[branded content] 3 tips om als marketingprofessional een succesvol sollicitatiegesprek te voeren
- 16 nov 2022 @ 06:22
- Sales
Heb je tussen de verscheidene vacatures voor marketing en sales een goede match gezien? Mooi! Dan heb je als het goed is een motivatiebrief en cv verstuurd.
De beste uitkomst daarvan is dat de potentiële werkgever besluit om je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek, en dan breekt er een spannende tijd aan. Je moet jezelf immers ‘verkopen’.
Nu weet je ongetwijfeld hoe je een product of dienst aan de man krijgt, maar wellicht heb je geen kaas gegeten van hoe jij jezelf het beste neer kunt zetten. Met de tips uit dit blog kom jij straks goed voor de dag en kun je een succesvol sollicitatiegesprek voeren.
Wees voorbereid en ken de competenties
In principe werkt jezelf verkopen niet veel anders dan de verkoop van een product of dienst. Je zult de ander, in dit geval de werkgever, moeten overtuigen van jouw meerwaarde voor het bedrijf. Zorg daarom dat je voldoende over de organisatie weet door onderzoek te doen en bekijk de meest gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek voor die marketing en sales functie. Bedenk ook alvast wat je antwoorden zullen zijn. Een goede verkoper is communicatief vaardig en weet door te luisteren wat er bedoeld wordt. Wees enthousiast over de organisatie en toon positieve energie.
- Lees de vacatures bij Werkzoeken.nl nogmaals door en doe onderzoek naar het bedrijf. Hoeveel mensen werken er? Waar houdt het bedrijf zich mee bezig? Wat zijn de laatste trends in de sector?
- Bekijk op LinkedIn wie je gesprekspartner is en gebruik die informatie tijdens het gesprek
- Niet geheel onbelangrijk: check hoe je op de locatie komt en wees op tijd. Ben je afhankelijk van het openbaar vervoer? Neem dan wat marge, zodat je zeker niet te laat komt.
Zorg dat je er representatief uitziet
Je weet als geen ander dat een verkoper de organisatie representeert. Het is dan ook belangrijk om een goede indruk achter te laten tijdens het sollicitatiegesprek. Zorg dat je net gekleed en verzorgd voor de dag komt.
- Trek nette kleding aan die comfortabel zit
- Neem een tas mee voor je cv
- Je houding is belangrijk. Zit je onderuitgezakt dan geef je een ongeïnteresseerde indruk. Zit dus rechtop, maar wel ontspannen
Deel je passie en positieve resultaten
Voor een werkgever is het belangrijk te weten wat je eerdere prestaties zijn. Deel daarom je positieve resultaten uit eerdere functies, maar zorg er wel voor dat je geen vertrouwelijke informatie deelt. Daarnaast deel je over je passies. Heb je een hoge mate van betrokkenheid en toewijding? Benadruk dit dan. Naast dat je de positieve resultaten deelt is het ook verstandig je eigen zwakke punten te kennen. Probeer ze waar mogelijk om te buigen naar een positieve eigenschap en zorg dat de zwakke punten niet in de weg komen te staan van het uitvoeren van de vacature functie. Als laatst bereid je een aantal vragen voor die je zelf wilt stellen. Wil je meer weten over het bedrijf? Dit laat zien dat je interesse hebt in het bedrijf.
Een sollicitatiegesprek op afstand voeren
Het wordt steeds normaler om een sollicitatiegesprek online te voeren. Dat kan erg prettig zijn, maar ook dit vergt enige voorbereiding. Zo is het verstandig om ervoor te zorgen dat je werkplek opgeruimd is. Is je werkplek rommelig, dan geeft dat een chaotische indruk. Bekijk dus van tevoren wat er in beeld staat om dit te voorkomen. Daarnaast wil je natuurlijk niet dat je microfoon of webcam niet werkt, test dit van tevoren en zorg eventueel voor een plan B om op terug te vallen. Ondanks dat het gesprek via beeldbellen plaatsvindt is het wel goed om oogcontact te maken. Doe dit door af en toe in de camera of webcam te kijken, in plaats van naar je eigen beeld.
Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal | Afbeelding: 123RF
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- 'Retailmedia is niet alleen voor de grote spelers'
- Gouden combinatie van technologie, commercie en klantgerichtheid
- Onderzoek: Energiecontracten te complex
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management