Adidas activeert WK met virtuele Marcelo

Adidas activeert WK met virtuele Marcelo
  • Sponsoring
  • 15 jun 2018 @ 11:09
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • ActivatieVirtual RealityWK VoetbalCampagnes

Tijdens het WK voetbal organiseert Adidas op diverse plekken in Europa Tango League-straatvoetbaltoernooien. Onderdeel hiervan is de door Dr. Wooow bedachte actie, waarbij ‘s werelds beste linksback deelnemers aanmoedigt en beoordeelt op hun skills.

Met de Tango League biedt Adidas jongeren binnen de (straat)voetbalcultuur een platform om creatief te zijn. Naast het 5 tegen 5-toernooi is er tijdens de events ruimte om je kleding te customizen, de nieuwste Adidas-boots te passen, je FIFA-skills te showen en een potje Panna (de ouderwetse poort door de benen) te spelen in de speciale Pannakooi. 

Als expert op het gebied van urban culture, kwam Adidas bij Dr. Wooow terecht om een nieuwe draai te geven aan de Tango League en hiermee het populaire event op een nog hoger niveau te brengen. Dat deed het bureau door enkele simpele spelregels toe te voegen en Augmented Reality te introduceren. 

Nieuwe panna-regels 

'Panna is wereldwijd een begrip, dus dat kon niet ontbreken bij Tango League', vertelt Tom Vegter, projectmanager bij Dr. Wooow en zelf ook professioneel straatvoetballer. 'Met een panna kun je tijdens de nieuwe Tango League ook punten scoren. Daarnaast is er een ’30 seconds of fame’ aan het spel toegevoegd: een moment waarmee de spelers op het veld letterlijk de show kunnen stelen. Tijdens die 30 seconden tellen goals dubbel. Wordt er een panna gemaakt? Dan is het direct game-over.'

Danijel Ribaric, oprichter van Dr. Wooow, is erg enthousiast over de actie met Marcelo. 'Nog nooit eerder waren jongeren over heel de wereld in staat om hun held te ontmoeten, laat staan om een video met hem op te nemen. Deze actie maakt het mogelijk om samen met één van de allergrootste voetballers op dit moment content op te nemen waar ter wereld je ook bent.'

Skilltest door Marcelo 

Dan rest slechts nog die ene vraag: hoe kan het? Het antwoord is via Augmented Reality (AR) Ribaric legt uit: 'De deelnemer krijgt ongeveer 30 seconden om zijn of haar allerbeste voetbaltrucs te laten zien. Hij of zij wordt gefilmd en live uitgezonden op een groot scherm. In AR komt niemand minder dan Marcelo, linksback van het Braziliaanse elftal en Real Madrid, naast de deelnemer te staan. De virtuele versie van Marcelo is interactief en kan reageren op de skills van de deelnemer. Als de skills goed genoeg zijn laat hij het weten, maar kijk uit.. Als de skills niet goed genoeg zijn, zal hij dit ook zeker laten zien.'

'Tijdens de opnames bij het trainingscomplex in Madrid was het wel even spannend', vult Vegter aan. 'We hadden maximaal één uur beschikbaar met Marcelo. Op de set waren we met 40 man en alles moest tot in de puntjes georganiseerd zijn om het een succes te laten worden. Er kan al snel iets tussen komen, waardoor de shoot helaas niet meer door kan gaan. Al die spanning werd snel omgezet in adrenaline zodra Marcelo binnen kwam. Met Urban muziek knallend door zijn boombox kwam hij de locatie op gelopen en hierdoor nam direct de druk bij ons ook af omdat wij gewend zijn met dit soort spontane gasten te werken. Hij was chill en vervulde zijn rol perfect. Met zijn typische expressies, haardracht, humor en inlevingsvermogen heeft hij er een geweldige AR van gemaakt, waar we erg trots op zijn.' 

De AR-acties met Marcelo zijn al geboekt voor Parijs, Berlijn, Madrid, Milan, LA en Londen. In het derde kwartaal zullen daar nog andere steden aan toegevoegd worden. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken