[column] Naar de ratsmodee

[column] Naar de ratsmodee
  • B2b
  • 8 okt 2020 @ 08:00
  • 12608 x gelezen
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Maatschappij

Moeder Natuur leert ons in deze tijd een harde les: zij heeft ons niet nodig, wij haar wel. Sterker, misschien is zij zonder ons wel beter af.

Earth Overshoot Day viel vorig jaar op 29 juli en dit jaar - ‘dankzij’ de coronacrisis - ‘pas’ op 22 augustus. Eén simpel virusje en de mens is compleet van slag en moet zich in allerlei onmogelijke bochten wringen om als soort te overleven en Moeder Natuur wint drie weken om te herstellen. Hoog tijd dat wij ons gedrag aanpassen en ons anders gaan verhouden tot de aarde, hoe moeilijk dat ook is.

Marketeers in de voorhoede
Marketeers zijn als geen ander in staat om mensen te verleiden. Bij uitstek zouden zij zich dus in de voorhoede moeten bevinden om een antwoord te vinden op de vraag: hoe passen we ons gedrag aan om er voor te zorgen dat we niet met z’n allen naar de ratsmodee gaan? Het is daarbij belangrijk om dit vraagstuk niet te groots en te abstract aan te vliegen, maar juist dichtbij te halen en concreet te maken. Niet alleen grootse woorden, maar vooral ook concrete activatie, waar consumenten en ondernemers zelf aan mee kunnen doen en die je merk versterken.
Kijk bijvoorbeeld naar het plasticprobleem. De Plastic Soup Foundation meldt dat van al het plastic dat tegenwoordig wordt geproduceerd 9% wordt gerecycled, 40% gecontroleerd gestort, 14% gecontroleerd verbrand en 32% in het milieu terecht komt (dit is inclusief ongecontroleerde verbranding). In de Europese Unie zijn in 2018 meer dan 1,13 biljoen verpakkingen gebruikt en in 2025 zal meer dan 600 miljoen ton plastic per jaar geproduceerd worden op aarde. Recyclingsystemen zijn niet in staat die hoeveelheid op te vangen. Het enige dat helpt: veel minder plastic produceren en gebruiken. Hoe maak je dat nu concreet en haalbaar? Daar zijn gelukkig steeds meer mooie voorbeelden van. Deze zomer zag ik op het strand het initiatief Plastic Vrij Terras. Horecaondernemers, die samen optrekken om single use plastic tegen te gaan en daarmee zich op een bijzondere manier positioneren ten opzichte van de concurrentie.

World Cleanup Day
Nu is voorkomen van gebruik natuurlijk meteen ook de moeilijkste opgave en alleen mogelijk als mensen de omvang van het probleem ook echt doorvoelen. Een initiatief dat juist op awareness zit is World Cleanup Day. In Nederland wordt het georganiseerd door Nederland Schoon en de Plastic Soup Foundation. Naar eigen zeggen is het de grootste opruimactie ter wereld. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ben meteen enthousiast over het idee. In maar liefst 180 landen gaan mensen aan de slag om rommel op te ruimen. Aandacht creëren voor de omvang van het plastic probleem is belangrijk en helpt om het voorkomen van het gebruik van plastic een impuls te geven. Doen jullie volgend jaar mee?

Bronnen: plasticvrijterras.com, worldcleanupday.nl, plasticsoupfoundation.org.

Earth Overshoot Day is de dag waarop we collectief meer van de natuur hebben verbruikt dan de aarde in één jaar kan vernieuwen.

Headerfoto van Miriam Espacio via Unsplash.

Roel Welsing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken