Sportbonden lanceren Kantinebaas-app

Sportbonden lanceren Kantinebaas-app
  • Sponsoring
  • 21 jun 2019 @ 19:19
  • 15566 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieAppsSportmarketingSport

Minister Bruno Bruins (Zorg & Sport) is in zijn eigen bedrijfskantine uitgedaagd om een potje te pingpongen, darten én poolbiljarten. Hij lanceerde hier de Kantinebaas-app, een initiatief van meerdere sportbonden.

Gedurende een hele werkweek stonden in de kantine van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport speelmaterialen om het kantoor in beweging te krijgen. De Kantinebaas-app, een initiatief van de Nederlandse Tafeltennisbond (NTTB), de Koninklijke Nederlandse Biljart Bond (KNBB), de Nederlandse Dart Bond (NDB) en digitaal sportmarketingbureau Sportunity, helpt ze daar een handje bij.

De initiatiefnemers willen de Nederlandse werkvloeren op een leuke en eenvoudige manier in beweging brengen. Om dit doel te behalen hebben ze, los van de fysieke tafel en het bord, een app ontwikkeld die het bewegen op kantoor leuker maakt. Met de app kun je bijvoorbeeld bijhouden wie nou echt de baas is, dankzij de ranglijsten per kantoor, maar ook kun je als werknemer al je scores en statistieken terugvinden. Heb je zin om nog een potje te spelen? Stuur je collega dan een ‘buzz’ via de app om duidelijk te maken dat het tijd is om van die bureaustoel af te komen en een potje te spelen in de kantine.

Vitaliteit op werkvloer

Er zijn natuurlijk tal van vitaliteitsprogramma’s ontwikkeld voor bedrijven, maar Kantinebaas claimt uniek te zijn. Willem La Riviere, directeur van de KNBB: ‘Kantinebaas is het eerste digitale platform dat zich richt op beweging tijdens kantooruren. We willen stimuleren om tussen het werk door korte beweegmomenten te starten. Tafeltennis, darts en poolbiljart zijn daar uitermate geschikt voor en ook nog eens hele leuke sporten om te doen. Werknemers hoeven niet te zweten, maar komen wel in beweging, worden even uit de werkstress(omgeving) gehaald en kunnen zo effectiever en gezonder werken.'

Wat Kantinebaas volgens La Riviere nog unieker maakt zijn de stimulansen in de app die zorgen dat de gebruikers in beweging komen. Een voorbeeld is de ‘Beweegscore’: dit getal is gebaseerd op een vijfdaagse werkweek waarbij men twee potjes per dag moet spelen om een score van 100 procent te behalen. 'Elke week weer een mooie uitdaging!’

Inchecken en spelen

Voor het spelen van een potje met een collega check je met de app in op een pingpongtafel, (pool)biljarttafel of dartbord. Het spelen kan beginnen. En dat is het belangrijkst, alhoewel echte fanatiekelingen tijdens het potje een kijkje kunnen nemen in de app om bijvoorbeeld te zien hoe goed de gemiddelde biljartprestaties zijn per beurt.

Doel van het Sportakkoord van het ministerie van VWS is om de organisatie en financiën van de sport toekomstbestendig te maken. De sport is namelijk in transitie en de diversiteit in de manier van sportbeoefening neemt toe. Kantinebaas laat zien hoe sportbonden op een nieuwe wijze invulling kunnen geven aan de toekomst van de sport en een innovatieve sport- en beweegaanbieder kunnen zijn. De initiatiefnemers willen met Kantinebaas een nieuwe doelgroep bereiken: de ongebonden sporter.

‘Het is geweldig om te zien dat deze sportbonden innoverend bezig zijn en naar de toekomst kijken. Als VWS juichen wij projecten zoals Kantinebaas toe en we zullen deze week, maar uiteraard ook de weken erna, volop gebruik maken van de speelmaterialen in combinatie met de Kantinebaas app’, aldus minister Bruins.

Dankzij het innovatiefonds van NOC*NSF kunnen sportbonden aanspraak doen op subsidies om dergelijke innovatieve projecten te initiëren.

Paul Engelbertink, interim-directeur van NDB: ‘De Kantinebaas-app is innovatief en maakt bewegen op de werkvloer leuker. Echt iedereen kan meedoen. We vinden het fantastisch dat het VWS voor de rest van Nederland het voorbeeld heeft gezet en we gaan uiteraard volgen hoe actief er wordt gespeeld.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken