ingevoerd. Deze tool meet de laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit van een website. Volgens Google zijn deze drie factoren het belangrijkste voor een positieve gebruikerservaring. Met deze vier snelle SEO-strategieën komt de gebruikerservering van jouw website snel in vorm:

  • Houd mobiele laadtijden onder de drie seconden. Anders bouncen 40% van de gebruikers. Tip: verklein de bestandsgrootte van afbeeldingen om zo de laadtijd te versnellen;
  • Converteer afbeeldingen ook naar mobielvriendelijke formaten, zoals JPEG 2000, JPEG XR en WebP;
  • Voer een Google Search Console-audit uit om dubbele inhoud en 404-foutpagina's te verwijderen;
  • Zorg voor een nette, trefwoordrijke opmaak van websitetitels en metabeschrijvingen.

Tegelijkertijd kost bovenaan komen in de ranking van de zoekmachine tijd. Het belangrijkste is om je website zo relevant en informatief mogelijk te maken voor jouw doelgroepen. Google wil namelijk voor elke zoekopdracht de meest relevante resultaten tonen.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken