'Werkgevers lopen IT'ers mis om onduidelijke bedrijfscultuur'
- Algemeen
- 1 sep 2022 @ 07:55
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 sep 2022 @ 07:55
- Michiel van Zaane
IT’ers zeggen bij voorbaat ‘nee’ op vacatures die hen geen hoogte van de bedrijfscultuur geven. De belangrijkste driver om te reageren op een vacature is een aansprekende bedrijfscultuur en dus zorgt een (te) generieke omschrijving ervoor dat ze die vacatures verder negeren.
Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 300 IT’ers in opdracht van Marketing Insights van IT-marketingbureau DNA \ LTB. Het employer branding onderzoek concludeert dat IT’ers – naast naamsbekendheid en imago - veel waarde hechten aan een duidelijke omschrijving van de bedrijfscultuur in vacatures. Het is voor het merendeel dé reden om juist wel of juist niet op een vacature te reageren; nog belangrijker dan een hoger dan marktconform salaris of flexibiliteit in werkplek of -tijden. Techneuten zoeken op de bedrijfswebsite specifiek naar informatie over de werkcultuur. Nog liever zien zij testimonials van toekomstige collega’s. Authenticiteit is hierbij essentieel. De bedrijfscultuur is niet alleen belangrijk voor het aantal sollicitanten; het is ook de belangrijkste reden voor ontevredenheid en verloop.
Flexibele tijden en thuiswerken
Andere doorslaggevende factoren voor IT’ers om te reageren op een vacature zijn een betrouwbare, stabiele werkgever en een vast contract. De werkplekveranderingen tijdens de covidperiode zijn voor IT’ers een blijvertje: thuiswerken wordt aangemerkt als belangrijkere arbeidsvoorwaarde dan een bovengemiddeld goed salaris. Dat betekent echter niet dat ze graag solitair werken. Zo geeft 86% aan dat ze de cultuur en sfeer op het werk belangrijk of zelfs zeer belangrijk vinden en het beste gedijen in een werkomgeving met veel eigen inbreng. Vrijheid is daarbij cruciaal: de meeste techneuten willen volledig flexibel zijn in werktijden, waarbij ze de mogelijkheid hebben om iedere dag anders in te delen en ook in de avond te werken.
IT’ers willen geen generieke ‘werken bij’-pagina’s zien over wát de organisatie doet, maar willen vooral geënthousiasmeerd worden over wíe de organisatie is. Dimphy van Heusden, CEOwner DNA \ LTB: ‘Opvallend is dat werving en retentie steeds meer om menselijke factoren gaat dan om financiële factoren en sociale status. IT-bedrijven kunnen het verschil maken in de war on talent als zij snel en adequaat op deze trends inspelen. Employer branding is een nieuw gebied voor de meeste HR-professionals. Het kan daarom verstandig zijn om specialistische ondersteuning van een extern bureau in te schakelen. Eén ding is zeker: voor een sterke employer branding zal een samenwerking tussen HR en marketing noodzakelijk zijn.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- 'Retailmedia is niet alleen voor de grote spelers'
- Gouden combinatie van technologie, commercie en klantgerichtheid
- Onderzoek: Energiecontracten te complex
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management