[column] Mijn 10 levenslessen van 2020

[column] Mijn 10 levenslessen van 2020
  • Algemeen
  • 28 dec 2020 @ 08:34
  • 37871 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Communicatie

Dit was het jaar waarin flexibiliteit en creativiteit centraal stond. Woonkamers werden thuiskantoren, werknemers verkapte freelancers en echt verbinding maken was moeilijker dan ooit.

Heel de wereld zat thuis en eenzaamheid was een wereldtopic. Voor The Freelance Qommunity werd de missie nog belangrijker: mensen verbinden. Dit jaar organiseerden we meer events dan ooit, lanceerden een online platform met een membership voor freelancers en startten onlangs een crowdfund-actie om volgend jaar te kunnen groeien. Co-founder Kim Trotz deelt haar top 10 levenslessen van afgelopen jaar en sluit af met een intentie voor het nieuwe jaar.

1. Gezondheid boven alles

In 2019 verhuisde ik na twee jaar in Italië te hebben gewoond, weer terug naar het druk-maar-altijd-gezellige Amsterdam. In Verona moest ik aan Italianen uitleggen wat een burn-out was, maar hier was dat net zo normaal geworden als een haverlatte. Hard werken met tussendoor oneindig veel sociale verplichtingen en net doen alsof het super goed gaat. Want ja, de rest deed het toch ook? Dit jaar werd er keihard op onze reset-knop gedrukt. We moesten leren omgaan met stilte in chaos. Geen files aan chagrijnige mensen op de A4 of vier verjaardagen in een weekend. Meer tijd nemen voor jezelf en denken aan anderen. Gezondheid staat boven deadlines, verjaardagen, vakantie. Alles.

2. Het jaar van focus

Vorig jaar op 31 december 2019 schreef ik tijdens een etentje mijn intentie voor 2020 op: “focus”. Ik zou meer nee leren zeggen en meer tijd besteden The Freelance Qommunity, de start-up die ik samen met compagnon Kiki Calis run. Toch bleef ik in januari en februari ja zeggen tegen álle binnenkomende opdrachten, want ja: inkomsten. En hoe moest ik nee zeggen tegen klanten? In maart werd er voor me besloten, want ik werd binnen 24 uur van al mijn freelance klussen afgehaald. PANIEK! Maar. Wat kreeg ik gratis en voor niets? Juist, focus. Alles wat aandacht krijgt, dat groeit. Zonder die focus, was Qommunity nu niet waar we nu staan.

3. Verbinden is belangrijker dan ooit

Het was even schakelen, maar The Freelance Qommunity bleek relevanter te zijn dan ooit. Toen de hele wereld op z’n kop stond, raakten veel freelancers hun klussen kwijt en daarmee ook connectie met andere freelancers en klanten. Wij hadden de oplossing al bedacht: Qommunity. Ons hele business model is gebouwd om freelancers te helpen en met elkaar te verbinden. Samen, kom je elke crisis door.

4. Vertrouw op je netwerk

Samen is niet alleen. Stel je kwetsbaar op en durf hulp te vragen. Toen we ons platform lanceerden in een tijd waarin veel freelancers en bedrijven het moeilijk hadden, merkten we juist hoe veel waarde het had. Al onze members uit ons netwerk waren er voor elkaar en dat gaf ons het vertrouwen om door te bouwen.

5. ‘Cashverse’ money mindset 

Dit jaar konden we niet meer gaan en staan waar we maar wilden. Geen verre vakanties of tien feestjes per weekend. Iedereen en vooral alle ondernemers moesten hun cashflow echt goed onder de loep nemen. Waar geef ik geld aan uit, waar zou ik het meer aan willen uitgeven en hoe bespaar ik? Dit jaar heeft hopelijk voorgoed op een positieve manier mijn money mindset verandert.

6. Je werk of je leven

Zoom-meetings op je strijkplank, mails tikken in bed en lunchen op je laptop. Voor veel freelancers was deze vorm van thuiswerken in je pyjama supernormaal. Ook voor de mensen in vaste dienst was dit ineens de nieuwe standaard. Je werk is ineens overal. De grootste uitdaging is om een gezonde balans te houden. Ik probeer niet meer vast te houden aan een vrij weekend of vakantie. Wissel vaker van werkplek, wees zuinig met je tijd (en energie) en geef duidelijk grenzen aan bij de mensen in je omgeving.

7. Ga voor kwalitijd

Digitale meetings, wát een uitvinding. Hoeveel reistijd en co2 besparen we met z’n allen, dat is echt waanzinnig! Alleen digitale agenda’s zijn er niet om volgepland te worden met acht Zoom-meetings per dag. Probeer zelf controle te hebben over je tijd. Een meeting van anderhalf uur kan ook in een half uur, geloof me. Dit jaar ben ik hier veel scherper op geworden. Ik probeer te beginnen met ‘creativitijd’ in de ochtend en focus ook op ‘kwalitijd’ tussen de deadlines door. Het klinkt simpel, maar dat is het dus echt niet.  

8. Koffie-wandeling, houd ‘m erin

Die koffie-wandelingetjes zijn toch veel gezelliger dan meetings onder een systeemplafond?! Hoe de wereld er ook uitziet volgend jaar, ik houd ‘m erin! Evaluatiegesprek of creatieve sessie? Haal koffie en ga samen naar buiten. Buiten heb je letterlijk en figuurlijk meer ruimte om te delen.

9. Staycation, leuk en duurzaam

Ergens naar uitkijken is goed voor je. Of het nou een middagje sauna is, een fietsvakantie in Limburg of een weekje werken op Texel. Dit jaar heeft ons laten inzien dat we niet de hele wereld hoeven af te reizen om een leuke tijd te hebben. Ik heb een maand naar Bali ingeruild voor meerdere mini-vakanties naar Zevenhoven, Woerden, Warmond en Amsterdam-Oost. Vaker op vakantie en dat zonder vliegschaamte! Geniaal.

10. Vrijheid

Voor het eerst hebben we meegemaakt om niet 100% vrij te zijn. Dat heeft ons laten inzien hoe goed we het hiervoor hadden. Dit jaar mocht ik niet op bezoek gaan bij mijn oma, waardoor ik geen afscheid heb kunnen nemen. We hebben ingezien hoe bijzonder het was dat we hand in hand tussen tienduizenden mensen mochten dansen op festivals. Het woord wat ik dit jaar op 31 december ga opschrijven als intentie voor volgend jaar, is “vrijheid”. Dat we dat maar extra mogen omarmen als alles weer mag.

Door: Kim Trotz (Qommunity).

Beeld door: Mazho Photography.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken