Living communication in museumland

Living communication in museumland
  • Algemeen
  • 23 apr 2019 @ 16:41
  • 3585 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 23 apr 2019 @ 16:41
  • 3585 x gelezen
  • Sales

Ik neem u even mee terug in de tijd. Naar april 2013 om precies te zijn. De maand waarin het Rijksmuseum te Amsterdam na tien jaar intensieve verbouwing de deuren hernieuwd mocht openen. XSAGA werd gevraagd om dit bijzondere momentum met impact te vieren.

Wij bedachten het concept waarbij de oranje loper het gehele museum op het podium plaatste. Het verhaal en de beelden van het evenement met het magistrale oranje vuurwerk gingen de wereld over en resoneerden nog lang na in de internationale media.

Vraag niet om aandacht

Maar wie herinnert zich nog de campagne die de maanden daarvoor menig abri sierde? Wie kan zich nog de commercial herinneren die door een wereldberoemde regisseur werd gemaakt? Deze vraag stel ik iedere keer wanneer ik word gevraagd om iets te vertellen over het vak van ‘living communication’. 

Living communication vraagt niet om aandacht, maar ‘geeft iets’ waardoor het verhaal langer doorklinkt en wordt opgeslagen in het collectieve geheugen. Het Rijksmuseum gaf Nederland na tien jaar niet alleen haar museum terug maar ook een fabelachtig en trotsmakend gevoel dat, mede door de bijdrage van de Chinese vuurwerk tovenaar Cai Guo-Qiang, met één grote knal hernieuwd een plek in het hart van velen wist te veroveren.

Communicatie die geeft, leeft

Een jaar later was het weer raak toen het Van Gogh Museum zijn nieuwe entreegebouw wilde openen. Wij creëerden een inspirerend labyrint van 125.000 zonnebloemen waarvan de foto daags na de opening de voorzijde van de New York Times sierde. En laat dat nu net de ambitieuze briefing van de opdrachtgever zijn geweest. Na drie dagen deelden wij de bloemen gratis uit en wat gebeurde had niemand durven te voorspellen. Wederom kleurden alle media geel en werd deze sympathieke weggeefactie trending in alle denkbare sociale media. Zelfs Banksy, de Engelse straatartiest, die wars is van iedere vorm van commercialiteit deelde de beelden. ‘Communicatie die geeft, is communicatie die leeft!’

Nationale Museumweek

Afgelopen weken waren wij drukdoende met de productie van de Nationale Museumweek die dit jaar wederom van zich heeft doen laten horen. Voor de vijfde keer op rij bouwden wij een idiosyncratisch beeld dat de achteloze voorbijganger op een spectaculaire wijze confronteerde met het ‘ons échte goud’ dat vaak ‘dichterbij is dan je denkt’. Het doel van deze activatie is om nieuw publiek te verrassen, te inspireren of te confronteren met museale collecties. Die collecties zijn immers van ons allemaal. In vijf jaar tijd is deze campagne uitgegroeid tot een niet meer weg te denken fenomeen in het Nederlandse culturele landschap. De waardering voor musea is mede dankzij de gekozen aanpak (bewezen) gestegen en dat is bijzonder in een tijdperk waarin instituties onder druk staan. De Gouden Pronkstukken zijn als onderdeel van de Nationale Museumweek inmiddels een waardevol, trots en nationaal begrip.

Aandachtseconomie

Wij leven in een tijd waarin alle merken schreeuwen om aandacht. Vaak wordt deze aandacht gekocht. Veel van de moderne marketingcommunicatiebedrijven kiezen hierbij de overvolle weg van de online en datagedreven communicatie. Als je ziet wat er elke 60 seconden op het internet gebeurt en als je weet dat die lawine aan content de komende jaren alleen nog maar zal toenemen, dan is het fijn om te weten dat er een kwalitatief alternatief is om directe aandacht te krijgen van het publiek. Ik ben van mening dat je deze aandacht het beste kan verdienen wanneer je op langere termijn met het emotionele brein blijft communiceren. Je moet de mensen zien te raken en dat is echt iets anders dan bereiken!

Het marketing-communicatievak zou hiervoor kwalitatieve metrics als KPI ’s moeten gaan gebruiken, denk hierbij aan Return on Attention of Brand Experience Points i.p.v. kwantitatieve KPI’s als bereik en GRP’s, aangezien deze laatste gewoon kunnen worden gekocht en waarvan de daadwerkelijke effectiviteit steeds vaker in twijfel wordt getrokken.

Bezoeker wordt fan

De museale collectie die ons land rijk is telt zo’n 80 miljoen voorwerpen. Een oneindige schatkamer vol prachtige emotionele verhalen. Door mensen op een impactvolle manier in contact te brengen met deze verhalen, leren wij wie wij zijn en waar wij vandaan komen en leggen wij een directe verbinding tussen mensen en hun geschiedenis. Hiermee maken wij de bezoekers tot fans en uitgever van enthousiasmerende en persoonlijke content, die gratis maar niet vanzelf de wereld verovert.

 

Tekst: Patrick Roubroeks Founding Director XSAGA


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken