Biografie Roel Welsing is algemeen directeur Apenheul en auteur van het boek: ‘Verbinden is het nieuwe verkopen, tien inzichten in succesvol verantwoord ondernemen’
Roel Welsing
[column] Naar de ratsmodee
Moeder Natuur leert ons in deze tijd een harde les: zij heeft ons niet nodig, wij haar wel. Sterker, misschien is zij zonder ons wel beter af.
[column] Acties waar je blij van wordt
De mens is van nature geneigd negatieve berichten meer aandacht te geven dan positieve. Ik geloof dat tegenover ieder negatief bericht een stuk of tien positieve berichten moeten staan om de balans te bewaken.
[column] Blijft duurzaamheid bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over
Duurzaam is gewoon doen! Misschien wel de meest duidelijke uitkomst van het jaarlijkse onderzoek naar de houding van de consument ten aanzien van duurzaamheid in Nederland.
[column] Is er een markt voor minder?
Marketing is weten wat de klant wil en daar op inspelen, om er zo voor te zorgen dat er nog meer van je product of dienst wordt afgenomen of je zelfs realiseren dat die klant helemaal niet weet wat hij wil en daar op inspelen.
[column] Is er een markt voor minder?
Tijdens Nima Marketing Day op 20 juni in DeFabrique in Utrecht komt de crème de la crème van marketing-Nederland samen. Slimme, leuke, gepassioneerde mensen, die samen vormgeven wat de klant van morgen wil.
[column] Winnaars van morgen zijn klant- én maatschappijvriendelijk
Heeft u de nieuwste resultaten van het jaarlijkse onderzoek van b-open en GfK gezien? Hun Dossier Duurzaam laat zien hoe de houding van de Nederlandse consument ten aanzien van duurzaamheid en MVO zich ontwikkelt.
[column] Als het maar gezond is
Onlangs werd bekend dat de helft van de Nederlanders te zwaar is en dat dit aantal toe blijft nemen. Wat is de rol van ondernemers, consumenten en politiek als het gaat om voeding? Waar begint en eindigt die verantwoordelijkheid? Wat werkt en wat niet? Recent stond dit onderwerp centraal tijdens het eerste congres over een gezond dagje uit in Apenheul.
[column] Eet je rond!
Circulair is hot. De gedachte is ook mooi. Als we alles wat we er in stoppen, ook weer blijven gebruiken, dan belasten we de aarde minder. Maar een mooie gedachte alleen is onvoldoende om hot en happening te worden.
[column] Larry ziet het licht
Toen ik een klein jongetje was, keek ik op tv altijd naar De man van 6 miljoen. Een stoerdere kerel was er niet. Hij was heel sterk, kon hard lopen en had een oog waarmee hij ver kon kijken.
Toekomstontwerpers
Een beetje marketeer laat zich graag inspireren door nieuwe ideeën. Eén van die plekken waar ik graag kom voor inspiratie is de Dutch Design Week die onlangs weer plaatsvond in Eindhoven.
Zoekt en wij zullen u vinden!
Hoe ver willen we gaan in het geven van informatie in ruil voor allerhande hulp door de algoritmes van de Googles van deze wereld. Mijn dagelijkse terugkerende worsteling is de vraag hoe ver ik ga in het inruilen van privacy voor gemak? Wie krijgt die data allemaal en wat doen ze er mee? Ik heb geen idee. Ik weet namelijk niet wat ik inmiddels niet meer te zien krijg. Steeds vaker krijg ik het idee dat mijn zoekgedrag cyberspace steeds kleiner maakt in plaats van groter.
Hier en nu = daar en later
Als Nederlander groei je op met water. Om ons heen en in onze huizen; het is er in overvloed en bovenal: schoon! Dat dat niet overal op de wereld vanzelfsprekend is, weten we wel. Toch blijft het getal indrukwekkend: zo’n 663.000.000 mensen verspreid over de wereld hebben geen toegang tot schoon drinkwater. Oftewel ruim het dubbele van het aantal inwoners van de VS.
Je hebt meer invloed dan je denkt
Veel mensen hebben het gevoel dat ze niet langer gehoord worden, grip verliezen en geen invloed meer hebben op de toekomst. Ze zijn bang en boos (omdat ze bang zijn) en maken vanuit die hevige emoties keuzes die leiden tot een verdere polarisatie in de samenleving. Een polarisatie waar sommigen handig op inspelen en anderen met de handen in het haar zitten hoe daar mee om te gaan.
‘Als u uw vooroordelen verliezen wilt, moet u reizen’
De kop van deze column is een quote van Marlene Dietrich. Mogelijk was zij geïnspireerd door haar land- en tijdgenoot Richard Schirmann, die in 1909 de eerste jeugdherberg ter wereld startte. Deze onderwijzer was ervan overtuigd dat reizen voor jongeren bijdraagt aan hun ontwikkeling tot wereldburger. In die tijd werden er steeds vaker schoolreisjes georganiseerd en daar was veilige, goede en goedkope accommodatie voor nodig. Een nieuwe markt dus! En niet zo maar een markt; vandaag de dag is die alleen al in Nederland goed voor 10 miljard euro, met een groei van 5 procent per jaar (bron: UNWTO, 2015).
Does it make Senz?
Kent u ze nog? Tien jaar geleden veroverde de stormparaplu van Senz de wereld. Revolutionair ontwerp, alle designprijzen gewonnen en inmiddels heeft elk huishouden in Nederland er wel een. Senz komt nu met een nieuwe innovatie: je kunt rechtsreeks in ze investeren. Het gaat hier niet om de voorverkoop van een nieuw product of om het subsidiëren van een aansprekend project en u wordt ook geen mede-eigenaar. Nee, ze nodigen je uit om een lening aan Senz te verstrekken. Daar staat een vergoeding van 5 tot 6 procent per jaar tegenover. Vergelijk dat maar eens met de rente op uw spaargeld (wel even het risico dat je loopt goed meewegen).
Meer buurten, minder zorgen
Agile is het nieuwste buzzwoord en lijkt wel dé oplossing voor al onze uitdagingen. De wereld om ons heen verandert zo snel, dat we ons alleen als we ons agile (behendig) organiseren, kunnen handhaven. Bestuurders praten opeens over tribes en clans. Kleine cellen met veel autonomie, da’s de kern. Deed Eckart Wintzen daar eind jaren zeventig met zijn BSO ook niet al iets mee? So what’s new? Maar goed, als iets zo populair is, dan moeten we er hier misschien toch ook maar eens een onderzoekje naar doen.
Organisaties bestaan niet, mensen wel
Tijdens mijn studie bedrijfskunde werd het er door professor van Dongen al ingeramd: organisaties bestaan niet, mensen wel. Die mensen geven samen betekenis aan het organiseerproces om diensten en producten tot stand te brengen.
[Column] Krijg jij al energie van je label
In Nederland bestaan ongeveer honderd keurmerken op het gebied van milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel. De gemiddelde Nederlander denkt echter dat het er maar negen zijn (bron: TNS Nipo 2014) – en sinds begin dit jaar tien. Alle woningbezitters hebben immers een indicatief energielabel ontvangen. Wordt energie hiermee van low een high(er) interest dienst?
- AlgemeenNieuws Diervoedingsmerk Hill’s introduceert...Nieuws Uefa lanceert...Nieuws NS lift mee met songfestival met...Nieuws Etos herinnert iedereen aan...Nieuws Bezint eer ge begintNieuws Toyota Nederland start...
- B2BNieuws Nieuwe campagne Saxo focust op...Nieuws [branded content] Versterk met...Nieuws Erwin Oskam van WADM:...Nieuws 'Het merk Jean Bâton is een mooi...Nieuws Wouter Rusius van Jumbo: 'We kunnen...Nieuws Ellen Waalderbos versterkt...
- BureausNieuws Cannes Lions benoemt Unilever tot...Nieuws Start campagne 'iDeal wordt nog wat...Nieuws Lemon laat koala kinderen roepen Nieuws De marketingtransfers van week 19,...Nieuws Dutch Creativity Awards 2024: 100...Nieuws Nieuwe campagne Eurojackpot focust...
- ContentmarketingNieuws Shop-in-shop concept MediaMarkt en...Nieuws Met een open mindset win je altijd...Nieuws Nieuwe campagne A.S.R. maakt...Weblog [column] Hoe klinkt jouw merk als...Nieuws Realityprogramma Het Blok en Praxis...Nieuws EasyToys lanceert realityshow The...
- DesignWeblog [column] Ideation met AI; hoe heurt...Nieuws Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe...Nieuws I Love Illustration Gallery start...Nieuws Wehkamp lanceert naast nieuwe...Nieuws Dopper lanceert digital product...Nieuws Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms
- Food en RetailNieuws RMD24 Retailmedia De kunst is de...Nieuws Verse groente en fruit centraal in...Nieuws Vakantiegangers zeer tevreden over...Nieuws Lilian Wanders-de Klerk van Mothr...Nieuws [marketeer 202] Pauline Barendregt -...Nieuws Conscious opent boutiquehotel in...
- MediaNieuws Warc Global Advertising Trends:...Nieuws Kijkcijfers april 2024 stabiel, Even...Nieuws Audioreclamebestedingen stijgen 10,2Nieuws Age Sluis (Linda): We focussen...Nieuws Coldeweijer start speciale...Nieuws Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina...
- Online MarketingNieuws TikTok labelt door AI gemaakte contentNieuws Apple biedt excuses aan voor...Nieuws Reid Hoffman laat zich door AI-twin...Nieuws Autoriteit Persoonsgegevens:...Nieuws Wet aangenomen: TikTok VS moet...Nieuws Certificaat en register voor...
- SponsoringNieuws Giovanni van Bronckhorst gezicht van...Nieuws Azerion Vrouwen Eredivisie:...Nieuws Frans Hals, geknipt en geschoren Nieuws KPN en NSJ: driejarig partnershipNieuws Premier Padel Rotterdam gesponsord...Nieuws ING en Concertgebouworkest 35 jaar...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Column Weg met de vooroordelen, krasse knarren werken nog prima
- Wouter Rusius van Jumbo: 'We kunnen adverteerders en bureaus...
- Strategische denkers (14): Wegbereider zijn is de beste...
- Ellen Waalderbos versterkt marketingteam BBP Media
- 'Mensen zijn minder complex dan ze pretenderen te zijn'
- 'Het merk Jean Bâton is een mooi voorbeeld van een goede...
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Saxo focust op... 13-05-2024
- [branded content] Versterk met... 13-05-2024
- Erwin Oskam van WADM:... 13-05-2024
- 'Het merk Jean Bâton is een mooi... 10-05-2024
- Wouter Rusius van Jumbo: 'We kunnen... 08-05-2024
- Ellen Waalderbos versterkt... 07-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »