Spijkenisse Medisch Centrum krijgt nieuw zorgprofiel

  • Algemeen
  • 12 jan 2015 @ 12:50
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZiekenhuisMarktwerkingSamenwerking

Het profiel van het Spijkenisse Medisch Centrum verandert in 2015. Dit is volgens het ziekenhuis nodig om de zorgtaak goed te kunnen uitvoeren. Afhankelijk van onder andere de zorgvraag in de regio en het huidige aantal behandelingen per specialisme gaat het ziekenhuis bekijken welk zorgprofiel het beste past. Half januari is duidelijk hoe dit profiel eruit ziet.

Met het aanpassen van het zorgprofiel op de actuele zorgvraag speelt het medisch centrum naar eigen zeggen in op de ontwikkelingen binnen de zorgsector in Nederland. Er is sprake van een afname van een landelijke afname van de zorgvraag in 2015. Welk profiel passend is, wordt bekeken aan de hand van drie criteria: de zorgvraag van de bewoners binnen het verzorgingsgebied, het huidige volume per specialisme en eventuele additionele investeringen en de samenhang tussen specialismen.

Nieuwe kansen
‘We maken pas op de plaats om een nieuw profiel vorm te geven’, aldus bestuurder Martin Verveer. ‘Een reorganisatie is onvermijdelijk. Een duidelijke positionering is van belang, naast flexibel zijn en scherp sturen op een gezonde financiële huishouding.’ Het ziekenhuis ziet ook nieuwe kansen, zoals in de samenwerking met de eerstelijnszorg en tussen ziekenhuizen uit de regio. Half januari is duidelijk hoe het zorgprofiel eruit ziet en welke gevolgen dit heeft voor de formatie. Het personeel, de ketenpartners en externe stakeholders zijn hierover geïnformeerd.

Logo
In augustus is het nieuwe logo gepresenteerd. Het is een combinatie van ingezonden voorstellen van medewerkers. Het logo staat voor de samenwerking met drie ziekenhuizen uit de regio, waarbij ieder ziekenhuis een eigen identiteit heeft en de patiënt centraal wordt gesteld. Het klavertje staat voor de vier samenwerkende ziekenhuizen: het Spijkenisse Medisch Centrum, het Ikazia Ziekenhuis en het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam en Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland.

Slagzin
De slagzin is geworden: ‘Omringd door goede zorg’. Deze zin komt voort uit de missie en visie van het Spijkenisse Medisch Centrum. Verveer: ‘De patiënt centraal stellen, daar gaat het om. Jong en oud uitstekende zorg bieden bij talrijke gezondheidsklachten en hulp bij complexe zorgbehoeften binnen handbereik in het Spijkenisse Medisch Centrum of bij de drie nabijgelegen ziekenhuizen.’ Voor herkenbaarheid is de slagzin vertaald in een aantal elementen: het rondje (omringd), het hartje (goede zorg) en het kruisje (uit het gemeentewapen van Spijkenisse).

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken