[MarketingTrends] Samen zelfredzaam

[MarketingTrends] Samen zelfredzaam
  • Algemeen
  • 30 jun 2015 @ 10:51
  • 7374 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Samenwerking

De zorg verandert mee, luidt de campagne van het Ministerie van Volksgezondheid. Hier is door de Reclame Code Commissie kritiek op gekomen. Het zou te rooskleurig zijn, alsof iedereen altijd de zorg krijgt die nodig is. Want gezien de veranderingen in de zorg, zien we dat we verschuiven naar een systeem waar pas zorg verleend wordt wanneer zelfredzaamheid is uitgeput.

Toch zien we ook een groeiende groep mensen die juist deze ontwikkeling omarmt, omdat ze het zorgsysteem wantrouwen en zorg liever in eigen hand nemen. En dus verschuiven we van vertrouwen in het zorgsysteem naar vertrouwen in onszelf en de mensen om ons heen. We zien nieuwe initiatieven en tendensen ontstaan die het gat in de zorg gaan opvullen.

We vertrouwen onszelf
We nemen onze gezondheid steeds meer in eigen hand. De focus ligt daarbij meer op voorkomen in plaats van genezen. We gaan gezonder eten, meer bewegen en een bodyscan is zelfs via Groupon te koop. Het werpt zijn vruchten af, want uit recent onderzoek blijkt dat waar overgewicht in Europa toeneemt, het in Nederland afneemt. Ook de quantified self-beweging draagt hier aan bij. We verzamelen body data via draagbare sensoren. Deze data geven inzicht in onze gezondheid, zoals hartritme, bloeddruk, stress levels en beweging. Dit maakt dat mensen steeds meer eigen regie kunnen voeren in de zorg. Waar vroeger de dokter heilig was, stappen steeds meer patiënten gewapend met eigen body data het consult binnen, worden er second opinions gevraagd en nieuwe methodes zelf onderzocht in het buitenland. Er ontstaan ook meer initiatieven die ons empoweren in die eigen kracht en zelfredzaamheid. Zoals het initiatief Herken de druppel, check je werkstress.

We vertrouwen elkaar
Wanneer we zorg nodig hebben, vertrouwen we ook steeds meer op de mensen om ons heen in plaats van de instellingen. Een mooi initiatief is de Mantelaar, die geneeskundestudenten en verpleegkundigen koppelt aan ouderen om diens naasten te ondersteunen bij de mantelzorg. Daarnaast bestaat het project Adopteer een Oma van Utrechtse studentenvereniging Spontaan. Zij koppelen studenten aan ouderen op basis van gemeenschappelijke interesses. Ze bieden niet alleen zorg, maar ook een maatje.
We zien ook dat patiënten zich steeds vaker organiseren, zodat ze ervaringen kunnen uitwisselen en ziekenhuizen kunnen reviewen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Levenmetkanker-beweging. Hun doel is om mensen geraakt door kanker (patiënten, naasten, nabestaanden) met elkaar te verbinden, ervaringen te laten uitwisselen en de kracht geven om zaken te veranderen in de zorg. Een ander voorbeeld is Chronology. Een community voor Crohn-patiënten, opgezet door een patiënt die zich afvroeg of de behandelingen niet anders konden. Hij heeft een online platform opgericht dat Crohn-patiënten wereldwijd met elkaar verbindt zodat ze samen kunnen strijden voor een beter leven met Crohn.

Community care
Er ontstaat een vorm van ‘community care’. Binnen buurten starten allerlei initiatieven om bewoners te helpen op het gebied van zorg. Zo zijn er buurtsportcoaches en sportinstuifs, om ze te stimuleren meer te bewegen. Ook is er het Alzheimer Café, waar je je ervaringen kunt delen en waar altijd een deskundige aanwezig is. En mocht je op zoek zijn naar vrijwillige hulp in de buurt, dan kun je via WeHelpen.nl mensen vinden die zorg aanbieden.
Ook denken mensen meer na over hoe ze anders oud kunnen worden dan in een tehuis en hoe ze zichzelf kunnen verzekeren van ‘menselijke’ zorg. Zo hebben vier stellen in Texas in de Verenigde Staten een zelfvoorzienend dorp gebouwd om daar samen oud te worden en de zorg voor elkaar te regelen.

Ego-collectief
Kortom, van onderaf is er een beweging gaande waarin mensen zich verbinden om zorg in eigen hand te nemen. Hierbij worden ze empowered door verschillende merken. Zoals Nike, die met NikeFuel gebruikers voorziet van body data en ze ook met elkaar verbindt. Of Philips, die vanuit zijn visie Innovation & you innoveert om mensen te helpen gezonder te worden, goed te leven en te genieten van het leven. Gek genoeg zijn er nog maar weinig verzekeraars die hier op inspelen, terwijl zíj hier toch de aangewezen partij voor zijn, als spin in het zorgweb. Dus laat dit een wake up call zijn voor zorgverzekeraars: denk vanuit de mens en niet vanuit het systeem, verbindt mensen met elkaar, empower ze om samen de regie in eigen hand te nemen. Want zelfredzaamheid bereik je niet alleen maar samen.

Dit artikel stond in MarketingTribune 11, verschijningsdatum 2 juni 2015 en werd geschreven door Jacqueline Wolfs (Jacqueline Wolfs Strategy & Insights) en Merel de Boer (Studio W.Y.S.).

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken