Margot Klerkx van Renewi: 'We recyclen nu 66 procent van alles wat we ophalen'
- Algemeen
- 1 nov 2022 @ 07:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- MarketingInterview
- 1 nov 2022 @ 07:00
- Redactie MarketingTribune
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In de 9e aflevering Margot Klerkx, Head of Marketing bij afvalverwerker en recyclebedrijf Renewi.
Na een carrière bij onder meer Van Melle en Sara Lee werd Margot Klerkx begin dit jaar Head of Marketing bij Renewi, een bedrijf dat grote stappen heeft gemaakt van afvalverwerker naar recycle-gigant. 'Er komt een moment dat je denkt, commercieel, prima, winst, jazeker maar er is ook een andere kant en daar wil ik deel van uitmaken', zegt Klerkx daarover. De samenwerking met B Corp-communicatiebureau Havas Lemz, die onlangs tot een opmerkelijke campagne leidde, is daarvan in zekere zin een logisch gevolg. Afvalwerking en recycling is een B2B-markt waar doorgaans niet al te veel gecommuniceerd wordt. Tijden en bedrijven veranderen echter, iets waar Klerkx de nadruk op legt. 'Renewi is marktleider en heeft het meest complete aanbod op het gebied van recycling', zegt zij. 'We recyclen nu 66 procent van alles wat we ophalen en willen door naar de 75 procent. Het verhaal klopt, het is echt. En er zit een grote ambitie in. Dat mag verteld worden.'
Wapenfeiten
Om maar een paar gedocumenteerde wapenfeiten te noemen: Renewi heeft de winstgevende afvalverbrandingstak afgestoten waardoor het zich volledig kan focussen op de waste to product-doelstelling. Renewi weet papier en karton tot wel vijfentwintig keer te recyclen. Bijna 100 procent van het ingezamelde glas krijgt een nieuwe functie. Van alle matrassen leeft 90 procent voort als nieuw metaal, garen en foam, dat bijvoorbeeld gebruikt wordt als ondervloer bij speeltuinen. Renewi maakt zelfs granulaat uit het plastic van koelkasten, waarvan Playmobil dan weer nieuw speelgoed maakt. De lijst is lang. 'En', zegt Klerkx, 'mijns inziens is de manier van werken totaal van deze tijd. Punt is, Renewi is ontstaan uit een fusie tussen Shanks en Van Gansewinkel. Beide namen zitten nog in het hoofd van de mensen bij de rond een miljoen bedrijven die we tot onze doelgroep rekenen. En voor wat betreft het grote publiek, als we daar al een naam hebben, weten mensen bij lange na nog niet wat we precies doen.'
Helder en recht toe recht aan
De campagne heeft als heading Minder Nieuw. Meer Renew en de pay-off luidt Afval bestaat niet. In zowel de advertenties als op de radio worden bijvoorbeeld de prestaties van Renewi als het om papier gaat beschreven en klinkt - hier samengevat - de call to action: We gaan voor een 100% renewbare economie die het klimaat en onze planeet veel minder belast. En hoe meer mensen meedoen, hoe sneller we daar komen. Op naar minder nieuw en meer renew. Gaat u mee?
Helder en recht toe recht aan. En er hoeft gezien de aantoonbare impact die de onderneming heeft ook niet heel veel meer aan te worden toegevoegd. Blijft even de vraag waarom een massamedium als radio is ingezet. Klerkx: 'Daar zijn verschillende redenen voor. Een miljoen bedrijven bereiken is nogal wat. Uit ervaring weet ik dat radio daar heel nuttig bij is. Maar we willen ook echt meer aan het grote publiek laten weten wie we zijn en wat er allemaal kan. Ja, we scheiden allemaal ondertussen wel het afval, maar wat er nou precies mee gebeurt weten we doorgaans niet en dat kan scepsis opleveren. Ik denk dat het heel motiverend werkt als je dat nu eens wel heel helder communiceert. Met Havas Lemz hebben we dus ook voor de deels ideële component van de boodschap gekozen. Dat voelt ook goed, je merkt het ook intern, we staan aan de oplossende kant.'
RENEWI
8.000 medewerkers
1.775 miljoen pond omzet per jaar
198 vestigingen
9 landen in Europa en Noord-Amerika
66% van de omzet komt uit België en Nederland
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16/17, 2022.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing