Micael Dahlen keynote speaker Nima Marketing Day 2018

Micael Dahlen keynote speaker Nima Marketing Day 2018
  • Algemeen
  • 24 apr 2018 @ 13:55
  • 33733 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • Evenement

Professor of Marketing and Consumer Behavior Micael Dahlen lijkt rechtstreeks weggelopen uit een bloedstollende Zweedse misdaadserie en hij voedt die associatie graag. Hij is één van de twee prominente keynotes tijdens Nima Marketing Day editie 2018.

Hij lijkt rechtstreeks weggelopen uit een bloedstollende Zweedse misdaadserie en voedt die associatie graag nog wat extra met zijn excentrieke looks, gedrag en keuze van zijn ‘studieobjecten’, maar in het dagelijks leven is Micael Dahlen Professor of Marketing and Consumer Behavior aan de Stockholm School of Economics in Zweden. Hij is één van de twee prominente keynotes tijdens Nima Marketing Day editie 2018.

Dahlen is een rijzende ster als marketingwetenschapper. Zijn eerste wapenfeit als marketing-dóórdenker was de publicatie van Creativity Unlimited: Thinking Inside the Box for Business Innovations, waarin hij afrekende met de gangbare opvatting dat creativiteit een zaak is van ‘out of the box’ denken. Dahlen brak internationaal door met zijn boek Nextopia dat gaat over de ‘expectations society’, waarin iedereen altijd bezig is met de toekomst, met vooruitzichten. Onze interesses en gedragingen worden sterk beïnvloed door verwachtingen, maar worden die ook waargemaakt? De mogelijkheden zijn ontelbaar en tegelijkertijd zijn we zelden tevreden met de keuzes die maken. Dahlen analyseerde het effect dat we korte tijd blij en opgewonden zijn over een nieuwe studie, baan of liefde, maar er daarna weer heel snel op uitgekeken raken: ‘De toekomst is altijd groener, er ligt altijd iets beters in het verschiet. Ironisch genoeg blijkt uit onderzoek dat wij die alles hebben niet gelukkiger zijn dan de Eskimo’s in Groenland of de Masai in Afrika’. Hij zal ook spreken over zijn laatste boek dat een stuk verder van het vak afstaat. Of juist niet. Voor het boek Monster onderzocht hij de fascinatie die mensen hebben voor seriemoordenaars en bezocht hij wereldwijd een aantal veroordeelden waaronder Charles Manson en de Japanse kannibaal Issei Sagawa.

Grote liefde voor het vak

Maar alle mediaspektakel ten spijt: Dahlen is niet uitgenodigd om kleur te geven aan Nima Marketing Day. ‘Micael Dahlen - bijgenaamd the rockstar professor - is niet alleen een kleurrijk persoon, hoewel hij zich het liefst hult in zwarte skinny jeans, een zwart shirt en bijpassende Allstars’, legt collega Peeter Verlegh, zelf Professor in Marketing en hoofd van de marketingafdeling van de VU uit. ‘Naast schrijver van bestsellers Nextopia en Monsters is hij ook een van de meest creatieve en productieve wetenschappers op het gebied van advertising en consumentengedrag. Zijn werk verraadt een grote liefde voor het vak en kenmerkt zich misschien nog het beste door voortdurende verwondering over de interactie tussen merken en consumenten en zijn onderzoek richt zich vooral op de rol van creativiteit in advertising en op grote vragen als “Wat ís advertising eigenlijk en waar gaat het heen?” Hij heeft daarnaast een voorkeur voor het bestuderen van onderwerpen die vaak wat minder aandacht krijgen van wetenschap en praktijk, zoals de invloed van advertising op werknemers, de effecten van female power, homoseksualiteit en geweld in reclame.’

Jeroen de Bakker, CMO & CDO van Talpa Radio, staat bekend als pleitbezorger van het Dahlen-gedachtengoed. Hij zegt ernaar uit te zien om Micael eindelijk te ontmoeten: ‘Het enige wat we kunnen bereiken is het heden, riep Dahlen in zijn succesvolle boek Nextopia. Dat boek van de jonge professor heeft mij geleerd hoe de expectations society ons in de greep houdt en hoe je als marketeer met het verkopen van de illusie van morgen de sterkste merken bouwt.’

Nima Marketing Day editie 2018 vindt plaats op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht. Inschrijven kan hier.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken