[onderzoek] 'Helemaal jezelf kunnen zijn in je baan maakt echt gelukkig'
- Algemeen
- 20 sep 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 20 sep 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Domino’s en DVJ Insights hebben onderzoek gedaan naar wat jongeren belangrijk vinden in een (bij)baan en presenteren de resultaten tijdens de Week van het Werkgeluk.
Helemaal jezelf kunnen zijn, salaris, flexibiliteit en doorgroeimogelijkheden worden door jongeren in de leeftijd van 16 tot 24 jaar gezien als belangrijkste kenmerken gezien voor een ideale (bij)baan. Dat blijkt uit onderzoek dat DVJ Insights uitvoerde voor Domino’s Nederland. In het kader van de Week van het Werkgeluk (19 tot en met 25 september), presenteren zij de resultaten.
2.000 openstaande vacatures
In een tijd waarin de arbeidsmarkt onder druk staat, is werkgeluk belangrijker dan ooit. De (bij)banen liggen voor veel jongeren voor het oprapen, maar op basis waarvan maken zij hun keuzes? Voor Domino’s Nederland is het een van de meest relevante vraagstukken van dit moment. Met meer dan 2.000 openstaande vacatures lieten zij onderzoeksbureau DVJ Insights onderzoek doen naar wat de doelgroep belangrijk vindt in een (bij)baan.
Helemaal jezelf zijn
Helemaal jezelf kunnen zijn wordt door 72% van de jongeren genoemd als belangrijke factor in de zoektocht naar een bijbaan. 66% van de ondervraagden benoemt salaris als belangrijke factor, gevolgd door flexibiliteit in werkuren en tijd (65%). 7 op de 10 jongeren vindt leuke collega’s uiteindelijk wel belangrijker dan salaris. 8 op de 10 jongeren wenst dat hun werkgever (heel) flexibel is in werkuren en -tijden.
Expert op het gebied van werkgeluk én organisator van de Week van het Werkgeluk Fennande van der Meulen: ‘Factoren als flexibiliteit in werkuren en salaris zijn vooral functioneel. Ze kunnen je motiveren om voor een bepaalde baan te kiezen. Maar wat iemand écht gelukkig maakt, dat zit hem vooral in een factor als helemaal jezelf kunnen zijn. Het zijn de ervaringen die de kern vormen van werkgeluk. Het is mooi om te zien dat juist jezelf kunnen zijn nadrukkelijk door deze doelgroep wordt genoemd.’
Het gevoel van thuiskomen
Manon Stoutjesdijk, PR-specialist bij Domino’s: ‘Het belang van jezelf kunnen zijn, zien we terug in onze organisatie. Jezelf zijn op de werkvloer, heeft voor iedereen een andere betekenis. In onze organisatiecultuur stimuleren we dat iedereen zichzelf kan zijn. Dit doen we vooral door open met elkaar in gesprek te gaan over wat “jezelf zijn” betekent en hoe je dit op de werkvloer ervaart. Het zijn de verhalen die we niet alleen in de Week van het Werkgeluk, maar ook de rest van het jaar met elkaar delen.’
Fleur (22): ‘Ik was altijd best verlegen. Doordat ik me zo op mijn gemak voel op mijn werkplek, ben ik ook écht helemaal mezelf. Ik zing hardop tijdens mijn werk en ben in mijn werkzaamheden doorgegroeid van pizzabezorger naar winkelmanager van een Domino’s-winkel.’
Van pizzamaker tot franchisenemer
Diezelfde doorgroeimogelijkheden worden ook door de onderzoeksdoelgroep als belangrijke factor genoemd (63%). Stoutjesdijk: ‘Ook op jonge leeftijd is men al bezig met doorgroeimogelijkheden en verdere ontwikkeling. Dat moedigen we alleen maar aan. Inmiddels zien we dat meer dan 90% van de franchisenemers binnen Domino’s ooit gestart is als bezorger of pizzamaker in de winkel. We zien daarnaast dat huidige franchisenemers hun personeel dezelfde kansen willen bieden om te groeien als zij zelf hebben gehad.’
Aan de slag met werkgeluk
De afgelopen tijd ging Domino’s met diverse medewerkers in gesprek over wat werkgeluk voor hen betekent. Tijdens de Week van het Werkgeluk zijn alle verhalen te vinden op www.dominos.nl/nieuws.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je...
- Samsung lanceert TikTok-activatiecampagne buiten TikTok
- Mobiel dataverkeer stijgt, bellen daalt
- LOI bekendste online opleider
- [branded content] Merken in loyaliteitscrisis? Dit is de...
- [onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing